7 738 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
sälja halva huset
Hej,
Jag köpte ett hus innan jag träffade min man. Huset är ganska nyligen värderat till 530.000kr. Nu skall jag alltså sälja halva huset till min man, hur skall jag gå till väga och hur mycket skall han betala? Mäklaren sa själv vid värderingen att 530.000 var det minsta vi skulle få för huset, kan jag då sälja det för mer än 265.000kr? Och hur blir då lånebilden för honom?
/Sara
Jag köpte ett hus innan jag träffade min man. Huset är ganska nyligen värderat till 530.000kr. Nu skall jag alltså sälja halva huset till min man, hur skall jag gå till väga och hur mycket skall han betala? Mäklaren sa själv vid värderingen att 530.000 var det minsta vi skulle få för huset, kan jag då sälja det för mer än 265.000kr? Och hur blir då lånebilden för honom?
/Sara
Jo, han skall betala för det av den enkla anledningen att jag inte vill stå ensam på alla lånen. Och sedan har ju huset stigit i värde sedan jag köpte det och vill på detta sättet kanske kunna låna upp lite utan att göra en ordentlig värdering.
Verkar vara ett väldigt krångligt sätt att lösa det hela på, om du säljer halva huset för mer än hälften av det du har i lån på huset så vill du alltså att din man ska stå för en större andel, än 50%, av den totala lånesumman men skall alltså ändå inte äga mer än 50% ???Sariva skrev:
Har ni äktenskapsförord, för om inte så äger ni ju huset och skulderna tillsammans iaf, under förutsättning att ni är gifta förstås.....
Är det inte enklare att skriva över halva huset på honom mot att han samtidigt tar över ansvaret för hälften av lånet.
Har ni låneutrymme kvar på nuvarande värdering så är det ju enkelt att ta ett nytt lån tillsammans på det belopp ni vill låna upp.
Har ni inget låneutrymme kvar på nuv. värdering (530'), dvs. du har redan belånat huset max så hjälper det ju föga att du säljer "dyrt" inom familjen, då det ju rör sig om samma hushåll med samma totala inkomster och ffa. samma säkerhet dvs. huset.
//Christina.
Hmm, det är ju så att även om man är gift och inte har äktenskapsförord så äger var och en sin lösa och fasta egendom och kan göra vad den vill med den. Och var och en är också ansvarig för sina egna skulder. Undantaget är fast egendom där maken/makan vid en försäljning måste ge sitt godkännande vid försäljning. Det är först vid en skilsmässa eller dödsfall som värdet av all icke enskild egendom (dvs. giftorättsgodset) samt alla skulder räknas ihop och delas lika (i normalfallet). Den som äger viss egendom skall i första hand tillskiftas denna.byggimpert skrev:
Visst kan du sälja halva huset till din man. Förmodligen kan du sälja för lite mer än 530´, kanske 550´eller så.
Opponera att du har 400´i lån. Din man köper halva huset för 275´. Han betalar dig kontant och/eller genom att ta upp nya lån. För de 275´ du får är det lämpligt att du löser åtminstone 125´av lånet så att du inte har lån på mer än din andel.
Kom dock ihåg att det kostar att lösa lån om de är bundna. Det kommer även att kosta för din man med lagfart och att teckna nya, egna lån.
Som byggimpert sa (och jag tidigare skrev) är den billigaste och enklaste lösningen den att du ger honom din halva av huset mot att bli kvitt din del av huslånet! Du säger att huset stigit i värde, men hur mycket ligger huslånet på, då? Räkna lite på det för att se om det går jämt upp. Har du pratat med banken där ni har huslånet? De kan ju säkert råda dig i detta fall med.
Ja det var just det jag menade och det är väl i de två fallen ffa. vid skilsmässa som det isf. blir aktuellt med att dela lika på tillgångar och skulder, så vad vinsten skulle vara med att sälja "dyrt" till maken, under pågående äktenskap, fattar jag överhuvudtaget inte, de pengar som man ev. "tjänar" på den affären kommer ju iaf. att ingå i tillgångarna i händelse av en skilsmässa, eller....??Hemmakatten skrev:
Men upplys mig gärna ;D
Och även om syftet är att på nåt sätt belåna huset ytterligare, så verkar det i högsta grad tveksamt, om den totala lånesumman efter en sådan "försäljningstransaktion" väsentligt kommer att överstiga den nyligen gjorda marknadsvärderingen av huset :-/
//Christina.
