Förutsättning 10 fastigheter ingår i samfällighet, alla fastigheter har var sin andel.
En person (Kalle) äger 2 fastigheter.

Enligt Samfällighetslagen har man bara en röst även om man äger flera fastigheter. Men i ekonomiska frågor kan man ha max 20% av röstetalet vid möte. Se § 12, §49 och §52.
Om det bara är 8 fastigheter representerade på ett möte så har ju Kalle 25% av mötets röstetal men kan bara utnyttja 20%.
Delar de andra 6 deltagarna på resterande 80% eller har de 75% och 5% bara försvinner?

Eller är det så att var representerad fastighet har 1 röst var? Således i detta fall 8 representerade röster finns på mötet. Tappar Kalle en hel röst då han har mer än 20% av det sammanlagda röstetalet?

Om Kalle ger bort hälften av en av fastigheterna till sin hustru eller barn så att ägarbilden för denna blir 50/50. Hur kommer röstetalet att se ut för Kalle?

Svårt att få svar i denna fråga då det verkar som om ingen vet, så finns det någon här som vet :confused:

Står det inte i stadgarna för din samfällighet hur rösterna ska räknas? Bildade precis vattensamfällighet i byn där jag bor och där är rösterna fördelade efter hur många andelar man har i föreningen. Varje andel motsvarar i det fallet rätten att ta vatten motsvarande ett hushålls årsförbrukning och varje sådan rätt ger en röst. Detta medför att min far har 3 sådana rätter och därmed också 3 röster? Detta är alltså inte kopplat till fastigheterna utan helt kopplat till vad som står i stadgarna för den aktuella samfälligheten. Tycker det verkar konstigt att man bara skulle ha en röst även om man äger flera fastigheter då du faktiskt har flera andelar i föreningen och kommer få betala eventuella avgifter för varje fastighet.

Vad jag förstår så styrs röstetalet av lagen (1973:1 150).
Vad beträffande kostnaderna för anläggningar så har alla 1 andel var.

Det är väldigt vanligt med begränsningar i röstetalen i samfälligheter. Och jag tror att det också är väldigt vanligt att begränsingsreglerna skapar oklarheter om hur de skall tolkas.

"Detta medför att min far har 3 sådana rätter och därmed också 3 röster? Detta är alltså inte kopplat till fastigheterna utan helt kopplat till vad som står i stadgarna för den aktuella samfälligheten."

Men stadgarna kan inte stå över lagen, vilket medför att din far faktiskt bara har en (1) röst. Gäller frågan en ekonomiskt fråga så skall man (om någon på stämman begär det) gå på andelstal.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731150.htm
Paragraf 12

// Jonas

Ni som har läst lagen, tillbaka till frågorn:

Om det bara är 8 fastigheter representerade på ett möte så har ju Kalle 25% av mötets röstetal (äger 2 fastigheter) men kan bara utnyttja 20%.
Delar de andra 6 deltagarna på resterande 80% eller har de 75% och 5% bara försvinner?

Eller är det så att var representerad fastighet har 1 röst var? Således i detta fall 8 representerade röster finns på mötet. Tappar Kalle en hel röst då han har mer än 20% av det sammanlagda röstetalet?

Om Kalle ger bort hälften av en av fastigheterna till sin hustru eller barn så att ägarbilden för denna blir 50/50. Hur kommer röstetalet att se ut för Kalle?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.