26 649 läst ·
104 svar
27k läst
104 svar
Sålt lägenhet, dolt fel?
Lite osmart att lämna uttaget kvar. Du skulle satt ett lock där ist. Lite utrymme för missförstånd...
Du provar naturligtvis alternativa möbleringar med säljarens TVAlfredo skrev:
Men om jag brukar lite allvar så är det nog väldigt svårt att kontrollera nätverk och hemautomation som ju i 99% av fallen är hempul och hobby som är odokumenterad.
Självfallet finns byggnadstekniska regler även om man äger sin bostad.Skillnaden är att varje lägenhet har sina egna lån alltså ingen skuld ihop med grannen och oro för om hen sköter sin ekonomi. Jag får hyra ut till vem jag vill hur länge som helst. Jag får äga två eller flera lägenheter och får sälja till vem jag vill.Alfredo skrev:
Nu har jag noll koll på ägarlägenheter men även där måste det väl finnas begränsningar i förfoganderätten. Tänker att exempelvis ett slarvbyggt badrum orsakar skador på grannlägenheter alldeles oavsett om det är bostadsrätt eller ägarlägenhet. Liknande problem med exempelvis ventilationsstörningar med mera.
Det är därför det faller, rent krasst. För nyproduktion så måste kostnaden gömmas för köparna på något sätt. Och här erbjuder bostadrättsföreningen en utmärkt juridik mellanhand där man kan lägga lånen som finansierar kostnaderna som man vill gömma. Dessutom trollar föreningen bort allt ansvar som byggaren har gentemot köparna så att denne slipper risker med byggfusk.M Mats Lj skrev:
Hur ofta får en förening problem på grund av det? Jag vet inte hur den risken bör värderas. Men även i ägarlägenheter måste det väl finnas avgifter till gemensamma angelägenheter som exempelvis städning och kan/vill inte en granne betala dessa blir det väl jämförbara problem?M Mats Lj skrev:
Ja det är helt klart en stor skillnad i praktiken!M Mats Lj skrev:
Upplåtelseformen BRF förbjuder väl inte detta även om många föreningar kan ha stadgar som medför hinder, i alla fall om vi pratar om bostadslägenheter. Sen är väl denna begränsning helt betydelselös för de allra flesta som köper en bostadsrätt med avsikt att faktiskt bo där.M Mats Lj skrev:
Fast det får man i praktiken normalt även med BRF. Det ska mycket till innan en förening kan neka medlemskap och jag tror det är rätt ovanligt att en person som kan betala för köpet av bostadsrätten nekas medlemskap. Men visst, det kan ske. Absolut!M Mats Lj skrev:
Japp. Det finns möjlighet sedan 2003 att bygga ett hus och bilda tredimensionella fastigheter av lägenheterna. Övriga utrymmen kan också bli en fastighet. Sen sköts de gemensamma utrymmena i form av en gemensamhetsanläggning som förvaltas av en samfällighetsförening. Samfällighetsföreningen uttaxerar avgifter enligt de delägande fastigheternas andelstal för driften av huset.Alfredo skrev:
Jag undrar om skillnaden mot en bostadrättsförening i praktiken blir så där enorm om jag ska vara ärlig. Typ man slipper ansöka om medlemskap och lägenheten kan typ aldrig förverkas hur illa man än beter sig.
Alfredo skrev:
Hur ofta får en förening problem på grund av det? Jag vet inte hur den risken bör värderas. Men även i ägarlägenheter måste det väl finnas avgifter till gemensamma angelägenheter som exempelvis städning och kan/vill inte en granne betala dessa blir det väl jämförbara problem?
Upplåtelseformen BRF förbjuder väl inte detta även om många föreningar kan ha stadgar som medför hinder, i alla fall om vi pratar om bostadslägenheter. Sen är väl denna begränsning helt betydelselös för de allra flesta som köper en bostadsrätt med avsikt att faktiskt bo där.
Alfredo skrev:
Hur ofta får en förening problem på grund av det? Jag vet inte hur den risken bör värderas. Men även i ägarlägenheter måste det väl finnas avgifter till gemensamma angelägenheter som exempelvis städning och kan/vill inte en granne betala dessa blir det väl jämförbara problem?
