17 514 läst ·
32 svar
18k läst
32 svar
sammanfoga bänkskiva i 45° eller 90°?
Det är klart att en stabil mall vore toppen. Då fräser man väl båda skivorna med samma mall och använder en bra överhandsfräs och en ganska lång pinnfräs? En sådan mall tillverkar man ju endast om man skall göra många skarvar. För en enda blir ju insatsen i tid och funderingar ganska stor.
Känns oöverkomligt.
Känns oöverkomligt.
Jag tror att en pinnfräs i en handöverfräs som behöver vara minst 38mm lång kan ge vika någon millimeter under arbete.Därför kanske man bör ha en mall som omsluter skivan så man kan fräsa med en kortare pifräs från två håll.detta kräver en mycket exakt mall.LUDDET skrev:Det är klart att en stabil mall vore toppen. Då fräser man väl båda skivorna med samma mall och använder en bra överhandsfräs och en ganska lång pinnfräs? En sådan mall tillverkar man ju endast om man skall göra många skarvar. För en enda blir ju insatsen i tid och funderingar ganska stor.
Känns oöverkomligt.
Om du tittar noga på bilden från steelis så ser du att det är bara avrundningen som är i 45 gr. Det tycker jag ser ut som ett svårt snickeri.pernitta skrev:
Deb skiva jag vill skarva har en fasning.
jag tror per menar ett låångt 45 gradigt snitt över hela skivan.............dvs som en tavelram ser ut.LUDDET skrev:
Ja, så menade jag. Kan man nu få de två snittytorna helt raka, vinkelräta och släta så borde det väl gå att limma ihop skivorna.
Och jag skulle nog inte kexa eller plugga, jag skulle anbringa en förstärkning på undersidan.
Snittytorna skulle jag bearbeta med fräs, små tag, och styrskena.

Shot at 2007-02-14
per
Och jag skulle nog inte kexa eller plugga, jag skulle anbringa en förstärkning på undersidan.

Shot at 2007-02-14
per
292 pund för en sån ..Det låter mycket men det hade tagit mig en dag och tillverka en själv så det är väl bara till och betala..Om man inte har en massa tid över förstås.bigsnucke skrev:
eller en sån här ...http://www.festool.se/mediandoweb/i...ngen/jpg_zoom/zoom__ae_sysfs_492396_z_01a.jpgpernitta skrev:Ja, så menade jag. Kan man nu få de två snittytorna helt raka, vinkelräta och släta så borde det väl gå att limma ihop skivorna.
[bild]
Shot at 2007-02-14
per
Jag vill absolut ha en vinkelrät skarv eftersom 45 gr genom skivorna ger en så lång skarv. Med en rak skarv får jag dessutom "undan" den från område där mer arbete kommer att ske. Jag försöker nog gira själva avfasningen som inte är mer än c:a 1 cm. Kapar sedan rakt. Frågan är vad man kapar med? Måste väl vara fintandat med tanke på laminatet?
Överhandsfräsen har jag sittande i ett fräsbord. Har aldrig kommit på god fot med den i löst tillstånd.
Överhandsfräsen har jag sittande i ett fräsbord. Har aldrig kommit på god fot med den i löst tillstånd.