3 090 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Säljare relation
Sida 1 av 2
Vi håller på och väljer husleverantör och det är inte det lättaste. Precis när vi tror att vi bestämt oss så dyker ny information upp som gör att vi blir tveksamma.
Hur har ni andra klarat av relationen med er säljare, vi tycker det är svårt att behålla en bra relation då man hela tiden misstror säljaren och husföretagen. Med tanke på allt man hört. Vi vill ju va helt säkra på att vi väljer rätt och verkligen får det vi betalar för (och inga oväntade överraskningar) det är bara det att det känns som att relationen till säljaren blir infekterad när man hela tiden misstror och pressar dem på prissänkningar. En av våra säljare kan ev efter lite påtryckningar gå ner 30tkr i pris. Vi tycker detta är lite eftersom man hört att andra fått betydligt mycket mer.
Det är inte så att vi är otrevliga mot säljarna det är bara det att man ställer tusen frågor så man är säker på att allt verkligen ingår och sen vill man ju pressa priset. Och när man sen får veta att ett hus skiljer sig 150tkr i pris mellan Sthlm och S-tälje så känns det oxå konstigt då vår säljare säger att alla får samma pris och det finns inte marginaler att pruta.
Hur har ni hanterat ert husval?
(vi har egen tomt)
Hur har ni andra klarat av relationen med er säljare, vi tycker det är svårt att behålla en bra relation då man hela tiden misstror säljaren och husföretagen. Med tanke på allt man hört. Vi vill ju va helt säkra på att vi väljer rätt och verkligen får det vi betalar för (och inga oväntade överraskningar) det är bara det att det känns som att relationen till säljaren blir infekterad när man hela tiden misstror och pressar dem på prissänkningar. En av våra säljare kan ev efter lite påtryckningar gå ner 30tkr i pris. Vi tycker detta är lite eftersom man hört att andra fått betydligt mycket mer.
Det är inte så att vi är otrevliga mot säljarna det är bara det att man ställer tusen frågor så man är säker på att allt verkligen ingår och sen vill man ju pressa priset. Och när man sen får veta att ett hus skiljer sig 150tkr i pris mellan Sthlm och S-tälje så känns det oxå konstigt då vår säljare säger att alla får samma pris och det finns inte marginaler att pruta.
Hur har ni hanterat ert husval?
(vi har egen tomt)
Om ni vill slippa lite av den där misstänksamma biten i husköpet så kan ni anlita en byggkonsult tidigt (som ni senare kan använda som KA) Låt denne se över anbud, kontrakt och handligar och ge er bra frågor till er säljare eller tips på vad ni bör tänka på själva.jessicaodanne skrev:vi tycker det är svårt att behålla en bra relation då man hela tiden misstror säljaren och husföretagen. Med tanke på allt man hört. Vi vill ju va helt säkra på att vi väljer rätt och verkligen får det vi betalar för (och inga oväntade överraskningar) det är bara det att det känns som att relationen till säljaren blir infekterad när man hela tiden misstror och pressar dem på prissänkningar.
Då kan ni koncentrera er på det ni kanske är bäst ämnade för: att få ihop ett hus ni vill leva i för ett pris ni kan leva med.
En sådan konsultation kan gå på 1000-2000 kr, som ni tveklöst minst kommer att spara in tack vare att ni fått bra beslutsunderlag från början. Dessutom får ni någon kunnig att "hålla i handen" i en annars svår och oöverskådlig process.
