A AG A skrev:
Det låter ju vettigt, OM man önskar år av bråk, tvister och stämningar.
Vem ska bråka? Och om vad?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Att mörka att gränsen inte finns där den ser ut att finnas finner jag olämpligt.

• Gilla
Pallewea och 6 till
  • Laddar…
Varför inte bara säga att någon annan har byggt staketet , det står utanför tomtgränsen, punkt.

• Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Jag har för mig att jag hört någonstans att om marken brukats som tomt i 50 år så kan man kräva att gränsen flyttas för att stämma med vad som av hävd brukats, men det skulle isåfall kräva bevis i form av vittnesmål och gärna gamla flygfoton eller liknande. Kan vara värt att kolla upp.

D Daniel 109 skrev:
Att mörka att gränsen inte finns där den ser ut att finnas finner jag olämpligt.
Visst håller med, väldigt fel. Hade själv aldrig gjort något sådant.
Men kringår man undersökningsplikt? Att ”kommunens staket” nu gör så att tomten ser större ut.

Förstå att jag ej menar att något är rätt, finner bara en intressant diskussion 😏

Finns säkert ett gäng andra inlägg i samma påse/fråga som denna…!

Personligen skulle jag få dåligt samvete om jag inte upplyste köparna om att trädgården inte är så stor som den ser ut att vara. Tänk vilken besvikelse det blir för dem om de upptäcker det senare, oavsett undersökningsplikt 🙁 Det är ju ingen som släpar dit lantmätare mellan visning och kontraktskrivning om tomtrören inte är synliga.

• Gilla
Swedejohn och 9 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt frågan.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte bara säga att någon annan har byggt staketet , det står utanför tomtgränsen, punkt.
Vilken tur att de andra valde samma brytning på den gråa ncs koden för sin del av staketet! 🙈
Borde kunna hålla tänker jag!

D Daniel 109 skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan.
På mitt inlägg?

R Robin Lindberg skrev:
Vilken tur att de andra valde samma brytning på den gråa ncs koden för sin del av staketet! 🙈
Borde kunna hålla tänker jag!
Inte tal om någon juridik här. Gäller att vara ärlig och upplysa rätt vid försäljning. Tomtgränsen går innanför staketet, vi har inte byggt staketet. ;=)

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte vårt första hus, så informerades vi muntligen av mäklaren att säljaren hade annekterat en del av allmänningen på baksidan. samtliga tomter utefter allmänningen hade gjort likadant.

När vi sålde några år senare gjorde vi likadant. Vi informerade köparen muntligt.

• Gilla
ilyw och 5 till
  • Laddar…
Om inte prospektet anger eller i alla fall ger en vink om att gränserna är oklara, så skulle jag som köpare hävda att jag inte har nån anledning att förvänta mig något annat än att staketet är inne på tomten. Frågan blir alltså tvistig. Vem som får juridiskt rätt blir en senare fråga för domstol eller förhandling.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Om inte prospektet anger eller i alla fall ger en vink om att gränserna är oklara, så skulle jag som köpare hävda att jag inte har nån anledning att förvänta mig något annat än att staketet är inne på tomten. Frågan blir alltså tvistig. Vem som får juridiskt rätt blir en senare fråga för domstol eller förhandling.
Tvista om vad, påvens skägg ? Staketet staket utanför tomtgränsen visar det sig, hur går du vidare som köpare då?

R Robin Lindberg skrev:
På mitt inlägg?
Ja, det var ditt inlägg jag svarade på.
Det här forumet ger ju ingen notis om att det kommer svar mellan när man svarar 😡

useless useless skrev:
Det är väl precis tvärtom? Har man inte upplyst om att det finns tveksamheter kommer köparen tjata om dolda fel i tio år.
"Lagom vaga ordalag".
Kallar du det för att upplysa? Det låter i mina öron, som att försöka dölja något "i det finstilta".
Personligen anser jag att man förmedlar en sådan sak oerhört tydligt, både muntligt och skriftligt. Men helst har man rivit/flyttat staketet, och alla rabatter innan försäljning.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.