K
Robert63 Robert63 skrev:
Hej,
Tänkte sätta en frigolitlist enligt länk, men tror ni den är samma h*elvete som hålkälslisten?

[länk]
Varför skulle det vara enklare än att sätta vanlig hålkälslist?
 
K Kardan79 skrev:
Varför skulle det vara enklare än att sätta vanlig hålkälslist?
Vet inte, är långt ifrån snickare, därav frågan :)
 
P
K Kardan79 skrev:
Varför skulle det vara enklare än att sätta vanlig hålkälslist?
I äldre hus med plankväggar, slutar plankorna ofta någon/några centimeter från taket, ska man då spika en hålkälslist, måste spiket vara ganska långt för att förhoppningsvis nå trä att fästa i.
Frigolitmodellen fäster med några klickar lim på vägg och tak.
 
Är det ens tillåtet pga brandrisken?
 
P
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det ens tillåtet pga brandrisken?
Vad då, skulle frigoliten självantända ?
 
  • Gilla
  • Haha
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Skulle man inte få ha frigolitlister för att det brinner menar du? Vill nog säga att det är ganska vanligt.......
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Dom där frigolitlisterna är väldigt lätta att montera, tror till och med att någon modell kommer med klisterremsa som man bara drar bort o klämmer fast. Men! Har just spenderat många timmar här hemma med att skrapa bort lim och frigolit från taket när jag renoverade köket så om det inte är en källare där spindlar vill bo i varje springa skulle jag inte använda mig av dessa då de verkligen förstör taket.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Kapningen med rätt vinkel som kan driva oerfaret folk till vansinne blir inte lättare med frigolit.
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
D
Robert63 Robert63 skrev:
Hej,
Tänkte sätta en frigolitlist enligt länk, men tror ni den är samma h*elvete som hålkälslisten?

[länk]
Jag hade en gång i tiden samma skräck som du inför hålkälslisten. Men vi hade så fula frigolitlister att jag en dag tvangs ta tjuren vid hornen. Lösningen är att förkroppa hålskälslisten. Det går faktiskt riktigt bra. Jag använde fogsvans och enkel gerlåda även om proffs använder t ex japansåg. Självklart måste man sminka lite med mjukfog. När man förkroppar blir det heller inget spill eftersom man kan pyssla med en ganska kort bit inne i hörnet.

Jag hade stor glädje av den här karlns instruktionsfilm:

 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
I äldre hus med plankväggar, slutar plankorna ofta någon/några centimeter från taket, ska man då spika en hålkälslist, måste spiket vara ganska långt för att förhoppningsvis nå trä att fästa i.
Frigolitmodellen fäster med några klickar lim på vägg och tak.
Spikar du mitt i listen?
Annars förstår jag inte.
Listen vilar mot tak och vägg. Är väl bara att skjuta fast? Det är den lätta biten.
Kapandet är den bökiga.
 
P
K Kardan79 skrev:
Spikar du mitt i listen?
Annars förstår jag inte.
Listen vilar mot tak och vägg. Är väl bara att skjuta fast? Det är den lätta biten.
Kapandet är den bökiga.
Spikar mitt i listen men om plankväggen inte når ända upp till taket och plankväggen är 25 mm, går minst 35 mm av spiken i luften, innan den förhoppningsvis träffar en regel.
Långa spikar tenderar att vara grövre än korta spikar, så det blir ett större spikhuvud som syns mer.
Sen kan man ju spackla ock måla efteråt...
 
K
P Peter787 skrev:
Spikar mitt i listen men om plankväggen inte når ända upp till taket och plankväggen är 25 mm, går minst 35 mm av spiken i luften, innan den förhoppningsvis träffar en regel.
Långa spikar tenderar att vara grövre än korta spikar, så det blir ett större spikhuvud som syns mer.
Sen kan man ju spackla ock måla efteråt...
Ett alternativ är att använda dyckert och skjuta/spika där man vet att det finns något att skjuta/spika i.
 
  • Närbild på en vit list med två små hål i, mot en ljusgrå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
K Kardan79 skrev:
Ett alternativ är att använda dyckert och skjuta/spika där man vet att det finns något att skjuta/spika i.
Gamla hus rör sig och då lär en list spikad i två separata ytor förr eller senare spricka.
Det händer inte om du spikar listen med enkelspik i mitten.
 
K
P Peter787 skrev:
Gamla hus rör sig och då lär en list spikad i två separata ytor förr eller senare spricka.
Det händer inte om du spikar listen med enkelspik i mitten.
Jag är lite nyfiken, då jag aldrig hört någon ge uttryck för samma åsikter som dina - hur omfattande erfarenheter bygger du din slutsats på, dvs. att i gamla trähus måste hålkälslist i trä spikas i mitten (i en enda yta, för annars spricker listen), men helst ska man använda list i cellplast, som limmas på plats?

Min gamla träkåk beter sig lite som ett dragspel, men några spruckna lister har jag inte sett skymten av.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.