Jag håller med både Betina och byggimpert om att den enklaste lösningen vore att skriva över halva fastigheten och ha gemensamt betalningsansvar för lånen och om det finns utrymme låna gemensamt det extra man behöver.
Men, jag försökte bara svara på frågan från Sariva, och den var att sälja halva huset till maken. Det kan finnas många skäl att göra så som Sariva vill göra. Och vi vet inte anledningen alls.
För att svara på byggimperts undran så kan det finnas många skäl att sälja halva huset till maken. Ett är att man har delad ekonomi och inte vill ha gemensam ekonomi. Ett annat kan vara att man efter en försäljning gör bodelning inom äktenskapet, dvs. all eller delar av egendomen blir enskild egendom. Detta kan man vilja tex för att skydda egendom vid tex konkurs i egen rörelse eller personlig konkurs eller för att man har särkullbarn och vill med detta begränsa giftorätten till förmån för barnen. Det kan finnas en del skattemässiga skäl till att göra på detta viset. Hoppas detta var lite klargörande.
Men, jag försökte bara svara på frågan från Sariva, och den var att sälja halva huset till maken. Det kan finnas många skäl att göra så som Sariva vill göra. Och vi vet inte anledningen alls.
För att svara på byggimperts undran så kan det finnas många skäl att sälja halva huset till maken. Ett är att man har delad ekonomi och inte vill ha gemensam ekonomi. Ett annat kan vara att man efter en försäljning gör bodelning inom äktenskapet, dvs. all eller delar av egendomen blir enskild egendom. Detta kan man vilja tex för att skydda egendom vid tex konkurs i egen rörelse eller personlig konkurs eller för att man har särkullbarn och vill med detta begränsa giftorätten till förmån för barnen. Det kan finnas en del skattemässiga skäl till att göra på detta viset. Hoppas detta var lite klargörande.
Tack Hemmakatten, det var det sannerligenHemmakatten skrev:För att svara på byggimperts undran så kan det finnas många skäl att sälja halva huset till maken. Ett är att man har delad ekonomi och inte vill ha gemensam ekonomi. Ett annat kan vara att man efter en försäljning gör bodelning inom äktenskapet, dvs. all eller delar av egendomen blir enskild egendom. Detta kan man vilja tex för att skydda egendom vid tex konkurs i egen rörelse eller personlig konkurs eller för att man har särkullbarn och vill med detta begränsa giftorätten till förmån för barnen. Det kan finnas en del skattemässiga skäl till att göra på detta viset. Hoppas detta var lite klargörande.
Men det har du ju alldeles rätt i, det kan ju finnas situationer där dylikt förfarande möjligen är önskvärt även om det ter sig onödigt krångligt
//Christina.
Hmmmm...
Anledningen till att jag vill lösa det så här är att min man inte har kreditvärdigt till att dela lånets hela belopp med mig, däremot en stor del.
Vi håller även på med ganska omfattande renoveringar som vi vill få loss pengar till men jag kan inte låna mer.
Hoppas ni förstår min förklaring.
Skall ta och prata med banken. Dom har nog en lösning.
Tack så mycket för alla svar.
Anledningen till att jag vill lösa det så här är att min man inte har kreditvärdigt till att dela lånets hela belopp med mig, däremot en stor del.
Vi håller även på med ganska omfattande renoveringar som vi vill få loss pengar till men jag kan inte låna mer.
Hoppas ni förstår min förklaring.
Skall ta och prata med banken. Dom har nog en lösning.
Tack så mycket för alla svar.
Om han inte är kreditvärdig för hela lånet kan det ställa till problem om han ska låna upp 250 000 i vilket fall..
Eftersom ni är gifta så kommer banken att resonera att han måste kunna stå för även dina utgifter, men eftersom du inte är med på lånet så kommer inte dina inkomster att räknas med i kalkylen.
Det innebär att han i praktiken får låna mindre än om ni lånar tillsammans.
Så jag säger samma sak som alla andra... Gör en bodelning och dela på hus och lån.. Gör en ny värdering av fastigheten och låna upp det ni behöver tillsammans med fastigheten som säkerhet.
Eftersom ni är gifta så kommer banken att resonera att han måste kunna stå för även dina utgifter, men eftersom du inte är med på lånet så kommer inte dina inkomster att räknas med i kalkylen.
Det innebär att han i praktiken får låna mindre än om ni lånar tillsammans.
Så jag säger samma sak som alla andra... Gör en bodelning och dela på hus och lån.. Gör en ny värdering av fastigheten och låna upp det ni behöver tillsammans med fastigheten som säkerhet.
Klicka här för att svara