En stilla undran om kvaliteten på dagens 9V batterier. Är det bara jag som upplever att 9V batterierna inte håller lika länge som för ca.5-6 år sedan. Har ett antal brandvarnare där den röda indikeringslampan börjar blinka redan efter 4-5 månader numera. För 5-6 år sedan så bytte jag 1gg/år, vare sig det behövdes eller inte.
Eller är det brandvarnarna som "plötsligt" börjat käka upp spänningen?
Har prövat olika tillverkare, men upplever ingen skillnad.

Brandvarnare har en bäst före datum. De blir sämre med tiden. Så det skulle kunna påverka.
Batterier finns av olika kvalitet och kapacitet så de kan ha blivit sämre.

Men är det lika mycket sämre oavsett vilken batteritillverkare tyder det kanske på att brandvarnaren behöver bytas ut. Speciellt om de är mer än 6år gamla. Brandvarnare skall bytas efter 8-10 år enl brandförsvaret.

• Gilla
Daddy Bear
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
rakt09 och 3 till
  • Laddar…
Batterier har också oavsett pris ett bäst före datum...beroende hur de hanteras
och lagringstiden innan de säljs påverkar också. Batterierna är säkert lika bra
som förr men den låga åtgången gör att de kan ligga länge innan de säljs. Lågpris
batterier är nog till för snabb användning...Det finns enkomma långlivs 9V till Brandvarnare.

• Gilla
Daddy Bear
  • Laddar…
Köper idag bara Varta, modell Long life eller
När det gället knappceller har jag provat andra som inte fungerar till bilnycklarna, men där Vartas fungerar utmärkt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det inte är brandvarnarna, köp litium-9V-batterier så slipper du byta så ofta. Dyrare än de vanliga så klart.

Jag köpte dessa till BRFen och sen dess har det varit tyst på brandvarnarna:
[länk]

Ser att Biltema ligger mycket bättre till i pris:
[länk]
Tack för tipset. Det ser ut som jag tar en sväng förbi Biltema.

Daddy Bear Daddy Bear skrev:
Tack för tipset. Det ser ut som jag tar en sväng förbi Biltema.
Och batterier köper jag på CO, enbart Varta.

Hur gamla är brandvarnarna?

DE73 DE73 skrev:
Hur gamla är brandvarnarna?
Gissar på 8-10 år kanske

Gissar på 8-10 år kanske
I alla fall enligt tillverkarna så bör du byta dom mot nya. Bor du i hus med flera våningar? Bra med seriekopplade så att alla låter om en blir påverkad.

• Gilla
Daddy Bear
  • Laddar…
Det blir nog så att jag ersätter de gamla brandvarnarna med nya, som DE73 nämnde ovan.
Fanns ett 3-pack på Biltema med inbyggda litiumbatterier, till en kostnad runt priset för nya batterier.

Det blir nog så att jag ersätter de gamla brandvarnarna med nya, som DE73 nämnde ovan.
Fanns ett 3-pack på Biltema med inbyggda litiumbatterier, till en kostnad runt priset för nya batterier.
Jag skulle satsa på kvalitet istället för Biltema. Vet i och för sig inget om Biltemas brandvarnare men säkerhet är viktigt. Köp ett känt kvalitetsfabrikat som kan seriekopplas. Slår du ut det på 8-10år blir det inte så mycket pengar.

Har dom inte Varta batterier på vilken mataffär eller mack som helst ?

B bryggstun skrev:
Har dom inte Varta batterier på vilken mataffär eller mack som helst ?
Inte en aning, jag brukar köpa askarna hos CO.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.