S
P pfk skrev:
Hur ska jag gå tillväga för att bli av med denna byggnad =)?
Sälja? Skänka? Riva och elda?

Jag undrar inte om just du är intresserad utan snarare om det finns ett värde i byggnaden som gör att jag kan sälja , eller byta den mot att något avlägsnar den.
Dumt att elda, du lagrar nog åtminstone 5 a’ 10 ton koldioxid i virket som bara frigörs till ingen nytta.

• Haha
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det finns ett stort värde i timret.
I alla fall i göteborgstrakten:D. När jag byggde ut köpte jag liknande stockar för hundra kronor metern. En firma i Alingsås tog, om jag mins rätt -fyrahundra kronor metern. På blocket annonserar en firma om att de säljer kluvna stockar från lador som kan användas som väggbeklädnad eller barinredning.

• Gilla
SNf
  • Laddar…
Intressant att följa alla som vurmar för byggnaden men inte själva vill ha den. För rätt person är det säkert en skatt, för andra bara till förtret och belastning. Ni som vill rädda den och blir arga över rivningstanke bör kanske dämpa er om ni inte är redo att själva ta hand om den.

Du fick ett par bra tips bland annat om en Facebooksida och ett par andra. Efter att du rådgjort med kommunen vad som gäller (k-märkt eller ej) så lägg ut den på annons en tid (det vore ju trevligt att åtminstonde få igen pengar för rivningslov etc), är ingen intressead så är det ju bara solstickan (eller tippen) som är kvar som alternativ.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag har redan ett annat gammalt uthus som skall plockas ned och köras hem. I lördags sågade vi timmer till nedersta stockvarven. Kan inte åta mig fler...... men jag ser att det där hade varit ett bättre objekt än det jag har. Dessutom är ju avståndet ett hinder när man har knappt om pengar och sköter alla transporter själv med en Massey-Ferguson 165.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
B BeerFace skrev:
Intressant att följa alla som vurmar för byggnaden men inte själva vill ha den. För rätt person är det säkert en skatt, för andra bara till förtret och belastning. Ni som vill rädda den och blir arga över rivningstanke bör kanske dämpa er om ni inte är redo att själva ta hand om den.

Du fick ett par bra tips bland annat om en Facebooksida och ett par andra. Efter att du rådgjort med kommunen vad som gäller (k-märkt eller ej) så lägg ut den på annons en tid (det vore ju trevligt att åtminstonde få igen pengar för rivningslov etc), är ingen intressead så är det ju bara solstickan (eller tippen) som är kvar som alternativ.
Jag vill bryta in och säga att man visst kan ha åsikter. Det finns många fotbollssupportrar som hejar på Hammarby utan att vilja spela i laget. Många som vurmar om svenskhet utan att vilja ha kungafamiljen i en attefallare på gården.

Men jag håller även med dig, om redan femton sagt "behåll ladan" så hjälper det inte att femton till gör det, om de inte kommer med nya ideer/förslag.

P pfk skrev:
Mycket kloka ord, men ingen svarar på min frågeställning. =)
Om virket är friskt kan det säkert finnas folk som är intresserade. Att plocka ner o sätta upp igen. Du lär inte få någon större peng då det är mycket arbete att montera ner. En rivningsfirma skulle ta 20 -30tusen för att riva o forsla bort Vacker byggnad , skulle aldrig riva om den var min. Gör om till nåt kul, pub eller så

• Gilla
EL Anders
  • Laddar…
Klart är att man bör kontakta kommunens byggnadsnämnd för att höra sig för om man får lov att riva det. Riva tar inte många timmar med en grävmaskin. Finns de som har stora vedpannor som säkert gärna hämtar virket om man inte själv kan elda upp det på sin fastighet exempelvis om det finns något sågverk eller liknande i närheten. Finns det virke som är av hyfsat skick kan det vara hårdvaluta för rätt spekulant. Det är väl i princip spikfritt.

Alternativet är att man tvingas till att ta om hand om byggnaden om den är av kulturellt värde. I vissa fall kan man få bidrag som täcker en del av kostnaderna.

