Hej!

Jag behöver tips kring hur jag ska koppla. Jag har ett mjukt kopparrör i ena änden och en gängad rörbit i rostfritt i andra. Däremellan skall det vara två rör i antingen koppar eller rostfritt samt en t-koppling i antingen koppar eller rostfritt.

Del1: Mjukt kopparrör
Del2: Hårt koppar- eller rostfritt rör
Del3: T-koppling i rostfritt eller koppar
Del4: Hårt koppar- eller rostfritt rör
Del5: Gängad rostfri rörbit.

Lödning och svetsning är inte aktuellt utan kopplingen behöver vara löstagbar. Material av rostfritt och koppar är det enda som är aktuellt. Inga kopplingar eller kopplingsdelar i plast, mässing osv fungerar. Hur får jag till detta? Med vilka kopplingar kan jag få samman koppar och rostfritt?

Vattete klämringskoppling
Rgäng x dimension på kopparröret, kör stödhylsa i kopparröret

Per_2014 skrev:
Vattete klämringskoppling
Rgäng x dimension på kopparröret, kör stödhylsa i kopparröret
Är inte Vattetes klämringskopplingar i mässing?

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Jo men inga galvaniska strömmar mellan RF, mässing eller koppar. Kör förkromat om du ej tycker färgen passar.

Du kan använda kopplingar av mässing för att koppla rostfritt. Jag hade det på mitt vattenfilter från en stor tillverkare.

Valet blir väl att köra rostfritt i allt utom själva skarven mellan det mjuka kopparröret och och ett rostfritt rör. Nu beror det naturligtvis på vilka dimensioner du använder men rostfria hydraulikrör finns väl i liknande ytterdiameter som normala kopparrör och då bör ju en presskoppling av koppar med stödhylsa i kopparröret kunna fixa den första skarven. Sen finns det ju oändligt med rostfria kopplingar och rör att bygga resten av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.