BirgitS
M MGA89 skrev:
Borde inte en uppsnyggad och välskött trädgård öka fastighetens värde och således vara värt arbetet att fixa till den före försäljning?
Det är en bra fråga att ställa till mäklarna som vet vad som brukar löna sig att åtgärda i just det området där ditt hus ligger.

Folk tenderar att underskatta vad det kostar i tid och pengar att få en välskött trädgård och är därmed inte särskilt villiga att betala särskilt mycket mer för en välskött trädgård. Ska du få den där gräsmattan att se välskött ut till oktober så behöver du antagligen gräva bort befintligt gräs, lägga på ny matjord och rulla ut färdig gräsmatta följt av en massa jobb med bevattning. Men folk i allmänhet kommer inte att betala så mycket mer att det lönar sig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en bra fråga att ställa till mäklarna som vet vad som brukar löna sig att åtgärda i just det området där ditt hus ligger.

Folk tenderar att underskatta vad det kostar i tid och pengar att få en välskött trädgård och är därmed inte särskilt villiga att betala särskilt mycket mer för en välskött trädgård. Ska du få den där gräsmattan att se välskött ut till oktober så behöver du antagligen gräva bort befintligt gräs, lägga på ny matjord och rulla ut färdig gräsmatta följt av en massa jobb med bevattning. Men folk i allmänhet kommer inte att betala så mycket mer att det lönar sig.
Så gräsmattan går inte att få i fint skick utan att tvingas köpa gräs på rulle/metervara enligt dig?

Före man överhuvudtaget kör med en gräsklippare, trimmer eller annan liknande elektrisk maskin bör man väl först kratta igenom trädgården för att se så det inte ligger sten eller andra större föremål kvar under det höga gräset som kan skada den som klipper mattan eller som kan skada maskinen som klipper gräset?

M MGA89 skrev:
Så gräsmattan går inte att få i fint skick utan att tvingas köpa gräs på rulle/metervara enligt dig?

Före man överhuvudtaget kör med en gräsklippare, trimmer eller annan liknande elektrisk maskin bör man väl först kratta igenom trädgården för att se så det inte ligger sten eller andra större föremål kvar under det höga gräset som kan skada den som klipper mattan eller som kan skada maskinen som klipper gräset?
Var skulle stenen komma ifrån menar du?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Den tomten hade jag inte gjort något med alls i för en försäljning, bortsett från att ta bort icke-naturliga saker. Köper du tjänsten så blir det dyrt. Gör du själv så räkna med mycket jobb, väldigt mycket jobb. Du har ju inte körkort och bil heller så att få bort saker och dit bytt kommer också kosta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M MGA89 skrev:
Jag tror att det är svårt att till hösten få en snygg gräsmatta genom att så gräs i slutet av augusti och innan dess är det för stor risk för värmebölja med åtföljande bevattningsförbud alternativt att man behöver vattna med bara några timmars mellanrum under dagarna.

Däremot kommer de flesta som köper att tänka att de kan fixa gräsmattan genom att så om den någon gång nästa år och därmed inte inte vara villiga att betala just något mer än kostnaden för gräsfröna för att du gör jobbet åt dem.

Men lita inte på vad jag säger utan fråga några mäklare som känner till det aktuella området.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Var skulle stenen komma ifrån menar du?
Ja säg det, men tomten är fylld med sten under jordlagret och gräset. När en del av stödmuren rasade ihop för 30 år sedan grävde min pappa upp fullt med sten som lades i högar på tomten. Numera är dessa bortforslade av honom men en del kan ju finnas kvar kanske.

Fairlane Fairlane skrev:
Den tomten hade jag inte gjort något med alls i för en försäljning, bortsett från att ta bort icke-naturliga saker. Köper du tjänsten så blir det dyrt. Gör du själv så räkna med mycket jobb, väldigt mycket jobb. Du har ju inte körkort och bil heller så att få bort saker och dit bytt kommer också kosta.
Fast jag har ju blivit rekommenderad att klippa gräset före en försäljning av alla jag pratar med dock har ingen av dessa sett tomten.

Fairlane
Jag tror de flesta har haft en bild i huvudet av en vanlig gräsmatta som fått växa lite för mycket. Jag tror du har att göra utan att behöva lägga 100+ timmar på tomten. Jag tror inte det kommer ge mer betalt, särskilt inte om du säljer under vinterhalvåret, men kolla med mäklarna i området.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Enligt Google kostar gräs på rulle 40 kr kvm och tomten är på 1.145 kvm vilket blir 46.000 kr bara i gräskostnad och vattenkostnaden tillkommer därtill samt ny jord och arbetskostnad för uppgrävning av befintlig matta om arbetet görs av andra än mig.

Skulle mattan i klippas i befintligt skick gissar jag att den inom ett kort tag ser lika dan ut igen även om den klipps regelbundet. Dessutom är det sorkhål här och där på en mindre yta av tomten samt att den är ojämn.

Fairlane
Visserligen har man sällan gräs över hela tomten, exempelvis ytterst sällan på ytan där huset står, eller garageuppfarten etc, men ja det blir väldigt dyrt och bara för gräs och jag kan inte se att du får tillbaka pengarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ja, en välskött trädgård är dyrt och folk brukar inte vara villiga att betala för det. Då kan det vara mer lönsamt att göra minimalt och lämna det till renovering av någon som kan tänka sig att vänta 1-2 år innan de tar hand om gräsmattan för innan dess fixar de invändigt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visserligen har man sällan gräs över hela tomten, exempelvis ytterst sällan på ytan där huset står, eller garageuppfarten etc, men ja det blir väldigt dyrt och bara för gräs och jag kan inte se att du får tillbaka pengarna.
Men tag bort husets area om 127 kvm samt ett par kvm till för garage, altan och asfalt där bilar parkeras vilket bör bli 35-4.000 kr bara för nytt gräs.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, en välskött trädgård är dyrt och folk brukar inte vara villiga att betala för det. Då kan det vara mer lönsamt att göra minimalt och lämna det till renovering av någon som kan tänka sig att vänta 1-2 år innan de tar hand om gräsmattan för innan dess fixar de invändigt.
Varför vänta 1-2 år, borde inte nya ägare kunna fixa mattan samtidigt som huset tänker jag?

Kanske en helt misskött trädgård genererar mer pengar vid en försäljning än en misskött trädgård någon försökt snygga upp. En misskött trädgård ger ju intrycket att det finns potential att fixa till den som man själv vill. En redan halvdant tillfixad trädgård kanske ger att köpare anser det ej vara värt att göra om hela trädgården men jag vet inte.

BirgitS
Även de nya ägarna måste prioritera i vilken ordning de gör saker och ting, både utifrån tid och pengar. Om de håller på med tomten kan de inte samtidigt måla, tapetsera, byta kök och renovera badrum (eller vad de nu vill göra invändigt).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.