Hej alla!

Jag har en värmepumpstumlare från Samsung (DV80M5010KW) som verkar ha gett upp.
Kondensorn har blivit successivt igensatt av damm, så till slut hoppade programmen från 2-3 timmar till 3 minuter kvar och stannade sedan.

Jag började dela på torktumlaren men tröttnade lite när jag såg att allting mer eller mindre var byggt över kondensorn, så jag delade inte på den mer än så. Jag såg en tråd här på byggahus där någon kört igenom den med vattenslangen och en våtdammsugare, så jag lutade maskinen och spolade igenom. Kondensorn är nu ren så vitt jag kan se. Programmet stannar dock fortfarande likadant som innan rengöring.

Hittar hur man återställer vissa fel på just dessa Samsung-maskiner och nu startar programmen igen! De verkar köra som vanligt och sensorn verkar känna av hur fuktig tvätten är... men... den värmer ingenting.
Kvittar om jag har den på sensorstyrd torkning eller varmluftsprogrammet.

Inga felmeddelanden eller något annat.

Massvis med lösningar finns till kondenstumlare UTAN värmepump... men jag har inte kunnat hitta någon likvärdig lösning till min modell.

Någon som vet? Har dessa också någon värmesäkring som kan återställas/bytas?

Bästa svaret

Kolla sensorn du har nedanför luddfiltret. En liten metallpinne som sticker ut en cm ungefär. Blir den full i ludd så slutar den torka. Den känner väl inte fukthalten då och tror att det är torrt. Eller vad det nu är för typ av sensor. Räcker med ack så lite så ballar det ur. Den sitter mot fronten till om man stoppar ner handen.
Iallafall på vår, har inte kollat exakt vilken modell du har.

S Stefan1972 skrev:
Kolla sensorn du har nedanför luddfiltret. En liten metallpinne som sticker ut en cm ungefär. Blir den full i ludd så slutar den torka. Den känner väl inte fukthalten då och tror att det är torrt. Eller vad det nu är för typ av sensor. Räcker med ack så lite så ballar det ur. Den sitter mot fronten till om man stoppar ner handen.
Iallafall på vår, har inte kollat exakt vilken modell du har.
Tack för förslaget! Den glömde jag nämna men den har jag torkat av. Däremot borde den ignoreras om man inte väljer sensorstyrd torkning, som jag förstår det.

Ja då vet jag inte...........ska vara då om den hänt nåt med fläkten. De uppdaterade vår i samband med garantirep. Ny fläkt och nåt stöd till motorn. Då får du skruva bort hela det gråa plastbakstycket och kolla så inget hänt där.

• Gilla
sporty_spice
  • Laddar…
P
M mickeforsberg skrev:
Tack för förslaget! Den glömde jag nämna men den har jag torkat av. Däremot borde den ignoreras om man inte väljer sensorstyrd torkning, som jag förstår det.
Sensorn är för temperaturen
Samsungs sensorer är inget under av kvalitet byt därför sensor och om inte det hjälper bottenplattan

S Stefan1972 skrev:
En liten metallpinne som sticker ut en cm ungefär.
electroluxaren skrev:
Sensorn är för temperaturen
Samsungs sensorer är inget under av kvalitet byt därför sensor och om inte det hjälper bottenplattan
Jag tolkar det som "Samsungs sensorer är inget under av kvalitet byt därför sensor och om inte det hjälper skrota skiten"
Ska se om jag kan få fatt i en sådan då.
Men förresten, du sa att det var en pinne Stefan, är det generellt så här de ser ut? I så fall är det inte den jag har torkat av. Det jag trodde var sensorn var mer som en skena med två upphöjda rälsar.

Nu ser jag att det är fuktsensorn jag torkat av... suck!

DC90-10128G_2.png

Redigerat:
Hur den ser ut bakom allt minns jag inte. Är väl bara intryckt i en gummibussning på vår. När den är täckt med ack så lite ludd så slår den av ganska fort.

S Stefan1972 skrev:
Hur den ser ut bakom allt minns jag inte. Är väl bara intryckt i en gummibussning på vår. När den är täckt med ack så lite ludd så slår den av ganska fort.
Torktumlaren är numera igång och torkar (med värme). Tack för hjälpen!

M mickeforsberg skrev:
Torktumlaren är numera igång och torkar (med värme). Tack för hjälpen!
så det var bara luddet på givaren som ställde till det?

S Stefan1972 skrev:
så det var bara luddet på givaren som ställde till det?
Lite oklart.. Det första bekymret, att den stängde sig i förtid, avhjälptes genom att antingen torka av fuktsensorn eller återställning av systemet. Själva rengöringen av kondensorn löste inte problemet även om det var nödvändigt så som den såg ut.

Tvätten hade hunnit bli rätt torr i maskinen när jag till sist testade detta med temperatursensorn, så eventuellt berodde det bara på att jag missförstått hur torktumlaren fungerar, då jag trodde att den alltid kör värme om man kör just "Varmluft"-programmet, att den alltså ignorerar fuktsensorns värden. Det kan mycket väl vara så att fuktigare tvätt i maskinen gjorde att den värmde igen, som jag testade nu sist.

Sensorn var dock mycket smutsig.

M mickeforsberg skrev:
Lite oklart.. Det första bekymret, att den stängde sig i förtid, avhjälptes genom att antingen torka av fuktsensorn eller återställning av systemet. Själva rengöringen av kondensorn löste inte problemet även om det var nödvändigt så som den såg ut.

Tvätten hade hunnit bli rätt torr i maskinen när jag till sist testade detta med temperatursensorn, så eventuellt berodde det bara på att jag missförstått hur torktumlaren fungerar, då jag trodde att den alltid kör värme om man kör just "Varmluft"-programmet, att den alltså ignorerar fuktsensorns värden. Det kan mycket väl vara så att fuktigare tvätt i maskinen gjorde att den värmde igen, som jag testade nu sist.

Sensorn var dock mycket smutsig.
Hur "återställer man systemet"?

Joco_ Joco_ skrev:
Hur "återställer man systemet"?
Nu minns jag inte exakt så jag kan inte förklara med egna ord. Jag följde dock videon nedan (~1:40)
Tog några försök för min del att tajma det rätt.

M mickeforsberg skrev:
Nu minns jag inte exakt så jag kan inte förklara med egna ord. Jag följde dock videon nedan (~1:40)

[media]
Yes det här är vanligt fel på samsung maskinerna.
Lite pricksäkerhet så går det på ett par röda haha

M mickeforsberg skrev:

[media]
Tack!

Jag såg den videon tidigare, men avfärdade försöken eftersom jag inte fick meddelande "DC" som han nämner... Jag körde vidare trots detta, och maskinen plingade en massa gånger vilket jag tolkar som att den återställdes, nu får vi se om den värmer.

Joco_ Joco_ skrev:
Tack!

Jag såg den videon tidigare, men avfärdade försöken eftersom jag inte fick meddelande "DC" som han nämner... Jag körde vidare trots detta, och maskinen plingade en massa gånger vilket jag tolkar som att den återställdes, nu får vi se om den värmer.
Den detaljen minns jag däremot att jag fick, "dC" minns jag i displayen. Sen hur viktig den är i återställningssyftet vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är en detalj som inte ska skippas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.