23 563 läst ·
40 svar
24k läst
40 svar
Säljaren vill flytta ut efter tillträdesdagen?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Låt aldrig känslor, rädsla för att äventyra relationer påverka beslut som dessa. Det är fastlagt i kontraktet vad som gäller, följ vad som är överenskommet. Exakt till punkt och pricka.
Skulle också gissa på detta. Pantbrev. Finns inga såna så behöver de ordna blanco lån och då pratar vi om 5-15% per år så ett par tusenlappar i veckan per lånad miljon... Har man då inte skött sig kanske man inte ens kan få lånet.U Utsliten och utdömd skrev:
Risken ni löper är ju också att ni betalar alla era pengar och sen vägrar de flytta ut. Liten risk men finns såna exempel på forumet vill jag minnas...
Nä, ingen slutbetalning innan huset är tömt och nycklarna lämnas över. Såna här affärer är alldeles för stora för att fiffla med speciallösningar.
Jag vet inte om vi helt etablerat att det handlar om en ovilja att ta ett överbryggningslån eller en okunskap om att det går att få sådana även om man saknar bolån. Jag har tidigare sålt en fastighet jag saknade lån på och köpt en ny fastighet jag inte heller hade några lån på (those were the days…) och det var absolut inga problem med ett överbryggningslån hos banken jag var befintlig kund hos. Det krävs inga pantbrev, utan bara att alla köp- och säljdokument är i ordning.
Att säljaren vill hålla på och jiddra om fem dagar hit eller dit låter som ett dåligt tecken. I dina skor hade jag hållit mig till vad kontraktet säger.
Att säljaren vill hålla på och jiddra om fem dagar hit eller dit låter som ett dåligt tecken. I dina skor hade jag hållit mig till vad kontraktet säger.
Råder er att säga nej till detta. Risken övergår på er vid tillträdet och händer något när de bor där så är det ni som får betala det.
Om de behöver få loss pengar snabbare och ni vill hjälpa till så får ni ha tillträde innan de har på sitt nya och så får de magasinera sina saker.
Om de behöver få loss pengar snabbare och ni vill hjälpa till så får ni ha tillträde innan de har på sitt nya och så får de magasinera sina saker.
Många skriver här om alla problem som kan uppstå om man "låter säljarna bo kvar" efter tillträdesdagen. I det här fallet skulle det ju i så fall vara att man flyttar tillträdesdagen, då kriver man förstås ett tilläggsavtal där man är överens om att tillträdesdagen ändras till ett nytt datum. Det är vanligt och inga konstigheter. Det blir precis samma förhållande som det ursprungliga köpeavtalet då det gäller den delen. Så det handlar mer om huruvida man vill och kan hjälpa den andra parten att lösa ett problem som de nu har fått. Kan man? Hjälp dem! Kan eller vill man inte så tacka nej!M MrQuint skrev:Hej!
Skrev för en tid sedan köpekontrakt på ett hus och däri fanns, givetvis, ett angivet tillträdesdatum (som var ca 2 veckor efter att säljaren hade tillträdesdagen till sitt nya hus).
Nu, ett par månader senare, kontaktade säljaren mig och undrar om vi kan ändra tillträdesdagen tills FÖRE de ha tillträdesdagen för sitt nya hus så att de har pengar att betala det nya huset med, men sedan genomföra den faktiska flytten efter det. Dvs, de vill bo kvar i, och flytta ut ur, huset efter att jag blivit ägaren.där tillträdesdagen flyttas till ett annat datum än i d
Som jag förstått det har de inte några lån på det befintliga huset och jag antar att de därför inte heller vill teckna några lån på deras nya hus så kan ju förstå hur de tänker men vad är egentligen det normala här?
Borde de ha skaffat överbryggningslån, även om det verkar ganska kostsamt för något som i detta fallet bara gäller i några dagar? Eller hur brukar övergången lösas, eftersom jag antar att husköp nästan alltid resulterar i att någon "äger" två hus en kort tid?
Finns hotell att ta in påM MrQuint skrev:Hej!
Skrev för en tid sedan köpekontrakt på ett hus och däri fanns, givetvis, ett angivet tillträdesdatum (som var ca 2 veckor efter att säljaren hade tillträdesdagen till sitt nya hus).
Nu, ett par månader senare, kontaktade säljaren mig och undrar om vi kan ändra tillträdesdagen tills FÖRE de ha tillträdesdagen för sitt nya hus så att de har pengar att betala det nya huset med, men sedan genomföra den faktiska flytten efter det. Dvs, de vill bo kvar i, och flytta ut ur, huset efter att jag blivit ägaren.
Som jag förstått det har de inte några lån på det befintliga huset och jag antar att de därför inte heller vill teckna några lån på deras nya hus så kan ju förstå hur de tänker men vad är egentligen det normala här?
Borde de ha skaffat överbryggningslån, även om det verkar ganska kostsamt för något som i detta fallet bara gäller i några dagar? Eller hur brukar övergången lösas, eftersom jag antar att husköp nästan alltid resulterar i att någon "äger" två hus en kort tid?
Vet inte om du är fastighetsmäklare... men du skriver att risken övergår vid tillträdet. I detta fallet skulle ju tillträdesdagen ändras! Då finns ju ingen risk....D D_Fastighetsmäklare skrev:
Vad säger er mäklare???M MrQuint skrev:Hej!
Nu, ett par månader senare, kontaktade säljaren mig och undrar om vi kan ändra tillträdesdagen tills FÖRE de ha tillträdesdagen för sitt nya hus så att de har pengar att betala det nya huset med, men sedan genomföra den faktiska flytten efter det. Dvs, de vill bo kvar i, och flytta ut ur, huset efter att jag blivit ägaren.
Den ska ge råd till båda parter - och även hålla i alla kontakter.
Lite udda att köparna håller på att uppvakta er direkt. Ni ska inte behöva lirka och uppfostra kring hotell och brygglån etc.
Redigerat:
Vänta här nu - så deras första "förslag" var alltså att ni skulle betala dem i förväg men att ni ändå inte skulle få flytta in i huset? Sen vill de flytta tillträdesdatum eftersom de som sparar pengar på det?
Varför tror säljaren att ni skulle gå med på det?
/Krille
Varför tror säljaren att ni skulle gå med på det?
/Krille
Korkat , skulle jag aldrig gå med på, ett brygglån på några veckor kostar Max några tusenlapparM MrQuint skrev:Hej!
För att förtydliga vad gäller mäklare. Så fort jag fick förfrågan från dem kontaktade jag även mäklaren och hans svar var, precis som alla i tråden, att jag skulle säga nej .S Sir Duke skrev:
Så ja, en mäklaren finns och han har också varit inblandad även om jag givetvis önskat att säljarna pratat med honom först istället för att börja komma och ställa märkliga frågor direkt till mig.
Har så sett inte kontaktat honom efter deras nya förslag de kom med som ett alternativ efter att jag tackade nej, att bara ändra tillträdesdagen lite men då åtminstone till ett datum på "rätt" sida deras tillträdesdag för huset de flyttar till. Antar att han behöver bli inblandad om det skulle bli aktuellt med en sådan ändring, för att skriva ett tilläggsavtal.
Sedan är tillträdesdatumet i köpekontraktet redan lite luddigt skrivet, efter som det, efter det angivna datumet står "eller annat datum om så överenskommes" så vet inte vad för justeringar som ryms inom det.