Säljare är vad just namnet säger en säljare, inte en kompis, inte någon att hålla i handen när åskan går utan just precis en säljare. Han vill sälja ett hus till er och själv tjäna så mycket pengar som möjligt till sig själv och företaget om han nu representerar husföretaget eller är agent för detta. Han eller hon skall behandlas därefter för det tar dom betalt för, dom skall svara på alla frågor, dom skall ta reda på saker ni vill ha reda på, dom skall ta fram den lösningen NI vill ha och sätta ett pris på detta. Man skall inte ha någon kompisrelation med en säljare som med alla medel försöker sälja in ert livs största affär det är min mening. Man skall vara misstänksam mot allt precis allt och ifrågasätta och tycks vederbörande bli besvärad av detta så är det hans problem inte ert, det finns ju andra husföretag, tänk på att det är NI som skall betala och bo i det hus som säljaren sålt till er. Det var som vår byggledare sa till oss när säljaren med varm hand lämnat uppdraget till honom, en säljare gör i princip vad som helst för att sälja men ibland lovar dom köparen guld och gröna skogar men tar inget ansvar när det väl är dags att sätta igång utan hänvisar bara till byggledare. Detta erfor vi på ett par punkter i vårt bygge där översenkommelser inte kommit till byggledares kännedom utan som vi med tur och envishet då vi hade möjlighet att närvara mycket vid bygget, bl.a lyckades vi avstyra att en badrumsinredning som ingick som standard i huset skulle skruvas upp en morgon trots att vi valt bort denna för något eget, hade jag inte varit på plats den aktuella dagen och stoppat detta hade vi haft ett antal förstörda kakelplattor i vårt nykaklade badrum + feldraget VVS.
Problemet är väl att det är tillräckligt med vederbördor att bygga hus, utan att man har en dålig relation med säljaren. Visst ska den vara professionell och formell, men blir det misstroende och infekterat skulle jag försöka byta säljare eller tom husleverantör innan det gått för långt. Det kan ju vara så att personkemin bara inte fungerar.robban44 skrev:
/Abbe
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Jag tror att det är en av sakerna som Robban försöker säga. Säljaren har betalt för att bli misstänkt. Om han reagerar surt på det så är det något skumt. Det kan vara så oskyldigt att han helt enkelt är för oerfaren/inkompetent för att ha förstått sin roll. Men det är sannolikare att han spelar irriterad som en del av förhandlingen. Dvs det finns något han inmte vill svara på.
Börjar säljaren agera på det viset så byt leverantör innan det är försent. För oavsett om han är inkompetent eller skum så är det inte egenskaper ni vill ha hos den som skall leverera ert nya hus.
Börjar säljaren agera på det viset så byt leverantör innan det är försent. För oavsett om han är inkompetent eller skum så är det inte egenskaper ni vill ha hos den som skall leverera ert nya hus.
En bra säljare är den som får kunden att känna sig som den viktigaste kunden! 
H*n ska ge bra service, vara saklig och korrekt samt ligga steget före. Personkemin är givetvis viktig, och en bra säljare har bra personkemi med de flesta. Känner ni att relationen blir ansträngd med nuvarande säljare för att ni misstror denne eller husföretaget skulle jag byta direkt! Man måste ha förtroende för de man ger ett uppdrag till, det gäller alla affärer, tycker jag!
Lycka till!

Edit: stavfel
H*n ska ge bra service, vara saklig och korrekt samt ligga steget före. Personkemin är givetvis viktig, och en bra säljare har bra personkemi med de flesta. Känner ni att relationen blir ansträngd med nuvarande säljare för att ni misstror denne eller husföretaget skulle jag byta direkt! Man måste ha förtroende för de man ger ett uppdrag till, det gäller alla affärer, tycker jag!
Lycka till!
Edit: stavfel
Sen handlar det också mycket om man har fått ett pris man är nöjd med och kan bära. Att någon annan lyckats bättre må va surt men om man bara utgår ifrån sin egen situation och inte stirrar sig blind på vad andra gjort så känner man sig säkerligen nöjd.
Sätt upp ett mål om prisbild tidigt och vad ni vill ha för pengarna och jobba sedan målmedvetet mot det- När ni sedan nått dit eller nästan så är det ju bara att slå till.
Sätt upp ett mål om prisbild tidigt och vad ni vill ha för pengarna och jobba sedan målmedvetet mot det- När ni sedan nått dit eller nästan så är det ju bara att slå till.
Om det blir en dålig relation till säljaren måste det ju bero på någonting eller hur?abbe_ skrev:Problemet är väl att det är tillräckligt med vederbördor att bygga hus, utan att man har en dålig relation med säljaren. Visst ska den vara professionell och formell, men blir det misstroende och infekterat skulle jag försöka byta säljare eller tom husleverantör innan det gått för långt. Det kan ju vara så att personkemin bara inte fungerar.
/Abbe
Då måste man reda ut detta och är man en seriös säljare som är mån om sina jobbiga kunder så reder man ut det men om en säljare surar, tvärar, vägrar svara i telefon, vägrar ringa tillbaka etc etc är det nog dags att kika efter något annat för om processen inte hunnit så långt som att skriva på kontrakt ännu och situationen är sådan så lär den inte bli bättre när väl säljaren fått sin hett eftertraktade underskrift, tvärtom tyvärr. Vad jag försöker säga är att man SKALL vara misstänksam och kolla allt, detta innebär ju inte att man jävlas med säljaren men om han på grund av att ni är nogranna inte längre är så go och hjälpsam längre så är ju något fel eller hur? om inte annat så är det bara och läsa här i detta forum vad folk råkat ut för på grund av oseriösa säljare.
Tydligen fler personer som funderar över det här med säljaren.
Vi träffade vår säljare för ett bra tag sedan, sedan träffade vi honom igen och då skrev på ett "förhandskontrakt". Så långt var allt bra, men efter det har säljaren börjat bete sig konstigt. Vi är ju "fast" hos den hustillverkaren... Konstiga saker är:
* Vi har fått olika priser på samma avdrag, och det är inte som vi missförstått, vi har tom mail med en uppgift som vi fick en helt annan idag.
* Han har starka åsikter om våra tillval trotts att han påstår att han bara får provision per sålt hus oavsett pris. Jag har gått igenom alla tillval och jämfört med marknads värdet, de flesta saker är det bra priser på, men de saker han har åsikter om ligger flera ggr dyrare än marknadsvärdet.
* Han ville vi skulle vi skulle skriva under leveransavrop(?) innan vi hunnit göra slutliga beställningen. Han sa att den var vi tvungna att få ihop samma dag, men om vi hade haft frågor som han inte kunnat svara på, då hade vi varit tvingade att skriva på ändå(slutliga beställningen). Vi vägrade efterssom vi inte fått alla papper på tomten.
Är inte det oproffsigt?
* Han blir "sur" så fort vi inte håller med.Säger saker som tex "jaja, det är ju ert hus" eller "jaha då blir det ju inget hus på ett tag" typ...
* Han försöker räkna priser på tillval på "sitt" vis. Jag har ca 100 högskole poäng matematik och ingen säljare räknar ut mig, det blir bara löjligt.
* När jag har en åsikt han inte tycker om, vänder han sig mot min sambo...
* Han "missförstår" samma fråga, dvs samma fråga får olika svar olika dagar efterssom han typ räknar annorlunda...
Fast, vi kan ju ha fel, känns bara så lustigt. Vi har ju ändå samma mål fast lite olika prisbild. Vi hade inte varit orimliga om han bara hade slutat "slingra" sig. Det är i allafall så vi ser det. Förstår man inet vilken makt vi konsumenter igentligen har? Anmälan hos kunsumentombudsmannen, forum likt detta, tillverkarens huvudkontor. Lokala rykten.... Jag skulle nog kunna se till att de inte säljer många hus i min kommun...
Vi träffade vår säljare för ett bra tag sedan, sedan träffade vi honom igen och då skrev på ett "förhandskontrakt". Så långt var allt bra, men efter det har säljaren börjat bete sig konstigt. Vi är ju "fast" hos den hustillverkaren... Konstiga saker är:
* Vi har fått olika priser på samma avdrag, och det är inte som vi missförstått, vi har tom mail med en uppgift som vi fick en helt annan idag.
* Han har starka åsikter om våra tillval trotts att han påstår att han bara får provision per sålt hus oavsett pris. Jag har gått igenom alla tillval och jämfört med marknads värdet, de flesta saker är det bra priser på, men de saker han har åsikter om ligger flera ggr dyrare än marknadsvärdet.
* Han ville vi skulle vi skulle skriva under leveransavrop(?) innan vi hunnit göra slutliga beställningen. Han sa att den var vi tvungna att få ihop samma dag, men om vi hade haft frågor som han inte kunnat svara på, då hade vi varit tvingade att skriva på ändå(slutliga beställningen). Vi vägrade efterssom vi inte fått alla papper på tomten.