H heimlaga skrev:
Gällande kondens så vill jag påpeka att här i Finland är det vanligt att lägga plåttak på enklare uthus utan någon papp eller annat kondensskydd. Det fungerar bra så länge uthuset är så glest att det torkar upp och så länge det inte finns någon isolering som suger upp fukten.
Kondensfria plåttak. Ja det vore något man skulle kunna sälja dyrt. Om du har en plåt där den ena sidan är varmare jämfört med den andra får du kondens. Mycket kondens om inte plåttakets undersida har god ventilation. Jag kan inget om just finska hus men även hos er torde naturlagarna verka. Alltså att luft, beroende på temperatur bara kan hålla en viss mängd vatten och har en tendens att kondensera mot kalla ytor.
Fenomenet är känt. Jämför bilrutan eller badrumsspegeln.
Nu har jag själv ett litet förråd på gårn och ja, kondens uppstår på insidan plåten. Jag skulle kunna ha mkt bättre ventilation under taket (pulpettak) och minska kondensen (men inte helt få bort den). Men nu är hela boden byggd i tryckat och jag är 57 år gammal. När och om röta uppstår i takstolarna äger jag inte problemet.
Men att kosta på nytt plåttak på en lada och inte ens göra ett bra jobb för att avvakta renoveringslusten hon mina barnbarnsbarn. Passar på den.
Begrepp som relativ luftfuktighet, ångtryck och kondens är rätt centrala när det gäller hus. Kunskap finns på nätet lätt tillgänglig.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
G Gadd skrev:
Eftersom det är ett timrat hus borde en händig person kunna ta ned huset relativt lätt.
Timren märks i knutarna och sedan går det att plocka ned väggarna efter att taket är borta.
Förlåt. Men jag kan inte låta bli - något för en händig person, lite som en bilannons. Jo. Eller kanske två som vet vad de gör. Och gärna kran eller i nödfall block, talja och sax

Tack och lov så är både eldning och rivning inte tillåtet bara sådär. Just timrade hus går att plocka ner rätt enkelt. Du kommer hitta en köpare men glöm inte att ansöka om rivningslov, kan behövas

• Gilla
SNf
  • Laddar…
Nissens
G Gadd skrev:
Eftersom det är ett timrat hus borde en händig person kunna ta ned huset relativt lätt.
Timren märks i knutarna och sedan går det att plocka ned väggarna efter att taket är borta.
Haha, du har ingen aaaaning om vad du pratar om....
Det är ett jädra jobb att göra det som du beskriver som ”lätt” - oavsett hur händig man är... gissar att du sitter i en hyreslägenhet någonstans i Sverige och aldrig har varit involverad i något större praktiskt byggprojekt...

Nissens
K kalvisen skrev:
Tack och lov så är både eldning och rivning inte tillåtet bara sådär. Just timrade hus går att plocka ner rätt enkelt. Du kommer hitta en köpare men glöm inte att ansöka om rivningslov, kan behövas
Du har ingen aning om hur ”lätt” det är att ta ned detta. Bara genom att se på fotot så ser man att den ena gaveln är i uselt skick. Det är sannolikt ett hästjobb att göra det du beskriver som ”lätt”. Att elda funkar ofta bra. ;)

Nissens Nissens skrev:
Du har ingen aning om hur ”lätt” det är att ta ned detta. Bara genom att se på fotot så ser man att den ena gaveln är i uselt skick. Det är sannolikt ett hästjobb att göra det du beskriver som ”lätt”. Att elda funkar ofta bra. ;)
Lättare än ett nybyggt prefabhus

Allt är relativt lille nisse!

• Haha
Nissens
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Kondensfria plåttak. Ja det vore något man skulle kunna sälja dyrt.
Nja, inte speciellt dyrt, enligt en dagsfärsk offert så kostar det 34 kr extra per m2 att få vanligt TP20 takplåt försedd med kondensfilt på undersidan.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Jag har ju både flyttat timmerhus och bytt ruttet timmer och varkendera är så svårt som somliga påstår här i tråden.
En normalhändig person klarar säkert nedmontering och uppmontering men för att inte arbeta sig sjuk är det bra med tillgång till traktor med griplastare.
Att byta timmer är en speciell konst som man måste lära sig från grunden för att få någonting vettigt till stånd på det området men sedan man har lärt sig konsten är det inte svårt det heller. Inte när det handlar om ett kallt uthus där passningarna inte behöver vara så perfekta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.