Kan jag utan att vara olaglig byta låsen i huset?

Hon har flyttat ut, hämtat alla sina saker, vägrar lämna tillbaka nycklar. Problemet är att hon står som 50% ägare på huset, papprena ligger och väntar på banken så att huset skrivs över på mig.

Med dessa förutsättningar, kan jag byta låsen lagligt så att hon inte kommer in i huset?

Byt lås och är det någon som klagar så säg att du tappat en nyckel själv. Omöjligt att kolla. Cylindrar kan läggas om så det är inte nödvändigt att köpa nya, om det är cylinderlås.

• Gilla
RoBo och 4 till
  • Laddar…
Byta tänker jag göra, har nya ligger och väntar hos låssmeden, men är det olagligt för mig att göra det innan huset står helt på mig? Det är ju mitt hem, hon har inte bott här på 3 veckor..Inga saker har hon kvar heller.

Vet inte.
Är hon fortfarande skriven på adressen?
Om ni nu inte har något gemensamt längre borde hemfriden väga tyngre än att hon forfarande äger halva kåken?

D09
Byt lås

Jag hade inte riskerat att nycklar ev var på drift.

Olagligt.. Vet inte..

Hon får gå via kronofogden om jag inte minns fel ( om du vägrar släppa in henne under hennes ägotid )

Om hon nu har burit ut alla sina saker, kan man undra varför hon skall komma in i huset när inte du är hemma.
Byt låsen och känn dig lugn.

Det är olagligt.
Så länge hon är skriven på adressen och dessutom bott där en tid så får man inte byta låsen.
Hon är dessutom ägare så det stärker hennes "case". Kallas egenmäktigt förfarande har jag för mig.

Men som någon skrev, om låsen är utbytta så måste hon begära tillträde via fogden, och det tar sin tid.....

Har du inga innerdörrar du kan låsa? Visserligen enkla lås men ganska ovanligt att man går med innerdörrsnycklar i sin nyckelknippa. :cool:

Jag kör på med bytet hur som helst, litar inte på att dom ska ha nycklarna när dom har inte har något här att göra. Har nya cylindrar hos låssmeden.

Som sas i inlägg #2 är det ju bara att påstå att man tappat nyckeln och vara tvungen att byta. Du kan ju råka tappa nyckeln i någon å så är det ju sant också.

Däremot är detta väl inget som hindrar din sambo att ta sig in ifall han/hon verkligen vill det. Det lär ju inte vara olagligt att t.ex. krossa en ruta i sitt eget hem (äger ju 50%) ifall man blivit utelåst.

• Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
Nu är inte jag jurist men tror inte det är olagligt att byta lås så länge du ger sambon en nyckel.
Du tappar nycklarna byter lås och väntar på att hon ringer men om hon tömt allt så är väl chansen lite att hon kommer göra det.

Man skulle med fog kunna argumentera för att den uppkomna situationen är att likna vid en andrahandsuthyrning. Du bor i huset och har fritt nyttjande. Hon är hyresvärd och har vissa rättigheter att komma in för att utföra tillsyn/reparationer eller dylikt, men efter överrenskommelse med dig.

I och med att endast du bor i huset skulle det kränka din hemfrid om hon skulle nyttja nycklarna för att komma in utan överrenskommelse med dig.

Detta står i kontrast till att du eventuellt skulle rubba hennes besittning över hennes egendom om du bytte lås. Med ovan argument om andrahandsuthyrning rubbas de facto inte hennes besittning vid byte av lås, då hon ändå inte har rätt till fritt tillträde.

Jag skulle bytt låsen i din sits.

Grodgatan

• Gilla
Coolman och 3 till
  • Laddar…
Grodgatan skrev:
Man skulle med fog kunna argumentera för att den uppkomna situationen är att likna vid en andrahandsuthyrning. Du bor i huset och har fritt nyttjande. Hon är hyresvärd och har vissa rättigheter att komma in för att utföra tillsyn/reparationer eller dylikt, men efter överrenskommelse med dig.

I och med att endast du bor i huset skulle det kränka din hemfrid om hon skulle nyttja nycklarna för att komma in utan överrenskommelse med dig.

Detta står i kontrast till att du eventuellt skulle rubba hennes besittning över hennes egendom om du bytte lås. Med ovan argument om andrahandsuthyrning rubbas de facto inte hennes besittning vid byte av lås, då hon ändå inte har rätt till fritt tillträde.

Jag skulle bytt låsen i din sits.

Grodgatan

Men han äger ju halva huset.

Andy78 skrev:
Vad menar du ?

Förmodligen finns det inte ett formellt skrivet avtal (ännu!?) att TS hyr f.d sambos halva av huset och då faller grodgatans argument enligt mitt sätt att se det. :confused:

I regel finns väl 2 ingångar i ett hus? TA får väl byta låset på "sin" ingång :cool:

Andy78 skrev:
En hyresvärd äger normalt sett hela huset och har rätt till tillträde om det behövs men har trots det inte någon rätt till egen nyckel.

Jag stod själv nyligen inför samma situation.. efter att ha rådgjort med advokat så bytte jag låscylindrarna!

Dock höll det på att gå på tok eftersom låsfirman missuppfattat och tillverkade nya nycklar/cylinder som var identiska med den gamla.. rena turen att jag provade gamla nyckeln och på så sätt uppdagade själva misstagen!

För att återgå till din fråga.. om ni bägge två står som ägare till huset på papper, så har hon tillträdesrätt så länge hon har anledning att befinna sig i huset, tex om hon har kläder, prylar, ägodelar kvar inom fastigheten..

Detta är lite av en gråzon och beror nog helt på "vilken fot" ni står med varandra!

I mitt fall handlade det främst och min egen och mina hundars trygghet, eftersom exet kunder storma in mitt i natten när man låg och sov, och det blev påfrestande för såväl min egen sömn som hundarnas välbefinnande!

Vid tidpunkten när jag bytte lås så förvarande hon fortfarande allehanda ting i fastigheten, detta löste sig genom att jag gav henne tillträdesrätt under uppsyn, så att hon inte fick vistas själv inom husets väggar! (allehanda saker har försvunnit nämligen, och misstankarna har ofta riktats mot hennes håll)

Advokaten höll iaf. med om att det var ett korrekt drag att byta lås i mitt fall!

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!

//najkks

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.