M MGA89 skrev:
Intresse för huset finns men inte intresse av att bo där. Tummen mitt i hand har jag ej. Dessutom har jag lätt för att lära mig saker och ta reda på information när det behövs. Dock inte sagt att detta räcker för att renivera/underhålla en villafastighet. Vad gäller att skjuta upp vinstskatt beror det på hur mycket pengar som blir kvar om hela skatten betalas och efter köpt lägenhet. Om summan kvar blir låg kan det ev. vara värt att skjuta upp vinstskatten om det nu är möjligt att göra på ett arv av dödsbo vilket först måste tas reda på.
Jag blir konfunderad över ditt resonemang.
Tidigare i tråden var din tanke att skänka pengar till mer behövande.
Är din avsikt att skjuta upp vinstskatten för att skänka pengar till mer behövande?
En generös inställning men jag tvivlar på att det är din avsikt, bottnar förmodligen i att du har blivit något fartblind när det gäller förhoppning om storleken på det ekonomiska överskottet vid försäljning.
Din kalkyl stämmer inte beträffande överskott på husförsäljningen.
Dina egna uppgifter ger vid handen att husförsäljningen kan generera de ca 3 milj du estimerar till bostadsanskaffning, det går jämnt ut,
Att det fins kapital i dödsboet, bank + bil och kanske lite annat, förändrar inte utfallet av husförsäljning.
Sälj huset så snabbt som möjligt.
I regel kostar det ca 6000-8000 kr/månad att enbart drifta ett hus.
Ta hjälp av den mäklare du utser att göra beräkning av det ekonomiska utfallet. Dina kalkyler stämmer inte.

• Gilla
Fru B
  • Laddar…
J JASpennare skrev:
PS. För att kunna ta med dig reavinstskatten med uppskov måste du överföra villan på dig själv och sälja i eget namn, samt iaf på pappret bosätta dig där och avvakta i ca 1 år - därav knappast aktuellt givet din situation. Försäljningen underlättas om du säljer i eget namn - knöligt sälja genom dödsbo även om det absolut går.
Så jag måste vara skriven på fastigheten ett år innan jag får skjuta upp skatten? Då måste ju lgh sägas upp i och med hyresbolagets regler. Sedan om fastigheten är tvungen att behållas ett år hinner ju bostadspriserna sjunka än mer och då kan det generera samma slutsumman som att sälja idag och betala hela skatten rakt av.

B Bernt Ö97 skrev:
Jag blir konfunderad över ditt resonemang.
Tidigare i tråden var din tanke att skänka pengar till mer behövande.
Är din avsikt att skjuta upp vinstskatten för att skänka pengar till mer behövande?
En generös inställning men jag tvivlar på att det är din avsikt, bottnar förmodligen i att du har blivit något fartblind när det gäller förhoppning om storleken på det ekonomiska överskottet vid försäljning.
Din kalkyl stämmer inte beträffande överskott på husförsäljningen.
Dina egna uppgifter ger vid handen att husförsäljningen kan generera de ca 3 milj du estimerar till bostadsanskaffning, det går jämnt ut,
Att det fins kapital i dödsboet, bank + bil och kanske lite annat, förändrar inte utfallet av husförsäljning.
Sälj huset så snabbt som möjligt.
I regel kostar det ca 6000-8000 kr/månad att enbart drifta ett hus.
Ta hjälp av den mäklare du utser att göra beräkning av det ekonomiska utfallet. Dina kalkyler stämmer inte.
Nja så dyrt kostar det ej då ingen bor där nu och värmen är avstängd sommartid. Hur kan ett hus ge mindre pengar än vad en betydligt mindre lgh kostar i samma kommun förklara gärna?

Enligt vad som framgår via Google går det tydligen inte längre att skjuta upp skatten på arv av fastighet/bostad såvida man inte är make/maka/sambo eller hemmaboende barn under 18 år.