Är inte det oproffsigt?
* Han blir "sur" så fort vi inte håller med.Säger saker som tex "jaja, det är ju ert hus" eller "jaha då blir det ju inget hus på ett tag" typ...
* Han försöker räkna priser på tillval på "sitt" vis. Jag har ca 100 högskole poäng matematik och ingen säljare räknar ut mig, det blir bara löjligt.
* Han "missförstår" samma fråga, dvs samma fråga får olika svar olika dagar efterssom han typ räknar annorlunda...
Fast, vi kan ju ha fel, känns bara så lustigt. Vi har ju ändå samma mål fast lite olika prisbild. Vi hade inte varit orimliga om han bara hade slutat "slingra" sig. Det är i allafall så vi ser det. Förstår man inet vilken makt vi konsumenter igentligen har? Anmälan hos kunsumentombudsmannen, forum likt detta, tillverkarens huvudkontor. Lokala rykten.... Jag skulle nog kunna se till att de inte säljer många hus i min kommun...
Tråkigt att höra. Typiskt att han byter beteende efter att ni skrivit på.Jimmy_Andersson skrev:Tydligen fler personer som funderar över det här med säljaren.
Är inte det oproffsigt?
Angående priser så gäller de priser han uppgett tidigare, även muntliga. Har du dessutom ett mail med ett fördelaktligare pris så gäller det givetvis.
De tillval som ligger fel i marknadsvärde får ni strunta i och skaffa dem själva om det är möjligt. Se till att få vettiga avdrag bara och gå inte med på några skambud. Vår säljare har för övrigt också lite dåligt minne ibland när det gäller priser han uppgett, men då får man "påminna" honom..
Tråkigt med de förtäckta hoten han yttrar. Bra att ni inte skrev på avropet.
När det gäller priser för tillval så har han väl en prislista? Han ska inte göra någon slags slumpmässig beräkning varje gång utan vara objektiv och saklig.
Var ärlig mot säljaren och tala om att ni känner en olustighet över er situation. Det ska en proffessionell säljare tåla och respektera. Detta är en av ert livs största affärer och det ska bemötas med respekt och förståelse. Tycker subjektivt att säljaren beter sig som en skurk.
Lycka till med bygget!
Jimmy_Andersson
Låter inte klokt hur er säljare beter sig. Har ni ingen klausul som säger att ni kan dra er ur? Har ni egen tomt?
Om ni inte kan dra er ur så skulle jag be att få en annan säljare.
Var bygger ni någonstans? Vilka bygger ni med?
Mvh
Jessica
Låter inte klokt hur er säljare beter sig. Har ni ingen klausul som säger att ni kan dra er ur? Har ni egen tomt?
Om ni inte kan dra er ur så skulle jag be att få en annan säljare.
Var bygger ni någonstans? Vilka bygger ni med?
Mvh
Jessica
Tack! Skönt det finns någon som förstår oss. Vi har patat med ett annt par som haft samma säljare och de sa att han är "lite jobbig" eller omständig. Problemet är att jag är en medveten konsument och då blir jag jobbig och han nog ännu jobbigare. Vi ser det som så att vi ska bara genomlida honom ett tag, skulle vi bli blåsta på något så är det nog priset, inte huset eller dess kvalite, vilket är det allra viktigaste. Husen han sålt och förmedlat kontakter till(grund, kakling mm) har blivigt riktigt bra.Sylvester skrev:Tråkigt att höra. Typiskt att han byter beteende efter att ni skrivit på.
Angående priser så gäller de priser han uppgett tidigare, även muntliga. Har du dessutom ett mail med ett fördelaktligare pris så gäller det givetvis.
De tillval som ligger fel i marknadsvärde får ni strunta i och skaffa dem själva om det är möjligt. Se till att få vettiga avdrag bara och gå inte med på några skambud. Vår säljare har för övrigt också lite dåligt minne ibland när det gäller priser han uppgett, men då får man "påminna" honom..
Tråkigt med de förtäckta hoten han yttrar. Bra att ni inte skrev på avropet.
När det gäller priser för tillval så har han väl en prislista? Han ska inte göra någon slags slumpmässig beräkning varje gång utan vara objektiv och saklig.
Var ärlig mot säljaren och tala om att ni känner en olustighet över er situation. Det ska en proffessionell säljare tåla och respektera. Detta är en av ert livs största affärer och det ska bemötas med respekt och förståelse. Tycker subjektivt att säljaren beter sig som en skurk.
Lycka till med bygget!
Just nu vet jag att han är stressad efterssom de fått lucka i produktionen och jag kan tänka mig att han perssas uppifrån att fylla den. Går allt bra så blir det hus om ca 10 v...
Och jo, vi väljer bort dumma/dyra saker och har gjort en "vinst" på minst 10K i bara köket...
Edit:
Angående prislistan så är den lite lustig, om man väljer detta så måste man välja detta men då får man avdrag på detta och detta blir billigare osv....
Här räknas det friskt på olika vis...
Och det där med att "påminna", hur då? jag säger att han sagt ett pris och han säger att han inte har det....Just i ett fall har vi ett mail som absolut inte kan feltolkas...men annars....
Förresten, skall man inte göra den slutliga beställningen klar innan man skiver under den, dvs i lugn o ro kunna gå igenom den innan man sätter kråkan på den?
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Varför skulle du inte det?
Du skall givetvis int skriva på någonting överhuvudtaget som du inte granskat först. Och se till att du verkilgen får alla handlingar som skall skrivas på till påseende i förväg. Verkar som en del sätter i system att komma med tvivelaktiga entrepenadavtal som presenteras först efter att man skrivit på för själva huset. Dvs när du väl skrivit på första pappret så kan man lätt hamna i en situation där man är bunden (eller känner sig bunden) att acceptera allt som säljaren kommer med.
Usch ja, jag känner igen mig där.hempularen skrev:Varför skulle du inte det?
Du skall givetvis int skriva på någonting överhuvudtaget som du inte granskat först. Och se till att du verkilgen får alla handlingar som skall skrivas på till påseende i förväg. Verkar som en del sätter i system att komma med tvivelaktiga entrepenadavtal som presenteras först efter att man skrivit på för själva huset. Dvs när du väl skrivit på första pappret så kan man lätt hamna i en situation där man är bunden (eller känner sig bunden) att acceptera allt som säljaren kommer med.
Tände röda varningslampan när säljaren slängde fram papperna det första han gjorde.
Saken är den att säljaren hotar med att det finns en lucka nu, skriver vi inte på snarast så kommer huset i jan-feb och då vill jag inte ha huset, funderar på att vänta så man får huset i april typ...
Nu när jag tänker på det, vi skulle ju igentligen skrivit och skrivigt på slutbeställningen i torsdags, men vi sa nej efterssom tomten inte var riktigt klar, så vi ringde om den o så. Men det tog typ 15 min, sedan sa säljaren att vi inte hade tid att göra den...
Känns faktiskt som om han inte ville sätta ihop den när han viste att vi inte skulle skriva under den samma dag.... Så vi inte skulle kunna lusläsa den...
Jag har iallafall skickat ett ganska kallt mail som visar uppgiften om avdraget(se ovan) och däri även förklarat, på ett fint sätt, att vi aldrig tänker skriva under något vi inte lusläst och verifierat mot prislista o så. Lade även in en blänkare att vi kanske blir lite lättare om det finns lite prutbara tillval...
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Om säljaren strular med att leverera pappren så kan ni väl alltid ge sken av att ni är redo att komma in och skriva på avtalet, gå dit och pressa fram allt som skall skrivas på vid det tillfället. Läs igenom en stund, och markera sedan att detta var mer att läsa än tänkt er samla ihop alla pappren och ha en portfölj i beredskap, släng ner alltiohop, och föreslå en ny tid om 3 dagar eller en vecka. Men tänk på att säljaren troligen komemr att göra allt för att ni inte skall få med er avtalen ut från kontoret.
Se framförallt till att inte säljaren skriver på något innan ni granskar, för om han har skrivit på och ni inte skriver så har han anledning att hindra att pappren kommer ut.
Se framförallt till att inte säljaren skriver på något innan ni granskar, för om han har skrivit på och ni inte skriver så har han anledning att hindra att pappren kommer ut.