Hej,
Tänkte sätta en frigolitlist enligt länk, men tror ni den är samma h*elvete som hålkälslisten?
https://www.d-cor.se/produkter/takl...MIjc779caPiQMV-2keAh1RlCf6EAEYASADEgKwyvD_BwE
Tänkte sätta en frigolitlist enligt länk, men tror ni den är samma h*elvete som hålkälslisten?
https://www.d-cor.se/produkter/takl...MIjc779caPiQMV-2keAh1RlCf6EAEYASADEgKwyvD_BwE
I äldre hus med plankväggar, slutar plankorna ofta någon/några centimeter från taket, ska man då spika en hålkälslist, måste spiket vara ganska långt för att förhoppningsvis nå trä att fästa i.K Kardan79 skrev:
Frigolitmodellen fäster med några klickar lim på vägg och tak.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Är det ens tillåtet pga brandrisken?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Skulle man inte få ha frigolitlister för att det brinner menar du? Vill nog säga att det är ganska vanligt.......
Dom där frigolitlisterna är väldigt lätta att montera, tror till och med att någon modell kommer med klisterremsa som man bara drar bort o klämmer fast. Men! Har just spenderat många timmar här hemma med att skrapa bort lim och frigolit från taket när jag renoverade köket så om det inte är en källare där spindlar vill bo i varje springa skulle jag inte använda mig av dessa då de verkligen förstör taket.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Kapningen med rätt vinkel som kan driva oerfaret folk till vansinne blir inte lättare med frigolit.
Jag hade en gång i tiden samma skräck som du inför hålkälslisten. Men vi hade så fula frigolitlister att jag en dag tvangs ta tjuren vid hornen. Lösningen är att förkroppa hålskälslisten. Det går faktiskt riktigt bra. Jag använde fogsvans och enkel gerlåda även om proffs använder t ex japansåg. Självklart måste man sminka lite med mjukfog. När man förkroppar blir det heller inget spill eftersom man kan pyssla med en ganska kort bit inne i hörnet.Robert63 skrev:
Jag hade stor glädje av den här karlns instruktionsfilm:
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Spikar du mitt i listen?P Peter787 skrev:
Annars förstår jag inte.
Listen vilar mot tak och vägg. Är väl bara att skjuta fast? Det är den lätta biten.
Kapandet är den bökiga.
Spikar mitt i listen men om plankväggen inte når ända upp till taket och plankväggen är 25 mm, går minst 35 mm av spiken i luften, innan den förhoppningsvis träffar en regel.K Kardan79 skrev:
Långa spikar tenderar att vara grövre än korta spikar, så det blir ett större spikhuvud som syns mer.
Sen kan man ju spackla ock måla efteråt...
Ett alternativ är att använda dyckert och skjuta/spika där man vet att det finns något att skjuta/spika i.P Peter787 skrev:Spikar mitt i listen men om plankväggen inte når ända upp till taket och plankväggen är 25 mm, går minst 35 mm av spiken i luften, innan den förhoppningsvis träffar en regel.
Långa spikar tenderar att vara grövre än korta spikar, så det blir ett större spikhuvud som syns mer.
Sen kan man ju spackla ock måla efteråt...
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag är lite nyfiken, då jag aldrig hört någon ge uttryck för samma åsikter som dina - hur omfattande erfarenheter bygger du din slutsats på, dvs. att i gamla trähus måste hålkälslist i trä spikas i mitten (i en enda yta, för annars spricker listen), men helst ska man använda list i cellplast, som limmas på plats?P Peter787 skrev:
Min gamla träkåk beter sig lite som ett dragspel, men några spruckna lister har jag inte sett skymten av.