B
J JASpennare skrev:
Nu är ju uppskjuten reavinstskatt sen ett bra tag helt kostnadsfritt, så att inte skjuta upp den om möjligheten finns - är faktisk ren ekonomisk värdeförstöring. Ett riskfritt sparkonto ger idag strax under 3.5% ränta... (Max 660tkr skatt kan dock uppskjuten och som skrivits tidigare, kvotering görs av vinsten om billigare boende införskaffas)
Latent skatteskuld eller uppskjuten reavinstskatt är det bästa lån man kan ha i dagsläget!
Studielån är trots försämring också bra.
Oaktat bostadspriserna gått ner en del är det för de flesta fortfarande nödvändigt att låna till bostadsköp. Ju mer lån man kan lösa genom ovan exempel och inte via bostadslån - desto bättre. ->Lägre ränta och amortering.
Att inte belåna sin bostad alls må kännas tryggt men är på lång sikt ingen bra affär rent ekonomiskt. Räntekostnader är avdragsgilla (kräver förstås inkomster) - skattereglerna gör skuldsättning fördelaktig även om räntorna är högre nu. På sikt stiger bostadspriserna och skulden inflateras bort...

(Jobbar inom finansbranschen och är utbildad inom ekonomi och skatt)

Tips: mäklarna som sålt i området har tillgång till bättre statistik på vad som sålts och hur olika objekt ska jämföras. För villor som avviker från normen ger Booli/Hemnet rätt dåliga uppskattningar. Mäklarna kan om de får se objektet ofta ge en mer preciserad uppskattning. Sen är det ytterst marknaden och spekulanterna som avgör. Budstrid eller inte...
Ditt objekt köps troligen av någon hantverkskunnig som ser möjligheten renovera upp själv med eget arbete.
▪️Ja, det där har man ju hört till leda. Hur fantastiskt det är att ha mycket lån.
▪️Samma människor sitter vakna på nätterna när det är oro i världen (som NU) och över att inte veta hur de ska få ekonomin att gå ihop. ▪️Vad som kommer att hända med allt det som de inte kan kontroller; läs
- räntor
- uppvärmningskostnaderna
- matpriserna
- driftskostnaderna för huset
- drivmedelskostnadetna
- och allt annat skit som skyller på krig, pandemin, invandring mm

▪️Jag har sett det på nära håll, alla de som blint litat på din typ av resonemang.
- Folk som velat ta livet av sig när de knappt kunde betala elräkningarna i vintras.
- Folk som inte haft marginaler att klara minsta lilla räntehöjning eller elräkningar som sticker i höjden.
- Folk som måste förlitat sig på att kommunerna börjar servera frukost i kommuner där barnen inte får tillräckligt med mat hemma. - Handlarna som märker att matstölder i butiker ökat markant.
▪️Oj, listan kan göras hur lång som helst. Vad har man då för nytta i sin lilla värld att det på sikt är bra att ha lån och vara skuldsatt?
▪️Själv satt jag rätt lugnt i båten med mitt fåniga resonemang över glädjen och tryggheten att vara HELT SKULDFRI.
▪️Vad har jag för nytta att att det ger bättre avkastning att vara skuldsatt - när det är IDAG JAG MÅSTE LEVA OCH KLARA MIG?

• Gilla
Fru B och 5 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Så jag måste vara skriven på fastigheten ett år innan jag får skjuta upp skatten? Då måste ju lgh sägas upp i och med hyresbolagets regler. Sedan om fastigheten är tvungen att behållas ett år hinner ju bostadspriserna sjunka än mer och då kan det generera samma slutsumman som att sälja idag och betala hela skatten rakt av.
Det verkar ju som ditt hyresbostadsbolag har de reglerna - sen kanske det skiljer sig på praktisk tillämpning och hur reglerna ser ut. Tror de främst tillämpas när man ska få ett kontrakt men när man väl har det knappast så de kickar ut en, särskilt inte för att bara äga en villa man ärvt.
Det finns argument både för att villapriserna ska falla mer och att de så smått ska börja stiga igen. Osäkerheten är stor och något facit har vi först i efterhand.
Mina svar om uppskov stämmer men insåg efter jag skrivit klart det i just ditt fall nog är bättre sälja av och inte "jaga uppskovet." Ville framförallt bemöta kommentaren att det skulle vara bra betala av vinstskatt snarare än skjuta upp.
Vill du själv läsa om uppskov - se skatteverkets sida:https://www.skatteverket.se/privat/...oruppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html

