759 326 läst ·
3 032 svar
759k läst
3,0k svar
Samlingstråd för Worx Landroid 2015 modeller
1800m2 och skarvar på slingan tror jag är ditt problem. Hoppas det svaret inte väcker anstöt, men så var det för mig. Skarvar = obra, även att jag har svart bälte i att löda.b0dd3 skrev:
Hur kommer man runt det problemet då? Dem säljer ju en maskin som klarar 2000m2 och har väl på något sätt räknat ut att den ska klarar skicka runt ström X antal meter, inklusive öar/skarvar.Henke2 skrev:
Nu blev jag riktigt imponerad!!!
Lämnade min klippare på verkstan 13.00 nu 14.30 ringer dem upp mig och berättar att klipparens kretskort är helt kasst. Därav så har gyrot inte stämt, den har heller inte kunnat känna av slingan samt att den missat att klippa vissa områden. Så allt jag har gnällt om tidigare hade sina förklaringar.
Han hade inga reservdelar hemma men trodde den skulle kunna bli klar på fredag. Ett riktigt stort plus i kanten för snabb återkoppling och service.
Lämnade min klippare på verkstan 13.00 nu 14.30 ringer dem upp mig och berättar att klipparens kretskort är helt kasst. Därav så har gyrot inte stämt, den har heller inte kunnat känna av slingan samt att den missat att klippa vissa områden. Så allt jag har gnällt om tidigare hade sina förklaringar.
Han hade inga reservdelar hemma men trodde den skulle kunna bli klar på fredag. Ett riktigt stort plus i kanten för snabb återkoppling och service.
Kollade, du har rätt. Jag ställde in zonerna med min 2014 och kom ihåg siffrorna över till 2016, men 2016 räknar inte. (var ute och kollade nu)napmaster skrev:
Då blir det att stega upp metrarna tills buggen är åtgärdad, eller någon smartare än oss kommer på hur man gör.
Jepp, men inte med skarvad slinga. Jag tror skarvarna som är oisolerade ger läckströmmar till jord vilket spökar. Så var det bevisligen för mig.b0dd3 skrev:
Har de hittat fel på din maskin så kanske det kan funka ändå sen. Hålla tummarna!
Självklart måste skarvarna tätas även om man har svart bälte i lödningHenke2 skrev:
Jag kör med scotchlok skarvklämma. Fylld med silicon så den håller tätt. Fungerar kanon i fuktig miljö! Finns på Claes olsson. Kostar visserligen en slant men riktigt bra när man behöver laga eller utöka klippområdet 👍Henke2 skrev:
Jo, men hur tät blir den i längden? Problemet brukar vara att fukt kryper in genom kapillärverkan och sedan spränger det sönder skarven när det är kallt ute. Kanske har en förväntad livslängd på tre år eller så.napmaster skrev:
Men jag släpper det där, ni får givetvis skarva om det känns som bästa lösningen för er. Funkar det så funkar det
Hur menar du att man skulle lösa det istället för skarvning? Byta hela kablen så fort det blir minsta lilla skada på den? Är väl bättre att skarva och sen byta kabeln när det inte uppfyller sin funktion längre. En skarv är aldrig önskvärd men har man inget val så.Henke2 skrev:Jo, men hur tät blir den i längden? Problemet brukar vara att fukt kryper in genom kapillärverkan och sedan spränger det sönder skarven när det är kallt ute. Kanske har en förväntad livslängd på tre år eller så.
Men jag släpper det där, ni får givetvis skarva om det känns som bästa lösningen för er. Funkar det så funkar det![]()
3m scotchlok som bla HQ använder håller långt mycket längre än 3 år, det finns otaliga installationer som är uppåt 10-20 år vid det här laget.Henke2 skrev:Jo, men hur tät blir den i längden? Problemet brukar vara att fukt kryper in genom kapillärverkan och sedan spränger det sönder skarven när det är kallt ute. Kanske har en förväntad livslängd på tre år eller så.
Men jag släpper det där, ni får givetvis skarva om det känns som bästa lösningen för er. Funkar det så funkar det![]()
Liknande fel som min 2015 790, ska skicka in den nu i eftermiddagb0dd3 skrev:Enkelt förklarat är det som om att den går för snabbt, kör över slingan och tror den är utanför arbetsområde, backar tillbaka för att hitta rätt men den backar inte tillräckligt utan tror fortfarande den är utanför och stängs av. Den går även emot fasta objekt som är över 50cm ifrån slingan. Så den slår i och är allmänt klumpig, sen går den extremt snett.
Rätt mycket som inte är som det ska![]()