O
Mäklare är inget yrke, det är en pågående rättsprocess

folk har för stor tilltro till mäklare. mäklare är en säljare.

Det fanns ju ett intressant case med vissa likheter förra året som blev stora rubriker. Jag tänker på "Erik Olsson skandalen". Skillnaden där var att säljaren var kriminell och tog helt enkelt handpenningen, men vägrade slutföra överlåtelsen, där är likheten, men skillnaden ligger i att där fanns det ett bedrägligt uppsåt.

Jag följde den drabbade familjens blogg. Och det slutade med att rätten gav dem "större rätt" till lägenheten, dvs bostadsrätten ansågs redan vara överlåten iom. att kontrakt hade skrivits och familjen hade beviljats medlemskap i föreningen. Föreningen var uppenbarligen ganska ivrig på att få in en annan medlem i föreningen och hade beviljat medlemskap så fort det bara var möjligt. Den lägenheten hade under tiden använts i fler bedrägerier, säljaren hade hyrt ut den på blocket till 25 eller 30 familjer samtidigt och plockat förskottshyra på 20 - 30 000 av var och en.

Mäklarfirman Erik Olsson var inblndad så till vida att mäklaren var medveten om förhållandet men hade ändå inte vidtagit några åtgärder för att skydda köparens intressen.

Säljaren får flytta till en hyreslägenhet medan de letar, om det inte är inskrivet i kontraktet att flytten inte ska ske förrän de hittat ny bostad. Sådana villkor är ju vanligast från köparsidan, dvs att man villkorar att man inte köper den nya bostaden om den gamla inte blivit såld.

Om de lugnt sitter där och äter frukost när du kommer ska du ju dessutom ha ersättning för att de inte har flyttstädat, anser jag. Flyttbil finns ju, töm deras vardagsrum,. ställ in dina grejer där, fyll bilen med deras grejer och betala din del av räkningen till flyttgubbarna, så får säljaren göra vad de vill sedan?

Det är ju din bostad...

Jag är inte jurist, så eventuella juridiska konsekvenser av ett sådant förfarande vet jag inget om, men de lär ju inte kunna ringa polisen och hävda att ni stulit deras grejer elelr gjort inbrott elelr något sådant, i er egen bostad.

En liten fråga bara: Vem äger fastigheten/bostaden PÅ överlåtelsedagen?

Säljaren är sannolikt okunnig om vad ett hävande av avtal innebär ekonomiskt för deras del. När de blir informerade löser sig detta säkerligen.

Mikael_L
Anna_H skrev:
Jag är inte jurist, så eventuella juridiska konsekvenser av ett sådant förfarande vet jag inget om, men de lär ju inte kunna ringa polisen och hävda att ni stulit deras grejer elelr gjort inbrott elelr något sådant, i er egen bostad.
Tja, man åker på egenmäktigt förfarande, som minst ...

Det är bara kronofogden som får avhysa och tömma bostäder/lokaler. Inte ens polisen får det, men polisen är ibland med som hjälp tillsammans med kronokalle, vid jobbiga situationer.
Men det är kronofogden som utför myndighetsutövningen.

Aha, jamen då är det ju läge att ringa Kronofogden på en gång då? Eller behöver de några månader på sig?

Anna_H skrev:
Aha, jamen då är det ju läge att ringa Kronofogden på en gång då? Eller behöver de några månader på sig?
Men helt ärligt räcker inte spekulationerna nu?

En köpare ska inte ens ta i tanke att försöka flytta in om säljaren har backat. Även om det i Erik Olsson fallet (som i sig var rätt extremt med omständigheterna) eblev så att köparen i rätten fick bättre rätt så var det just i rätten

Sålänge inte tillträde har skett och därmed en fullständig överföring av fastigheten så äger säljaren rätten till denna. Kronofogden kan användas av en hyresvärden som ska avhysa personer men då har man varit ägare av fastigheten hela tiden. Kronofogden skulle inte ens med tång ta i detta ärende. Det finns ett kontrakt som är en bindande viljeförklaring och i rätten kan man eventuellt bli tilldömd att genomföra det man förklarat sig men inte innan dess kan tvång förekomma.

Om en hyresvärd som ÄGER fastigheten inte kan avhysa hur som helst pga besittningsrätt så är det väl för de flesta uppenbart att en ägaröverföring inte kan ske. Möjligtvis att kronofogden skulle kunna vara behjälplig om säljaren tillåter att slutbetalning går igenom, i svek mot tro och heder lurar köparna men sen inte flyttar. Men även detta hade krävt utredning eller process

Redigerat:
injonil skrev:
Säljaren är sannolikt okunnig om vad ett hävande av avtal innebär ekonomiskt för deras del. När de blir informerade löser sig detta säkerligen.
Håller helt med. Säljaren har förmodligen strul med sitt nya boende och trott att detta var en enkel lösning. När de inser att kostnaden är högre än att bara lösa nåt boende själv betvivlar jag att hävning är ett alternativ

Som sagt, i sådana lgäen får säljaren flytta till en hyreslägenhet i övergångsperioden, det är det normala förfarandet. Man kan inte bara bo kvar i en bostad man har sålt.

vojma skrev:
En liten fråga bara: Vem äger fastigheten/bostaden PÅ överlåtelsedagen?
I de flesta fall så äger den som bor i fastigheten och på så sätt har besittningsrätt. Sen är det upp till köparen att påvisa att viljeförklaring är stark nog att köpet ska tvingas igenom men detta sker i ett senare skede och ovanligt. Det vanliga är att kontraktsbrottet leder till skadestånd för de faktiska kostnaderna det inneburit för köparen

Anna_H skrev:
Som sagt, i sådana lgäen får säljaren flytta till en hyreslägenhet i övergångsperioden, det är det normala förfarandet. Man kan inte bara bo kvar i en bostad man har sålt.
Absolut men det är i slutändan upp till säljaren att ta konsekvensen av avtalsbrott eller flytta ut. Dina råd är inte på något sätt juridiskt verklighetsförankrad....

Mikael_L
Men i vilket fall borde det väl vara dags för TS att se till att säljaren redan nu börjar inse vad hans handlande kommer leda till. Så säljaren i alla fall får 6 dagar på sig att lösa den uppkomna situationen, inte bara 1 minut, nu på fredag, typ ...

kinglolle skrev:
Dina råd är inte på något sätt juridiskt verklighetsförankrad....
Det skrev jag ju :@

Anna_H skrev:
Det skrev jag ju :@
Ja jag vet att du skrev det men har lite svårt för rena spekulationer som inte ger något mer än ett extra inlägg.

Det är helt ok att spekulera om en hel del saker eller att förmedla åsikter. Just juridik dock så känns det dock som att det endast är en helt död diskussion så att man vill hålla uppe intresset för tråden eller tvärtom själv vill få vidare hjälp när huvudfrågan är besvarad.

Håller med "Jaso" att det snart är dags att sluta svara själv då det börjar bli för mycket spekulationer eller ännu värre - helt felaktiga svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.