B Byggahus48 skrev:
▪️Ja, det där har man ju hört till leda. Hur fantastiskt det är att ha mycket lån.
▪️Samma människor sitter vakna på nätterna när det är oro i världen (som NU) och över att inte veta hur de ska få ekonomin att gå ihop. ▪️Vad som kommer att hända med allt det som de inte kan kontroller; läs
- räntor
- uppvärmningskostnaderna
- matpriserna
- driftskostnaderna för huset
- drivmedelskostnadetna
- och allt annat skit som skyller på krig, pandemin, invandring mm

▪️Jag har sett det på nära håll, alla de som blint litat på din typ av resonemang.
- Folk som velat ta livet av sig när de knappt kunde betala elräkningarna i vintras.
- Folk som inte haft marginaler att klara minsta lilla räntehöjning eller elräkningar som sticker i höjden.
- Folk som måste förlitat sig på att kommunerna börjar servera frukost i kommuner där barnen inte får tillräckligt med mat hemma. - Handlarna som märker att matstölder i butiker ökat markant.
▪️Oj, listan kan göras hur lång som helst. Vad har man då för nytta i sin lilla värld att det på sikt är bra att ha lån och vara skuldsatt?
▪️Själv satt jag rätt lugnt i båten med mitt fåniga resonemang över glädjen och tryggheten att vara HELT SKULDFRI.
▪️Vad har jag för nytta att att det ger bättre avkastning att vara skuldsatt - när det är IDAG JAG MÅSTE LEVA OCH KLARA MIG?
Allt handlar om att ha en sund nivå på belåning i relation till sin privatekonomi.
Låna lagom mycket och ha buffert - såväl sparande som överskott varje månad. Inte låna maximalt och ha rätt lån. Problemen du beskriver är riktiga men beror på man lånat mer än man borde och inte kalkylerat för en räntestegring - att räntorna har varit otroligt låga och på sikt skulle upp var känt för de insatta, men kanske inte för alla.

J JASpennare skrev:
Det verkar ju som ditt hyresbostadsbolag har de reglerna - sen kanske det skiljer sig på praktisk tillämpning och hur reglerna ser ut. Tror de främst tillämpas när man ska få ett kontrakt men när man väl har det knappast så de kickar ut en, särskilt inte för att bara äga en villa man ärvt.
Det finns argument både för att villapriserna ska falla mer och att de så smått ska börja stiga igen. Osäkerheten är stor och något facit har vi först i efterhand.
Mina svar om uppskov stämmer men insåg efter jag skrivit klart det i just ditt fall nog är bättre sälja av och inte "jaga uppskovet." Ville framförallt bemöta kommentaren att det skulle vara bra betala av vinstskatt snarare än skjuta upp.
Vill du själv läsa om uppskov - se skatteverkets sida:[länk]
Det faller ju på punkt två i länken ovan. Om jag läst och tolkat informationen i länken rätt så framgår det dock inget om att man inte får ta över fastigheten, bo där den tid som lagen kräver för att sedan sälja och göra uppskov på skatten dock kan jag ha missat något i texten eller tolka informationen fel.

M MGA89 skrev:
Nja så dyrt kostar det ej då ingen bor där nu och värmen är avstängd sommartid. Hur kan ett hus ge mindre pengar än vad en lgh kostar i samma kommun?
Du är glad i glädjekalkyler.
Kostnader som alltid fins oavsett bebott eller inte:
Fastighetsskatt
Va-avgifter
Sophämtning
Försäkringar
Underhålsbehov/tillsyn fins alltid, oavsett om man bor i huset.
Att stänga av värme kan vara kontraproduktivt.
Nätavgifter varierar inte med elkonsumtion.

