3 923 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Sälja verktyg m/u moms?
Vet inte om detta är rätt forum men....
Jag har sålt en ny skruvdragare på Tradera som privatperson. (jag har inget företag)
Nu vill köparen ha att jag ska skriva ett kvitto med moms. Kan jag det? Kan det bli nåt problem för mig senare?
Jag vet att han inte få lyfta momsen när han köpar från en privatperson, men det är hans problem.
Jag har sålt en ny skruvdragare på Tradera som privatperson. (jag har inget företag)
Nu vill köparen ha att jag ska skriva ett kvitto med moms. Kan jag det? Kan det bli nåt problem för mig senare?
Jag vet att han inte få lyfta momsen när han köpar från en privatperson, men det är hans problem.
Jag tror inte att man som företagare får dra momsen om man köper av privatperson. Du kan gott skriva ett kvitto, men där behöver det inte stå mer än köparens och säljarens namn, datum och ort, vad du säljer och för vilket pris. För att momsen ska kunna dras av ska någon annan betala AB Sverige denna, vilket du fått göra om du varit företagare själv och sålt något.
Däremot borde man som företagare kunna köra med den sedvanliga avskrivningen av inköpta verktyg.
Däremot borde man som företagare kunna köra med den sedvanliga avskrivningen av inköpta verktyg.
jo, givetvis kan jag skriva ett sådant kvitto. Men han vill ju att jag skal specificera momsen. Dessutom vill han själv skriva på org. nr. Frågan är om detta kan bli nåt problem för mig?
Du kan inte skriva moms på kvittot om du inte är momsregistrerad och sedan betalar in momsen till staten. Att köparen köpt från en privatperson är hans problem.
Istället för organisationsnummer kan du uppge ditt personnummer, men det finns inget krav på detta heller.
Istället för organisationsnummer kan du uppge ditt personnummer, men det finns inget krav på detta heller.
Det verkar som att du råkat ut för en riktigt snål och girig köpare, skriv inga kvitto med mer än det som du kan uppge.
Har aldrig hört någon som råkat illa ut direkt för att dom som privat person skrivit felaktiga kvitto (tänker på små summor nu), men antar att köparen redan fått ett bra pris på skruvdragaren så förstår inte varför han vill dra momsen också.
Har aldrig hört någon som råkat illa ut direkt för att dom som privat person skrivit felaktiga kvitto (tänker på små summor nu), men antar att köparen redan fått ett bra pris på skruvdragaren så förstår inte varför han vill dra momsen också.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Som sagt, du måste vara momsregistrerad och det verkar du inte var. Det verkar inte så smart att skriva på ett momsat kvitto utan det.
1. Du behöver inte speca moms som privatperson.
2. Köparen kan inte dra någon moms om han handlar av privatperson.
3. Köparen får dra av kostnaden för verktyget i sitt företag som vanligt - förutom momsen då..
4. Du skall skriva ett kvitto som specar vad som är köpt, vad som betalats, vilken datum detta skett, samt ditt namn och dina kontaktuppgifter (personnummer behövs väl inte?)
2. Köparen kan inte dra någon moms om han handlar av privatperson.
3. Köparen får dra av kostnaden för verktyget i sitt företag som vanligt - förutom momsen då..
4. Du skall skriva ett kvitto som specar vad som är köpt, vad som betalats, vilken datum detta skett, samt ditt namn och dina kontaktuppgifter (personnummer behövs väl inte?)
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nej, personnumret ska man inte behöva uppge, om det är ett krav så är det i alla fall inte praxis.
Tack för alla svar.
Han får bara ett vanligt kvitto utan moms.
Han får bara ett vanligt kvitto utan moms.
Klicka här för att svara