7 180 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Sälja hus med gasspis - Ta med gasolflaska?
Sida 1 av 3
Utan att vara jurist tycker jag nog att den ingår i den fasta installationen, spisen går ju inte att använda utan.
Möjligen är gasen att betrakta som "kvarvarande bränsleförråd" som man får göra upp med köparen om på tillträdesdagen, men att byta en gasolflaska till en full kostar ju 150-200 spänn, småpengar i sammanhanget. En beg flaska är inga stora pengar heller, har köpt för en femhundring på Blocket.
Möjligen är gasen att betrakta som "kvarvarande bränsleförråd" som man får göra upp med köparen om på tillträdesdagen, men att byta en gasolflaska till en full kostar ju 150-200 spänn, småpengar i sammanhanget. En beg flaska är inga stora pengar heller, har köpt för en femhundring på Blocket.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Om inte annat blir köparna mäkta irriterade och kan börja klaga på annan som dom inte gjort annars.Hemmakatten skrev:
En ny tub kostar 850kr http://www.blocket.se/hoor/Superpriser_pa_gasol_21622919.htm?ca=23_13&w=1
Jag skulle snarare se till att den är full och säga till köparna att jag fyllt den så dom slipper tänka på det.
Det är lite svårare att klaga om säljaren visat omtanke.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är inte alls "småsnålt" att ta med tu..flaskan! Pengar är pengar. Däremot är det lätt att vara generös med andras pengar.
Mitt tips är det samma som "Göran.W". Av taktiska skäl är det klokt att lämna flaskan kvar.
Staffan
Ett litet P.S. bara.
Är det inte typist att det var frun som ville ta med tuben och inte du? Jag har under mina drygt femtio år märkt att fruarna jag känner är betydligt sparsammare än deras män. Har ni samma erfarenhet?
Mitt tips är det samma som "Göran.W". Av taktiska skäl är det klokt att lämna flaskan kvar.
Staffan
Ett litet P.S. bara.
Är det inte typist att det var frun som ville ta med tuben och inte du? Jag har under mina drygt femtio år märkt att fruarna jag känner är betydligt sparsammare än deras män. Har ni samma erfarenhet?
Redigerat:
Håller med Hemmakatten - visst är det småsnålt! Tänker på säljaren av mitt förra hus som vänligt deklarerade att han fyllt upp oljetanken dagen innan jag övertog huset ... visserligen var detta på 80-talet men det var en del pengar i tanken redan då.
Förr i tiden var det god ton och kutym att lämna över hus med tillräckligt bränsle för den närmaste tiden - olja eller rejäl vedstapel.
Det är synd att de där gamla kutymerna försvunnit ... Jag själv snålade lite faktiskt och lät oljetanken vara drygt halvfull för det närmaste halvåret när jag sålde för 5-6 år sedan.
Förr i tiden var det god ton och kutym att lämna över hus med tillräckligt bränsle för den närmaste tiden - olja eller rejäl vedstapel.
Det är synd att de där gamla kutymerna försvunnit ... Jag själv snålade lite faktiskt och lät oljetanken vara drygt halvfull för det närmaste halvåret när jag sålde för 5-6 år sedan.
De som vi köpte huset av ville ha betalt för oljan som var kvar i tanken (0,7 kubik) och 2 av de 3 månaders sophämtning som de betalat men inte hann utnyttja eftersom vi flyttade in.
Vi blev ärligt talat rätt sura och att kräva 300 spänn för sophämtning känndes extremt girigt eftersom vi betalade flera miljoner för huset.
Så lämna gasolen....
Vi blev ärligt talat rätt sura och att kräva 300 spänn för sophämtning känndes extremt girigt eftersom vi betalade flera miljoner för huset.
Så lämna gasolen....
De är då man går till banken å växlar in sina 300kr till enkronor å lämnar över.Odjuret skrev:De som vi köpte huset av ville ha betalt för oljan som var kvar i tanken (0,7 kubik) och 2 av de 3 månaders sophämtning som de betalat men inte hann utnyttja eftersom vi flyttade in.
!
Den sista snåljåpen är ännu inte född!