Förstår inte frågan om hus resp lägenhet i samma område.
Något som påverkar eventuellt överskott, vilket jag gissar var din fråga.
Huset värderas av köparen. (Vad köparen betalar)
Reavinst blir relativt hög om anskaffningsvärdet är lågt.
Mäklararvodet går inte att bortse ifrån
Befintligt lån förfaller till betalning vid försäljning.
Flytt och städkostnader.
Driftskostnader under försäljningsfasen, kan var 3-6 månader till tillträde.(eller mer)

Lycka till med försäljningen. Det verkar som du lagt renoveringsplanerna på is. Bra beslut(y)

M MGA89 skrev:
Det faller ju på punkt två i länken ovan. Om jag läst och tolkat informationen i länken rätt så framgår det dock inget om att man inte får ta över fastigheten, bo där den tid som lagen kräver för att sedan sälja och göra uppskov på skatten dock kan jag ha missat något i texten eller tolka informationen fel.
Det är precis så jag menar. Man får vara skriven där ett år innan man säljer.

B Bernt Ö97 skrev:
Du är glad i glädjekalkyler.
Kostnader som alltid fins oavsett bebott eller inte:
Fastighetsskatt
Va-avgifter
Sophämtning
Försäkringar
Underhålsbehov/tillsyn fins alltid, oavsett om man bor i huset.
Att stänga av värme kan vara kontraproduktivt.
Nätavgifter varierar inte med elkonsumtion.

Förstår inte frågan om hus resp lägenhet i samma område.
Något som påverkar eventuellt överskott, vilket jag gissar var din fråga.
Huset värderas av köparen. (Vad köparen betalar)
Reavinst blir relativt hög om anskaffningsvärdet är lågt.
Mäklararvodet går inte att bortse ifrån
Befintligt lån förfaller till betalning vid försäljning.
Flytt och städkostnader.
Driftskostnader under försäljningsfasen, kan var 3-6 månader till tillträde.(eller mer)

Lycka till med försäljningen. Det verkar som du lagt renoveringsplanerna på is. Bra beslut(y)
Ja dessa kostnader finns såklart förutom fastighetsskatten som togs bort av regeringen Reinfeldt år 2008. Men med tanke på att min pappa ej haft värmen på i källaren i minst 15 år kommer ett år till med avstängd värme varken göra av eller till för skicket på huset. Dock inte sagt att jag tänkt behålla huset ett år.

J JASpennare skrev:
Allt handlar om att ha en sund nivå på belåning i relation till sin privatekonomi.
Låna lagom mycket och ha buffert - såväl sparande som överskott varje månad. Inte låna maximalt och ha rätt lån. Problemen du beskriver är riktiga men beror på man lånat mer än man borde och inte kalkylerat för en räntestegring - att räntorna har varit otroligt låga och på sikt skulle upp var känt för de insatta, men kanske inte för alla.
Eftersom TS lever på studiestöd är det oklokt att låna pengar till konsumtion då det tydligen fins ett mindre kapital i dödsboet, som kan trygga ekonomin under studietiden och ge en bra start när studierna är klara, i inväntan på stabil inkomst från förvärvsarbete. Gammalmodig synpunkt av mig men kan vara klokt.

• Gilla
Fru B
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom TS lever på studiestöd är det oklokt att låna pengar till konsumtion då det tydligen fins ett mindre kapital i dödsboet, som kan trygga ekonomin under studietiden och ge en bra start när studierna är klara, i inväntan på stabil inkomst från förvärvsarbete. Gammalmodig synpunkt av mig men kan vara klokt.
Dock har pengarna från CSN nästintill noll ränta och är således värdefulla att plocka ut medans man kan.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Tydligen får hyresvärden kräva att man säljer sin gamla bostad för att hyra lägenhet. Hittade flera sådana lägenheter hos Uppsala bostadsförmedling.
Ja, men TS och några andra i tråden hävdar att befintligt hyreskontrakt blir förverkat om man ärver ett hus eller köper ett fritidshus.

useless useless skrev:
Ja, men TS och några andra i tråden hävdar att befintligt hyreskontrakt blir förverkat om man ärver ett hus eller köper ett fritidshus.
Ja från början tänkte jag så att efter sex månader skulle ena bostaden bli tvungen att avyttras vilket nu visat sig trolig vara fel om det nu är som flera påpekat i tråden. Å andra sidan vet bara hyresbolaget hur det verkligen ligger till och att prata med dem samt tala om att jag är ägare till en större villafastighet kan ligga mig i fatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.