Hej alla!
Funderar på att samla regnvatten i en IBC tank för att använda till bevattning.
Behöver lite ideér och bilder på hur ni gjort med installation. Hur ni tar vatten ur tanken? Med pump, eller avtappning. Vad funkar bäst?
Hur gör man på vintern? Töms tanken eller hur gör ni?
Vore tacksamt med ideer och förslag från er
/Morgan
Funderar på att samla regnvatten i en IBC tank för att använda till bevattning.
Behöver lite ideér och bilder på hur ni gjort med installation. Hur ni tar vatten ur tanken? Med pump, eller avtappning. Vad funkar bäst?
Hur gör man på vintern? Töms tanken eller hur gör ni?
Vore tacksamt med ideer och förslag från er
/Morgan
Dagens fynd bredvid plastinsamlingen på returstationen blev en 1000-liters ibc i vitt (den gick väl inte i). Topplocket var borta och plasten runt sprucken, sågade upp en manlucka på 30x40 cm som jag städade ur tanken genom, den var mest lortig och så hade den rostfläckar då det låg lite skruv i. Vidare verkade tappkranen läcka lite även i stängt läge så ska fixa en adapter för trädgårdslang och en avstängningskoppling för dito. Min gänga heter S60*6, det verkar vara den vanligaste.
Planen?
- Ställa den undangömt på högsta punkten på tomten. Fylla den från vattentunnan medelst sänkpump när det regnar. Höjdskillanden är nästan 5 m.
- Bör jag spraymåla den svart för att undvika alger? Tänkte även panela in den då den inte är så snygg, det kanske räcker?
- Den saknar buren, måste man ha den eller klarar den vattentrycket ändå? I så fall ett ännu större incitament att regla upp runt och panela in.
Planen?
- Ställa den undangömt på högsta punkten på tomten. Fylla den från vattentunnan medelst sänkpump när det regnar. Höjdskillanden är nästan 5 m.
- Bör jag spraymåla den svart för att undvika alger? Tänkte även panela in den då den inte är så snygg, det kanske räcker?
- Den saknar buren, måste man ha den eller klarar den vattentrycket ändå? I så fall ett ännu större incitament att regla upp runt och panela in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrde upp en pall att ställa den på med uttag för kranen. Fixade en adapter för trädgårdsslang och en avstängningskoppling. Lite lin gjorde att det tillsist blev tätt. Manluckan är låsbar så inga barn eller djur ramlar i och drunknar. Nu är det bara att vänta på regnet. Midsommar är ju ett säkert kort.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Grattis, perfekt att bara sticka ditt nyllet till kranen en varm sommardag...
Jag har införskaffat två IBC tankar som jag har ställt bakom min friggebod.
Det hela är under uppbyggnad och jag har beställt lite saker som jag hoppas kommer nu innan vår regnet kommer.
Jag har tänkt att jag fyller en tank via locket genom en 25mm slang som kommer från en avknoppning på stuprännan. Jag har en lövrens på stuprännan men jag kommer också sätta ett filter i locket in i tunnan för att ta det som kommer förbi lövrensen.
(https://www.magasin10.se/wp-content/uploads/2019/06/IBC_lid_with_hose_connection-600x466.jpg)
Jag har funderat på ett så kallat first-flush system men jag tänker att det får komma i framtiden då de ändå kostar en slant och jag vill se att detta kommer till nytta först.
De två tankarna har jag planer på att koppla ihop i botten med 75mm avlopps slang för att jag vill att de gemensamt skall fyllas och tömmas. Någon stans i dessa 75mm rör kommer jag att montera in en anslutning för en vanlig trädgårdsslang.
Från denna anslutning så tänker jag först koppla till ett filter som jag har hittat på jula.
https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
Detta filter ska klara 14000 liter vatten innan det behöver bytas och kan leverera 25liter per minut. Jag tänker att det ska räcka.
Från filtret kopplas vattnet vidare till en tryckkänslig pump som i sin tur är kopplad till en slang vinda.
Tanken är att man enkelt skall kunna vattna odlingarna med regn vatten och slang, när munstycket på slangen öppnas faller trycket i slangen och pumpen startar automatiskt.
