12 369 läst · 50 svar
12k läst
50 svar
Samägd skogsfastighet
Sida 1 av 4
Vi äger en skogsfastighet just nu tillsammans med min kusin. Vi äger 25% och vad vi trodde han 75% för han köpt ut sin syster. Nu visar det sig att saken inte är klar. Han fick inte låna. Och han vill nu låna på gården för att köpa ut henne. Och då behöver han att vi skriver under. Vilket jag inte går med på. Anser att det är som att gå i borgen.
Vi vill ha en avstyckning av våra 25% och ersättning för att han får hus. (Vilket även jag vill ha)
Han går inte med på avstyckningen vi vill göra. Han vill ha skogsplan och värdering. Vilket vi inte vill kosta på just nu. Vi vill ha vårat eget och han kan då låna på sin del. Någon som har råd hur man löser detta.
Vi vill ha en avstyckning av våra 25% och ersättning för att han får hus. (Vilket även jag vill ha)
Han går inte med på avstyckningen vi vill göra. Han vill ha skogsplan och värdering. Vilket vi inte vill kosta på just nu. Vi vill ha vårat eget och han kan då låna på sin del. Någon som har råd hur man löser detta.
Går väl att lösa ut honom... Vilket låter som bland det bästa..T Toden skrev:Vi äger en skogsfastighet just nu tillsammans med min kusin. Vi äger 25% och vad vi trodde han 75% för han köpt ut sin syster. Nu visar det sig att saken inte är klar. Han fick inte låna. Och han vill nu låna på gården för att köpa ut henne. Och då behöver han att vi skriver under. Vilket jag inte går med på. Anser att det är som att gå i borgen.
Klyvning om fastigheten är stor nog, annars är det försäljning enl samäganderättslagen som kvarstår om ni inte kan komma överensT Toden skrev:Vi äger en skogsfastighet just nu tillsammans med min kusin. Vi äger 25% och vad vi trodde han 75% för han köpt ut sin syster. Nu visar det sig att saken inte är klar. Han fick inte låna. Och han vill nu låna på gården för att köpa ut henne. Och då behöver han att vi skriver under. Vilket jag inte går med på. Anser att det är som att gå i borgen.
Jajemän..F fribygg skrev:
Antingen så ska 3 lösa ut en... Eller 1 lösa ut 3.
Men får inte den med 35% lånelöfte så sitter den i sämre sits än resten...
jadet är nog enda vägen för mannen i denna bild om han inte får lån..F fribygg skrev:
samtidigt så vad är det som hindrar någon av de andra att köpa den andelen som är till salu...? 35%..
är inte dåligt...
Det är inte alls säkert att det går att klyva skogsfastigheten. Varje klyvd del måste bära sig som skogsfastighet. Du har egentligen 2 alternativ; 1) Köp ut dina syskon. 2) Om det inte går, tvinga fram en försäljning av fastigheten på offentlig auktion och köp fastigheten då eller köp ngn annan fastighet.T Toden skrev:Vi äger en skogsfastighet just nu tillsammans med min kusin. Vi äger 25% och vad vi trodde han 75% för han köpt ut sin syster. Nu visar det sig att saken inte är klar. Han fick inte låna. Och han vill nu låna på gården för att köpa ut henne. Och då behöver han att vi skriver under. Vilket jag inte går med på. Anser att det är som att gå i borgen.
https://lawline.se/answers/fraga-om-klyvning-av-skogsfastighet
Det är sällan ngn vits att samäga en fastighet med släkten. Om ingen gör något över tiden så kommer fastigheten till slut att ägas av kusiner, tremänningar eller fyrmänningar som kanske aldrig har träffats överhuvud taget. Om 3 syskon inte kan komma överens så blir det inte bättre när säg 7 kusiner i nästa led ska komma överens.