harry73
Men km du betalade med kort, kan man kolla i internetbanken

harry73 harry73 skrev:
Men km du betalade med kort, kan man kolla i internetbanken
Inte BANK kort utan TANK kort. CircleK, INGO osv..

G ekaa88 skrev:
Inte BANK kort utan TANK kort. CircleK, INGO osv..
Ja men kolla i internettanken då?

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
När datorerna fortfarande var på inmarsch i samhället i mitten av 90-talet vikarierade jag på en av Sveriges största nyhetsredaktioner inom etermedia. Jag fick en grundlig genomgång av alla datorsystem som inte bara var till hjälp utan närmast nödvändiga för att sändningarna ens skulle gå ut.
Skeptiker som jag är ställde jag den uppenbara frågan: Vad händer om datorn hänger sig? (som de ju oftare gjorde förr)
”Ja”, blev svaret, ”det finns ju en hjälpmanual online...”
”Jamen”, avbröt jag, ”om datorn inte funkar, så kommer man ju inte åt den.”
Min handledare brast ut i gapskratt.
”Det har vi faktiskt inte tänkt på...”

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
När datorerna fortfarande var på inmarsch i samhället i mitten av 90-talet vikarierade jag på en av Sveriges största nyhetsredaktioner inom etermedia. Jag fick en grundlig genomgång av alla datorsystem som inte bara var till hjälp utan närmast nödvändiga för att sändningarna ens skulle gå ut.
Skeptiker som jag är ställde jag den uppenbara frågan: Vad händer om datorn hänger sig? (som de ju oftare gjorde förr)
”Ja”, blev svaret, ”det finns ju en hjälpmanual online...”
”Jamen”, avbröt jag, ”om datorn inte funkar, så kommer man ju inte åt den.”
Min handledare brast ut i gapskratt.
”Det har vi faktiskt inte tänkt på...”
Ungefär som den här klassikern då.

• Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Det senaste tokeriet från i dag

Eftersom jag kom över den där plastsnipan som passar till motorn som jag redan hade så tänkte jag att det skulle vara en ide att ta reda på vad som krävs ni i samband med ägarbytet så att båten går att registrera när jag kommer så långt. Det kommer inte i vattnet i år och knappast nästa år heller men någon gång skall det ju bli.

Nåja..... jag ringde servicenumret för frågor om båtregistret till Trafi som är den statliga myndigheten som sköter båtregistret. Efter mycket kopplande fram och tillbaka och några påpekanden om att det är meningslöst att förklara saker för mig på ett språk jag inte förstår även om de begär det så blev jag till slut kopplad till en ung tjänsteman som kunde litet svenska.
Han fastnade omedelbart i ett cirkelresonemang.
Eftersom båten bevisligen är begagnad och har använts i Finland måste den ha varit registrerad och CE-märkt vid den tiden. CE-märkning och båtregister har alltid funnits. Eftersom båten är gammal går den inte att nyregistrera utan vi måste få fram gamla registeringen och det gamla CE-typgodkännandet.
Vi höll väl på en kvarttimme ungefär runt runt i det cirkelresonemanget med avbrott medan han gick och frågade kollegor om råd och fick sina teorier bekräftade.
Till slut blev jag tvungen att säga till på skarpen att han pratade skit för jag var med på den tiden då det inte fanns något obligatoriskt båtregister.
Nej han vet.... båtregistret och CE-märkningen har funnits åtminstone sedan 80-talet..... (började låta osäker) men det är väl bäst att jag ringer och talar om det här med en "båtinspektör" och så fick jag en nummer.
Jag ringde till nummern och kom till en vettig och hygglig karl som på god svenska förklarade hur registeringen skall skötas. Han sade att det är ett helt normalt rutinärende att registrera in äldre båtar som har varit ur bruk sedan registret infördes och tas i bruk på nytt. Han sade att vi väntar med inregistreringen tills båten är i skick och skall i vattnet när det nu blir.

Fakta i fallet:
-Båten är byggd 1981 i ett exemplar efter form från 1950-talet. Byggare och "konstruktör" är döda sedan länge.
-Kravet på CE-märkning av proffsbyggda båtar och ett komplicerat papperskrig för hembyggen infördes 1998.
-Obligatorisk registrering av båtar i den här storleksklassen infördes i Finland 2007.
-Båten har stått på land sedan början på 2000-talet och har därför aldrig blivit registrerad.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
2016 Informationsmöte 1. Hembesök och information.
2018 Informationsmöte 2. Besök i kyrkskolan för att se att mitt område är sist planerat......
2018 Fiberindragning möte 3. Här ska vi bestämma hur vi ska göra, men.....
2019 Fiberindragning möte 4. Här ska vi bestämma hur vi ska göra men fiberbolaget har tappat underlaget och mötes 3 killen har slutat. Ingen dyker upp även fast jag är hemma hela dagen enligt överenskommelse.
2019 Fiberindragning möte 5. Nu skall det väl ändå gå att bestämma hur vi ska göra, nja, det blir ett nytt möte där vi ska bestämma hur vi ska göra........
2019? Fiberindragning möte 6. Närsomhelst...........
2019 sommar. Jag kommer hem, där står en vit van och det är fiberkillarna.
De är sugna på att gå igenom det som skall göras, men jag säger att jag inte har tid och vi bestämmer 0800 dagen efter.
Då vi står precis vid min infart, som är som en mötesplats, så har jag inte svängt in till mig, utan åker vidare till grannen.
Går upp för grannens långa trappa, ovetandes om fiberkillarna som jagat mig och nu kommit ifatt och flåsandes undrar var jag egentligen bor..........
Dagen efter gräver de av min kopparledning så jag är utan internet i 3 veckor..................
Fibern stökar varje dag..........

Idag fick jag en p-bot (förlåt, kontrollavgift) eftersom jag inte kunde lösa en ny parkeringsperiod 08.15 eftersom jag hade en 24h-parkering som slutade 08.21. Efter ett par försök glömde jag såklart att faktiskt lägga in parkeringsbetalningen.

Tack för den, Q-park.

• Arg
ricebridge
  • Laddar…
Var på heta arbete kurs igår, i kallelsen står att man ska ladda ner en app, då min telefon är "tjock" ringer jag kursledaren och kollar om appen behövs, vilket den inte gör.
Väl på kursen behövs appen........

• Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Lite Kafka-eskt är det att bygglovsavdelningen på kommunen kan säga att ett förråd är att betrakta som en byggnad (som kräver bygglov) trots att det inte uppfyller kraven för att vara en byggnad enligt BBR eller Svensk Standard, men de kan inte tala om vad som inte skulle betraktas som en byggnad...

• Ledsen
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.