Slutligen kommer båda tankarna kommer att täckas med presenning avsedd för IBC tunnor för att slippa alger.
https://www.magasin10.se/wp-content/uploads/2020/05/ibc-skydd-överdrag-600x267.jpg
Mvh
Det hela är under uppbyggnad och jag har beställt lite saker som jag hoppas kommer nu innan vår regnet kommer.
Jag har tänkt att jag fyller en tank via locket genom en 25mm slang som kommer från en avknoppning på stuprännan. Jag har en lövrens på stuprännan men jag kommer också sätta ett filter i locket in i tunnan för att ta det som kommer förbi lövrensen.
(https://www.magasin10.se/wp-content/uploads/2019/06/IBC_lid_with_hose_connection-600x466.jpg)
Jag har funderat på ett så kallat first-flush system men jag tänker att det får komma i framtiden då de ändå kostar en slant och jag vill se att detta kommer till nytta först.
De två tankarna har jag planer på att koppla ihop i botten med 75mm avlopps slang för att jag vill att de gemensamt skall fyllas och tömmas. Någon stans i dessa 75mm rör kommer jag att montera in en anslutning för en vanlig trädgårdsslang.
Från denna anslutning så tänker jag först koppla till ett filter som jag har hittat på jula.
https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
Detta filter ska klara 14000 liter vatten innan det behöver bytas och kan leverera 25liter per minut. Jag tänker att det ska räcka.
Från filtret kopplas vattnet vidare till en tryckkänslig pump som i sin tur är kopplad till en slang vinda.
Tanken är att man enkelt skall kunna vattna odlingarna med regn vatten och slang, när munstycket på slangen öppnas faller trycket i slangen och pumpen startar automatiskt.
Slutligen kommer båda tankarna kommer att täckas med presenning avsedd för IBC tunnor för att slippa alger.
https://www.magasin10.se/wp-content/uploads/2020/05/ibc-skydd-överdrag-600x267.jpg
Mvh
Magasin 10 har färdiga satser för att koppla ihop IBC:er. Jag väntar just på sådana till min regnvattensamlar IBC-park. Det behöver inte vara någon särskilt grov slang som kopplar ihop tankarna. Max hälften av flödet vid påfyllning och tömning går ju genom sammankopplingsslangen.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Det låter genomtänkt.J JadedHeart skrev:Jag har införskaffat två IBC tankar som jag har ställt bakom min friggebod.
Det hela är under uppbyggnad och jag har beställt lite saker som jag hoppas kommer nu innan vår regnet kommer.
Jag har tänkt att jag fyller en tank via locket genom en 25mm slang som kommer från en avknoppning på stuprännan. Jag har en lövrens på stuprännan men jag kommer också sätta ett filter i locket in i tunnan för att ta det som kommer förbi lövrensen.
([länk])
Jag har funderat på ett så kallat first-flush system men jag tänker att det får komma i framtiden då de ändå kostar en slant och jag vill se att detta kommer till nytta först.
De två tankarna har jag planer på att koppla ihop i botten med 75mm avlopps slang för att jag vill att de gemensamt skall fyllas och tömmas. Någon stans i dessa 75mm rör kommer jag att montera in en anslutning för en vanlig trädgårdsslang.
Från denna anslutning så tänker jag först koppla till ett filter som jag har hittat på jula.
[länk]
Detta filter ska klara 14000 liter vatten innan det behöver bytas och kan leverera 25liter per minut. Jag tänker att det ska räcka.
Från filtret kopplas vattnet vidare till en tryckkänslig pump som i sin tur är kopplad till en slang vinda.
Tanken är att man enkelt skall kunna vattna odlingarna med regn vatten och slang, när munstycket på slangen öppnas faller trycket i slangen och pumpen startar automatiskt.
Slutligen kommer båda tankarna kommer att täckas med presenning avsedd för IBC tunnor för att slippa alger.
[länk]
Mvh
PNO skrev:
Ja jag har tittat på dem, skulle då vilja byta ut den transparenta slangen till en 'tät' slang.
Är också lite osäker på hur jag ska få till en gardena anslutning på den.
Alternativet skulle ju vara om jag lyckas få på en 25mm slang på ena sidan på min pump,
och har en gardena anslutning på andra sidan pumpen för trädgårdsslangen.
Men det är samma problem där. Det är en 25mm skruvanslutning på pumpen som är kompatibel med
vanlig gardena (eller vad de heter).
och har en gardena anslutning på andra sidan pumpen för trädgårdsslangen.
Men det är samma problem där. Det är en 25mm skruvanslutning på pumpen som är kompatibel med
vanlig gardena (eller vad de heter).
Kanske att jag kan använda denna för att ansluta slangen till pumpen då?
https://www.magasin10.se/miljohante...ngnippel-i-plast-1-tum-slanganslutning-25-mm/
Vad tror formuet?
https://www.magasin10.se/miljohante...ngnippel-i-plast-1-tum-slanganslutning-25-mm/
Vad tror formuet?
Kan du beskriva pumpsystemet mer? Trött på att gå med vattenkanna och självfallet räcker inte långt.J JadedHeart skrev:Jag har införskaffat två IBC tankar som jag har ställt bakom min friggebod.
Det hela är under uppbyggnad och jag har beställt lite saker som jag hoppas kommer nu innan vår regnet kommer.
Jag har tänkt att jag fyller en tank via locket genom en 25mm slang som kommer från en avknoppning på stuprännan. Jag har en lövrens på stuprännan men jag kommer också sätta ett filter i locket in i tunnan för att ta det som kommer förbi lövrensen.
([länk])
Jag har funderat på ett så kallat first-flush system men jag tänker att det får komma i framtiden då de ändå kostar en slant och jag vill se att detta kommer till nytta först.
De två tankarna har jag planer på att koppla ihop i botten med 75mm avlopps slang för att jag vill att de gemensamt skall fyllas och tömmas. Någon stans i dessa 75mm rör kommer jag att montera in en anslutning för en vanlig trädgårdsslang.
Från denna anslutning så tänker jag först koppla till ett filter som jag har hittat på jula.
[länk]
Detta filter ska klara 14000 liter vatten innan det behöver bytas och kan leverera 25liter per minut. Jag tänker att det ska räcka.
Från filtret kopplas vattnet vidare till en tryckkänslig pump som i sin tur är kopplad till en slang vinda.
Tanken är att man enkelt skall kunna vattna odlingarna med regn vatten och slang, när munstycket på slangen öppnas faller trycket i slangen och pumpen startar automatiskt.
Slutligen kommer båda tankarna kommer att täckas med presenning avsedd för IBC tunnor för att slippa alger.
[länk]
Mvh
Jag har en pump som är som typ denna.S segv skrev:
https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-2000037332
Den fungerar så att den bygger upp ett tryck på utloppen och när den märker att trycket är uppnått så stannar pumpen. Är det då så att jag öppnar munstycket på min trädgårdsslang så kommer vatten rinna ut -> trycker sjunker och då startar pumpen igen. Den kommer att gå till dess att jag stänger munstycket igen.
Dessa pumper är vanliga i båtar och husvagnar. Den klarar att köras tort utan att den går sönder. Dock så är den inte bra nog att klara att driva en vatten spridare samt att den går på 12V. Det har jag helt enkelt löst med ett gammalt bil batteri och en gammal laddare. Jag har funderat på någon annan sorts pump alternativ en transformator för att slippa batteriet men tycker att pumpar är för dyra rent generellt.
M Morgano skrev:Hej alla!
Funderar på att samla regnvatten i en IBC tank för att använda till bevattning.
Behöver lite ideér och bilder på hur ni gjort med installation. Hur ni tar vatten ur tanken? Med pump, eller avtappning. Vad funkar bäst?
Hur gör man på vintern? Töms tanken eller hur gör ni?
Vore tacksamt med ideer och förslag från er
/Morgan
Idéer till kommande projekt
Köpte två IBC tankar som vi delvis grävde ner o la altandäck ovanpå.
Borrade ut för locken och köpte en dränk ar pump att med elkraft pumpa upp vattnet vid behov. Finns kopplingar att koppla från Gardena som går från IBC-storlek till trädgårdslang men vi kör på pump iom att vårt hus är i sluttning l behöver nå med vatten även mot den högre delen av tomten.
Bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder