I anläggningsbeslutet står det bl.a: "Gemensamhetsanläggningen inrättas för väg, gångväg, gatubelysning samt dagvatten, VA, fiber, el och nätstation."
En samfällighetsförening förvaltar gemensamhetsanläggningen.
Problemet nu är att den väg som föreningen förvaltar används som parkeringsplats för flertalet bilar. Detta innebär att vägbredden vid dessa bilar blir väldigt begränsad, ibland ca 2,5m. Detta är för smalt för flertalet leveranser men även för räddningstjänst.
Vad kan man göra som medlem i samfälligheten i en situation som denna? Jag anser att föreningen inte följer anläggningsbeslutet eftersom vägen inte kan brukas som en vanlig väg. Föreningen har väl skyldigheten att införa p-förbud och se till att detta efterlevs i det fall parkerade bilar hindrar användandet av hela vägen? Jag har påtalat detta för föreningen men inte fått någon respons.
En samfällighetsförening förvaltar gemensamhetsanläggningen.
Problemet nu är att den väg som föreningen förvaltar används som parkeringsplats för flertalet bilar. Detta innebär att vägbredden vid dessa bilar blir väldigt begränsad, ibland ca 2,5m. Detta är för smalt för flertalet leveranser men även för räddningstjänst.
Vad kan man göra som medlem i samfälligheten i en situation som denna? Jag anser att föreningen inte följer anläggningsbeslutet eftersom vägen inte kan brukas som en vanlig väg. Föreningen har väl skyldigheten att införa p-förbud och se till att detta efterlevs i det fall parkerade bilar hindrar användandet av hela vägen? Jag har påtalat detta för föreningen men inte fått någon respons.
Det där med tolkning av anläggningsbeslutet, ja det ligger ju i första hand på styrelsen men även stämman kan ta beslut som fungerar som en bindande instruktion till styrelsen hur anläggningsbeslutet ska tolkas. Om någon av styrelsens ledamöter finner detta stämmobeslut olagligt (alltså ej i överensstämmelse med anläggningsbeslutet, lag eller stadga så ska (kan) ledamoten väcka talan mot beslutet hos MMD. Det du kan göra som enskild medlem är således förutom att försöka övertyga styrelsens ledamöter med goda argument att motionera till stämman om en viss tolkning av anläggningsbeslutet.
Det andra du kan göra är samma som vilken annan privatperson som helst, be polisen bötesbelägga felparkerarna som blockerar trafiken. Alltså om gatuparkeringen är så illa att den utgör brott mot trafikförordningen, kanske:
Det andra du kan göra är samma som vilken annan privatperson som helst, be polisen bötesbelägga felparkerarna som blockerar trafiken. Alltså om gatuparkeringen är så illa att den utgör brott mot trafikförordningen, kanske:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Artikelkommentarer -
Ändrade besiktningsregler för veteranbilar
Bilar & andra fordon -
Syfte med samfällighet
Juridik -
Någon som kan något om RC-bilar?
Bilar & andra fordon -