Jag föredrar brandvarnare med inbyggt batteri som räcker runt tio år. När det tar slut byter man hela enheten mot en fräsch.

A AndersS skrev:
Inte en aning, jag brukar köpa askarna hos CO.
Man gör som man vill.

För trodde jag de var bra. Så bra att jag köpt trots att det läcker. En gång är ingen gång, tänkte jag tre gånger. Har nu råkat ut för att alla batterierna läckt 4 (fyra) gånger. 4 olika inköp vid olika tillfällen i tre olika butiker. Har alltid varit flera år kvar till bäst före datum. Har använts till diverse olika saker. Enda gemensamma nämnaren är Varta i plastask från Clas Ohlson.

Numera är just de där askarna med Varta hos Clas Ohlson är de enda batterier jag vägrar köpa.

Har bara goda erfarenheter av batterier från Biltema.

• Gilla
peroande och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag föredrar brandvarnare med inbyggt batteri som räcker runt tio år. När det tar slut byter man hela enheten mot en fräsch.
En utmärkt princip. Om de inte håller mer än 6-8år och man måste byta lite tidigare spelar det väl mindre roll. Det är knappast sämre med nya brandvarnare än gamla. Om man säger så.

O O skrev:
Man gör som man vill.

För trodde jag de var bra. Så bra att jag köpt trots att det läcker. En gång är ingen gång, tänkte jag tre gånger. Har nu råkat ut för att alla batterierna läckt 4 (fyra) gånger. 4 olika inköp vid olika tillfällen i tre olika butiker. Har alltid varit flera år kvar till bäst före datum. Har använts till diverse olika saker. Enda gemensamma nämnaren är Varta i plastask från Clas Ohlson.

Numera är just de där askarna med Varta hos Clas Ohlson är de enda batterier jag vägrar köpa.

Har bara goda erfarenheter av batterier från Biltema.
Clas Ohlson är väldigt vettiga i sin kundservice tycker jag. Inget snack, pengarna tillbaka direkt. Klart värt om du har nån form av kvittens på dina batterier.
Helt rätt att rösta med fötterna å väljs bort rötäggsorodukter.
Hoppas du kan få igen utlagda pengar.

Varta-batterierna har jag inte haft några problem med men det är möjligt att Clas Ohlson köpt in enklare kvalitet av batterier för att använda som prispressad lockvara. De enda batterier som gett mig betydande problem var de som Netto sålde. I samband med att Coop tog över hamnade dessa i reakorgen och jag köpte på mig en hel del. Långt innan sista förbrukningsdagen hade flertalet läckt och förstört utrustning, fick tillbaka pengarna för batterierna men fick bland annat en bättre bordsklocka förstörd av utrunnen frätande elektrolyt.😠

B Bitterhetsakademin skrev:
Varta-batterierna har jag inte haft några problem med men det är möjligt att Clas Ohlson köpt in enklare kvalitet av batterier för att använda som prispressad lockvara.
Det är garanterat samma Long Life hos alla butiker, sedan har de ett rött Long life med benämning Max som rekommenderas till viss utrustning, brukar använda det till dyrare produkter.
Utrustning som sällan används brukar jag plocka ur batterierna om det är enkelt.
Peppar, peppar, ännu har inga läckt för oss.

A AndersS skrev:
Det är garanterat samma Long Life hos alla butiker, sedan har de ett rött Long life med benämning Max som rekommenderas till viss utrustning, brukar använda det till dyrare produkter.
Utrustning som sällan används brukar jag plocka ur batterierna om det är enkelt.
Peppar, peppar, ännu har inga läckt för oss.
Och jag har helt gått över till IKEAs laddningsbara (eftersom de lär vara Eneloop) efter att helt ha tröttnat på läckande batterier som förstört allt i sin väg.

Förr så var det ovanligt med läckande batterier om man köpte märkesbatterier, tycker jag iaf. Men nu så läcker allt förr eller senare. Finns inget märke som är bättre eller sämre, iaf inte som jag hittat.

Så jag gick över till laddningsbart med lång hylltid (dvs låg självurladdning). Det blir billigare och enklare i längden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Lidls alkaliska batterier har varit förvånansvärt bra och jag har inte haft några problem med dessa, däremot är deras laddningsbara inget att satsa på då de snabbt slutar ta laddning och har dålig prestanda. Köpte deras laddare för många år sedan och den höll inte länge, tog av nyfikenhet isär den och fann orsaken. Den var konstruerad att gå sönder efter ett antal laddningar, varje gång ett batteri sattes i böjdes anslutningskabeln till batterihållaren tvärt till dess brott uppstod och laddaren slutade fungera.

J
M MasMats skrev:
Clas Ohlson är väldigt vettiga i sin kundservice tycker jag. Inget snack, pengarna tillbaka direkt. Klart värt om du har nån form av kvittens på dina batterier.
Helt rätt att rösta med fötterna å väljs bort rötäggsorodukter.
Hoppas du kan få igen utlagda pengar.
Tyvärr brukar det som läcker ut ur batteriet förstöra det de sitter i, så man vill inte bara ha ett nytt batteri utan en helt ny pryl... :(
O O skrev:
Om man har hållit på med gamla retrodatorer så jublar man inte när man hör Varta. Men jag misstänker att många batterier läcker efter lång tid. Och många kondensatorer. Men visst, det har funnits sådana märken där ALLA läckt, aldeles för tidigt.... :(

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Förr så var det ovanligt med läckande batterier om man köpte märkesbatterier, tycker jag iaf. Men nu så läcker allt förr eller senare. Finns inget märke som är bättre eller sämre, iaf inte som jag hittat
Det beror nog på tidsperspektivet. Jag tycker det möjligen blivit aningen sämre de senaste åren, men det är ju fortfarande enormt mycket bättre än på 80-talet när varenda pryl med batterier fick smaka på batterisyra förr eller senare.

B Bigfoot skrev:
Det beror nog på tidsperspektivet. Jag tycker det möjligen blivit aningen sämre de senaste åren, men det är ju fortfarande enormt mycket bättre än på 80-talet när varenda pryl med batterier fick smaka på batterisyra förr eller senare.
Ja, men då var det fortfarande mycket brunstensbatterier och dessa läckte som bekant alltid.

Men när jag bytte till alkaliska batterier så upplevde jag att de höll vad de lovade, dvs att de inte skulle läcka. (Detta pga av att de har hölje av stål istf. zink)

Idag så är vi dock tillbaka där vi började enligt mig. Dvs även alkaliska batterier från kända tillverkare läcker ungefär som brunstensbatterierna gjorde förr. Dvs alltid.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dvs även alkaliska batterier från kända tillverkare läcker ungefär som brunstensbatterierna gjorde förr. Dvs alltid.
Jag måste ha haft tur för jag känner inte alls igen problemet i modern tid. Visst har även jag stött på läckande batterier men då handlar det om bortglömda saker med typ tioåriga batterier i.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag måste ha haft tur för jag känner inte alls igen problemet i modern tid. Visst har även jag stött på läckande batterier men då handlar det om bortglömda saker med typ tioåriga batterier i.
Ja, då tror jag du haft tur. Jag har slängt åtminstone tre ficklampor och fått renovera både två fjärrkontroller samt två multimetrar. Ingen av dessa hade särskilt gamla batterier (rakt inte tio år).

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Ja, men då var det fortfarande mycket brunstensbatterier och dessa läckte som bekant alltid.

Men när jag bytte till alkaliska batterier så upplevde jag att de höll vad de lovade, dvs att de inte skulle läcka. (Detta pga av att de har hölje av stål istf. zink)

Idag så är vi dock tillbaka där vi började enligt mig. Dvs även alkaliska batterier från kända tillverkare läcker ungefär som brunstensbatterierna gjorde förr. Dvs alltid.
Jag kommer ihåg på 70-talet när jag fick experimentlådan "Den lille elektroteknikern" i present, tror det var en tjeckisk konstruktion från början och det märktes på experiementen. De var alldeles utmärkta, men ett experiemtn var just hur man renoverade brunstensbatterier genom att klippa till zinkplåt till ett nytt hölje samt tillsätta ny salmiaklösning som elektrolyt. Men en utmärkt låda där man fick lära sig om elektroteknikens grunder och bygga en egen elmotor.

Någon med som minns denna låda?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Någon med som minns denna låda?
Det är inte denna du tänker på? Hade en sådan för ett tag sen fast jag minns kartongen som båaktig...

Experimentlåda 'Den lille elektrikern' med komponenter och instruktioner för elektriska experiment. Förpackning med bild på barn och experiment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ som denna.
Två kartonger med texten "Den Lille Elektrikern" och "Plastikant", den ena med ett blått mönster, den andra med bilder av barn och leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.