74 778 läst ·
536 svar
75k läst
536 svar
Sälja eller renovera arv av nedgånget hus (dödsbo)?
Ja enligt CSNs sajt verkar vinst på såld fastighet påverka framtid studielån men inte arv. Säljer jag kvick och i dödsboetsnamn för att sedan ärva pengarna får jag ta studielån. Men ett annat sätt är att låta fastigheten ärvas av min mamma och på så sätt få behålla studielån även efter att dödsboet upplöses sedan kan fastigheten säljas i hennes namn och jag få pengarna.J JASpennare skrev:
SnällaM MGA89 skrev:Ja enligt CSNs sajt verkar vinst på såld fastighet påverka framtid studielån men inte arv. Säljer jag kvick och i dödsboetsnamn för att sedan ärva pengarna får jag ta studielån. Men ett annat sätt är att låta fastigheten ärvas av min mamma och på så sätt få behålla studielån även efter att dödsboet upplöses sedan kan fastigheten säljas i hennes namn och jag få pengarna.
Sluta trixa och försök att koncentrera dig på att göra en bra försäljning. Att till varje pris försöka tillskansa sig skattemedel då du tidigare i tråden var generös och kunde tänka dig att skänka pengar till behövande är ett lappkast som jag inte förstår.
Du söker "småpengar" och missar helheten.
"När en arvtagare väljer att göra ett arvsavstående kommer arvet att fördelas som om arvtagaren avlidit. Det görs i enlighet med reglerna i ärvdabalken. Det innebär att den “näst på tur” efter en viss person får arvet istället." - Källa: https://lavendla.se/juridik/familjeratt/arvsratt/arvsavstaende/
Alltså om jag (arvtagaren) väljer att a så arvet går det till den som ärver mig vilket alltså är min mamma. Säljer hon huset i sitt namn kommer jag ändå kunna ta emot studielån och de pengar hon får för huset efter skatteavdrag osv. kan hon sedan skänka mig.
Alltså om jag (arvtagaren) väljer att a så arvet går det till den som ärver mig vilket alltså är min mamma. Säljer hon huset i sitt namn kommer jag ändå kunna ta emot studielån och de pengar hon får för huset efter skatteavdrag osv. kan hon sedan skänka mig.
Men studielånet innebär ju mer pengar och det vill jag ej vara utan då det är osäkert om framtida inkomst efter avslutade studier då jag är äldre och det är inte lättare att få arbete ju äldre man är utan tvärtom. Dessutom innebär det mer pengar att lägga på andra så som mina framtida barn eller att skänka till bättre behövande osv.B Bernt Ö97 skrev:Snälla
Sluta trixa och försök att koncentrera dig på att göra en bra försäljning. Att till varje pris försöka tillskansa sig skattemedel då du tidigare i tråden var generös och kunde tänka dig att skänka pengar till behövande är ett lappkast som jag inte förstår.
Du söker "småpengar" och missar helheten.
Det är mycket lättare dödsboet säljer, deklarerar vinsten och du får ut ett arv i skattade pengar. Då påverkas inte ditt CSN.M MGA89 skrev:"När en arvtagare väljer att göra ett arvsavstående kommer arvet att fördelas som om arvtagaren avlidit. Det görs i enlighet med reglerna i ärvdabalken. Det innebär att den “näst på tur” efter en viss person får arvet istället." - Källa: [länk]
Arvsavstående är komplext och innebär faktiskt risk pengarna stannar hos din mor.
Om du är osäker på hur sånt här funkar så skulle jag ta hjälp av en familjejurist som kan ge dig råd. Värt det om du inte känner till reglerna kring arv och skatt.
Skärp dig. Du kommer få x antal miljoner efter skatt i arv men du planerar massa konstiga upplägg för att inte missa möjligheten att få LÅNA typ hundra tusen under ett år? Hur tänker du?M MGA89 skrev:Ja enligt CSNs sajt verkar vinst på såld fastighet påverka framtid studielån men inte arv. Säljer jag kvick och i dödsboetsnamn för att sedan ärva pengarna får jag ta studielån. Men ett annat sätt är att låta fastigheten ärvas av min mamma och på så sätt få behålla studielån även efter att dödsboet upplöses sedan kan fastigheten säljas i hennes namn och jag få pengarna.
Eller så kan din mamma festa upp pengarna och ge det som blir kvar till nån annan. Jag börjar känna att jag hoppas på det.M MGA89 skrev:"När en arvtagare väljer att göra ett arvsavstående kommer arvet att fördelas som om arvtagaren avlidit. Det görs i enlighet med reglerna i ärvdabalken. Det innebär att den “näst på tur” efter en viss person får arvet istället." - Källa: [länk]
Ta körkort och börja jobba som busschaufför. Du kommer inte att vara arbetslös om du sköter dig någorlunda bra.M MGA89 skrev:Men studielånet innebär ju mer pengar och det vill jag ej vara utan då det är osäkert om framtida inkomst efter avslutade studier då jag är äldre och det är inte lättare att få arbete ju äldre man är utan tvärtom. Dessutom innebär det mer pengar att lägga på andra så som mina framtida barn eller att skänka till bättre behövande osv.
K Kirre2 skrev:
Om jag känner henne rätt så kommer pengarna inte användas av henne utan hon låter mig få dem.J JASpennare skrev:Det är mycket lättare dödsboet säljer, deklarerar vinsten och du får ut ett arv i skattade pengar. Då påverkas inte ditt CSN.
Arvsavstående är komplext och innebär faktiskt risk pengarna stannar hos din mor.
Om du är osäker på hur sånt här funkar så skulle jag ta hjälp av en familjejurist som kan ge dig råd. Värt det om du inte känner till reglerna kring arv och skatt.
Redigerat:
Ja, du måste skatta direkt när du säljer dödsboets fastighet.M MGA89 skrev:Så jag måste vara skriven på fastigheten ett år innan jag får skjuta upp skatten? Då måste ju lgh sägas upp i och med hyresbolagets regler. Sedan om fastigheten är tvungen att behållas ett år hinner ju bostadspriserna sjunka än mer och då kan det generera samma slutsumman som att sälja idag och betala hela skatten rakt av.
Du får inte skjuta upp någon skatt alls.
Men, det är ett oerhört risktagande att vänta ett år med en försäljning för att skriva sig på fastigheten för att kunna skjuta upp skatt.
Risken är stor att fastighetspriserna sjunker så mycket, så att det vore "billigare" att sälja nu och att betala skatt än att sälja för en miljon mindre om ett år.
Dessutom slår uppskjuten reavinstskatt en nacken senare.
Nej, det måste den bara om du dröjer med att sälja fastigheten.M MGA89 skrev:
Jag har föräldrar som dött, med villafastigheter som skulle säljas. Den senaste såldes 2021.
Man behöver endast ha boutredningen klar (registrerad) för att kunna sälja.
Men om jag vill stå som ägare på fastigheten kan jag då skriva över lagfarten direkt på mig från min pappas namn utan att gå via dödsboet?S skogaliten skrev: