S skvadron skrev:
Satt trådarna rätt när du koppla tillbaka?
Japp, tack för tipset!

B
Har en 791E som envisas med att nollställa tid och datum. Sitter det nått till litet batteri som ska hålla klockan?

Märkligt, jag hade en fundering på att skicka in nästan samma fråga.
Klockan i min 790E stannar när den slås ifrån.
Har gjort så senaste månaden.
Den nollställer sig alltså inte utan bara "tar en paus" tills maskinen startas upp igen.

B breakman skrev:
Har en 791E som envisas med att nollställa tid och datum. Sitter det nått till litet batteri som ska hålla klockan?
Jag har en 796E där klockbatteriet lagt av, fick det här svaret från Letmerepair i Uppsala (som tagit över service från HP Schou i Hässleholm):

"Att byta batteriet på kretskortet är någonting vi inte skulle rekommendera att göra själv, chansen att förstöra hela kretskortet är väldigt stor. Man måste vara en expert för att göra något sånt själv. Och vi säljer tyvärr inte hela kretskort längre för att för många misslyckades med att byta korten och förstörde det. Så jag tror tyvärr du måste skicka in den på reparation för att fixa det."

Sen har jag inte öppnat och kollat hur det ser ut inuti, kretskortet i laddstationen som jag bytte själv (tack HP Schou för vettig service) var helt täckt av någon vit massa som jag gissar är för vädertätning. Jag har ingen aning om kretskortet i maskinen är insmetat med samma massa, är det inte det borde det ju vara en enkel grej.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L Love skrev:
Jag har en 796E där klockbatteriet lagt av, fick det här svaret från Letmerepair i Uppsala (som tagit över service från HP Schou i Hässleholm):

"Att byta batteriet på kretskortet är någonting vi inte skulle rekommendera att göra själv, chansen att förstöra hela kretskortet är väldigt stor. Man måste vara en expert för att göra något sånt själv. Och vi säljer tyvärr inte hela kretskort längre för att för många misslyckades med att byta korten och förstörde det. Så jag tror tyvärr du måste skicka in den på reparation för att fixa det."

Sen har jag inte öppnat och kollat hur det ser ut inuti, kretskortet i laddstationen som jag bytte själv (tack HP Schou för vettig service) var helt täckt av någon vit massa som jag gissar är för vädertätning. Jag har ingen aning om kretskortet i maskinen är insmetat med samma massa, är det inte det borde det ju vara en enkel grej.
Tack, då vet vi andra att det finns ett separat klockbatteri.
Då gäller det att kolla upp var på kretskortet det sitter och vilken sort det är.
Jag har delvis öppnat min klippare för att byta främre sensorn och ska man komma åt ordentligt så är det många skruvar som måste skruvas bort.
Jag är ändå lite förvånad över att några av er skriver att klockan "lagt av" eller "nollställt".
Min har bara "stoppat" när strömmen brutits.
Den har stått strömlös i nästan en vecka och tiden för strömavbrottet står kvar.

E evesve skrev:
Tack, då vet vi andra att det finns ett separat klockbatteri.
Då gäller det att kolla upp var på kretskortet det sitter och vilken sort det är.
Jag har delvis öppnat min klippare för att byta främre sensorn och ska man komma åt ordentligt så är det många skruvar som måste skruvas bort.
Jag är ändå lite förvånad över att några av er skriver att klockan "lagt av" eller "nollställt".
Min har bara "stoppat" när strömmen brutits.
Den har stått strömlös i nästan en vecka och tiden för strömavbrottet står kvar.
Hos mig började det att klockan pausade när den var strömlös precis som hos dig, någon vecka eller två senare blev det alltid den 2011-01-01 kl. 12.00 vid uppstart.

L Love skrev:
Hos mig började det att klockan pausade när den var strömlös precis som hos dig, någon vecka eller två senare blev det alltid den 2011-01-01 kl. 12.00 vid uppstart.
Tack, då vet jag vad som väntar...:(

Nicke Nyfiken
Ni som har drabbats av dåligt klockbatteri, har ni någon gång haft er klippare stående under en längre tid (t.ex. vinterförvaring) med det stora batteriet borttaget?

Funderar eftersom vissa verkar drabbas av dåliga klockbatterier redan efter ett par år medan många inte drabbats alls, fast klipparen är 6-7 år gammal.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ni som har drabbats av dåligt klockbatteri, har ni någon gång haft er klippare stående under en längre tid (t.ex. vinterförvaring) med det stora batteriet borttaget?

Funderar eftersom vissa verkar drabbas av dåliga klockbatterier redan efter ett par år medan många inte drabbats alls, fast klipparen är 6-7 år gammal.
Inte med det stora batteriet borttaget - enda gången jag tog ur det var för en uppdatering via USB för ~4 år sedan. Annars har det varit vanlig vinterförvaring, någon gång med underhållsladdning vid halvtid, men inte senaste åren då den bara tappat ett par procent (kanske från 85% till 77-80%). Köpte klipparen våren 2015.

Jag har alltid förvarat stora batteriet (fulladdat) urplockat i uppvärmt garage.
5 klippsäsonger med 4 "övernattningar"

Nicke Nyfiken
Alltså, ingen större skillnad ifall det stora batteriet sitter i eller inte under vintern.

Där sprack den teorin om att det lilla batteriet bara är ett back-up batteri som enbart används när det stora batteriet är borttaget.

B
L Love skrev:

Tack, då blir det till att plocka isär och inspektera. Hur svårt kan det vara.. .

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B breakman skrev:
Tack, då blir det till att plocka isär och inspektera. Hur svårt kan det vara.. .
Återkom gärna med resultat :-)

B breakman skrev:
Hej!
Har du plockat isär o kollat batteriet än?
Nu har även min gått över till återställning (2011-01-01) vid bruten ström.
Jag väntar nog med att plocka isär tills säsongen är över.
Är lite nyfiken på om det är ett vanligt Knappcellsbatteri Typ 2032.

Ser ut som 1225

• Close-up av ett kretskort med en CR1225 litiumbatteri och närliggande komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.