Ja det är helt klart en stor skillnad i praktiken!
Upplåtelseformen BRF förbjuder väl inte detta även om många föreningar kan ha stadgar som medför hinder, i alla fall om vi pratar om bostadslägenheter. Sen är väl denna begränsning helt betydelselös för de allra flesta som köper en bostadsrätt med avsikt att faktiskt bo där.
Fast det får man i praktiken normalt även med BRF. Det ska mycket till innan en förening kan neka medlemskap och jag tror det är rätt ovanligt att en person som kan betala för köpet av bostadsrätten nekas medlemskap. Men visst, det kan ske. Absolut!Alfredo skrev:
Fast det får man i praktiken normalt även med BRF. Det ska mycket till innan en förening kan neka medlemskap och jag tror det är rätt ovanligt att en person som kan betala för köpet av bostadsrätten nekas medlemskap. Men visst, det kan ske. Absolut!Alfredo skrev:
Fast det får man i praktiken normalt även med BRF. Det ska mycket till innan en förening kan neka medlemskap och jag tror det är rätt ovanligt att en person som kan betala för köpet av bostadsrätten nekas medlemskap. Men visst, det kan ske. Absolut!I Malmö har det varit föreningar med stora ekonomiska problem. Hur avgiften fördelas mellan löpande skötsel, långsiktigt underhåll och kapitalkostnder är nog individuella. Skyldighet att vara skriven på bostadsrätten är tvingade svårt att vara skriven på två adresser.Alfredo skrev:
Fast det får man i praktiken normalt även med BRF. Det ska mycket till innan en förening kan neka medlemskap och jag tror det är rätt ovanligt att en person som kan betala för köpet av bostadsrätten nekas medlemskap. Men visst, det kan ske. Absolut!
Jo jag vet men är dåligt insatt i detaljerna.Claes Sörmland skrev:
Det var lite så jag också tänkte.Claes Sörmland skrev:
Men hör löser man det om grannfastigheten 15 cm betong bort spelar hög musik dygnet runt?Claes Sörmland skrev:
Samma som i vilket radhus som helst. Man pratar med grannen.Alfredo skrev:
Egentligen är det ju samma i en bostadrättsförening, man pratar med grannen.
Det finns en tro att vi har något skydd mot hemska grannar men i verkligheten är det bara att folk beter sig som folk och knytnäven som finns till hands. Eller flytta.
I Malmö var det föreningar med stora ekonomiska problem rätt nyligen. Hur stor del av avgiften som går till löpande skötsel eller kapitalkostnader och långsiktigt underhåll är nog individuellt.
Det är omöjligt att vara skriven på två adresser.
Det är omöjligt att vara skriven på två adresser.
Du behöver inte vara skriven där för att du äger en bostadsrätt. Men många föreningar har som krav att du ämnar bosätta sig i föreningen när du ansöker om medlemskap. Då uppger du att det är vad du ämnar göra och sen ändrar du planerna efter att medlemskap har beviljats. Sen är den saken avklarad. Så har halva Stockholm gjort.M Mats Lj skrev:
Var hittar du det tvånget? En enskild förening kan möjligen ha det i sina stadgar men jag tvivlar på att det skulle flyga. Du har normalt rätt att tillfälligt hyra ut din BR för exempelvis studier på annan ort och du är då enligt Folkbokföringslagen (1991:481) skyldig att folkbokföra dig där du är bosatt och det blir i detta fall inte på den fastighet som bostadsrätten gäller. Rimligen övertrumfar folkbokföringslagen en BRFs stadgar.M Mats Lj skrev:
Det är heller inte ovanligt att exempelvis föräldrar är delägare i ett barns BRF-boende men själva är bosatta och folkbokförda någon annanstans.
Sen kan en juridisk person äga en BR och den kan inte "skriva" sig någonstans på det sättet man normalt avser med att "skriva sig".
Fast är den i praktiken värd något för ett sånt här skitfel? Som köpare skulle jag anse det mer krävande att jaga säljaren än att fixa detta på egen hand. I absolut värsta fall kan det här väl röra sig om några tusenlappar och det känns som "felräkningspengar" i samband med ett bostadsrättsköp.S Sona2012 skrev: