19 376 läst ·
52 svar
19k läst
52 svar
Sälja bil till privatperson eller företag. Olika lagar och moraliska åtaganden?
Nu är vi några stycken som framfört att självklart ställer man inte av bilen utan att upplysa om det och ett gäng andra som tycker precis tvärtom. Av det kan man rimligtvis dra slutsatsen att man som säljare bör vara tydlig med vad som gäller redan i annonsen och att som köpare inte ta för givet att säljaren resonerar på samma sätt, utan istället fråga.
Men ställer man av bilen innan själva försäljningen bör man ju vara medveten om att en spekulant inte kan provköra den lagligt och att försäkringen förmodligen automatiskt övergått i en garageförsäkring som inte omfattar skador i trafik.
Men ställer man av bilen innan själva försäljningen bör man ju vara medveten om att en spekulant inte kan provköra den lagligt och att försäkringen förmodligen automatiskt övergått i en garageförsäkring som inte omfattar skador i trafik.
Har köpt ett tiotal bilar privat och aldrig råkat ut för detta förfarande.harry73 skrev:
Då föreslår jag att du nästa gång frågar innan du tar dig ditt, för det finns många som inte håller med och ser till att de inte betalar bin skatt.
Detta handlar inte om rätt eller fel, men om att göra folk medveten om att man behöver diskutera detta innan köpet om man vill bara säker på vad som gäller.
Medlem
· Stockholm
· 4 489 inlägg
Det är inte självklart att sommar/vinterdäck följer med, det gör man upp om innan man skakar hand.L Lutte skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 489 inlägg
Det spelar roll om skatten är betald eller ej!harry73 skrev:
För köparen spelar det egentligen ingen roll om bilen är avställd eller ej. Bilen kan ställas på vid köpetillfälle, bara att kryssa in på formuläret. Sedan är det köparens ansvar att ordna försäkring från och med köpetillfället, annars får hen betala trafikförsäkringsföreningens avgift.
Jag har aldrig varit med om ett bilköp där mer än 10 l bränsle ingick i köpet. Visst ska det finnas bränsle i tanken, men bara så mycket att man kommer hem eller klarar sig till första bensinmack längs vägen
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Det är ganska viktigt att skilja bilköp från firma eller privat. Firma måste ge en tremånadsgaranti (kan kringgås om bilen köps som skrot i kontraktet). Köp från privat är inte reglerat alls och snacket att detta eller detta brukar ingå har ingen substans. Man får kolla helt enkelt vad som finns med, däck eller dyligt, vad som är trasig och även skatte-förhållandena. Med denna information förhandlar man om priset. Sedan skakar man hand och bra är det med det.
Jag skulle f ö aldrig köpa en avställd bil (om det inte är en hobbybil). Jag kan inte provköra och jag får inte hem den.
Jag skulle f ö aldrig köpa en avställd bil (om det inte är en hobbybil). Jag kan inte provköra och jag får inte hem den.
Kul med diskussion och intresse. Uppenbarligen är just bilaffärer något som alla har gjort och alla har sin erfarenhet och åsikt om.
Jag kan ju börja med att förtydliga min åsikt och ståndpunkt.
Jag har sällan sålt bil till privatperson. När jag har gjort det har skatten följt med bilen. Alltid! Skulle jag vilja göra på något annat sätt skulle det tydligt framgå redan i annonsen.
Det vanligaste är att jag har lämnat bilen som dellikvid till bilhandlare och då ställt av bilen strax före ägarbytet, dock har jag alltid meddelat handlaren detta. Aldrig några problem eller åsikter från handlaren. Detta har då alltid varit större auktoriserade handlare.
I detta specifika fall har jag nu fått bekräftat att det rör sig om en handlare som kommer köpa bilen. Jag kontaktade helt enkelt köparen och sa att jag har förstått att dene äger ett bolag och jag tror att det är bolaget som kommer köpa in bilen. Det tog några minuter av pratande sen medgav han att det är så. Vi hade en öppen diskussion där han medgav att det är enklare att köpa bilar om man utger sig för att vara privatperson och vill pruta t ex.
Jag meddelade då att jag alltid ställer av bilen före försäljning om det är till företag, vilket möttes av en suck och ett litet skratt. Han gav mig ett exempel på hur han får sin verksamhet att ge lite extra.
Hans bolag omsätter 150 - 200 begagnade bilar på ett år. I snitt får han tillbaka 2 000 i återbetald skatt på varje bil. När han sen säljer bilen får den nya ägaren betala skatten på nytt. Så hans verksamhet får in ca 375 000 kr till 400 000 kr varje år utan göra mer än att registrera ägarbyte och ställa av bilar.
Som nån annan skrev här skulle jag gärna se att skatt återbetalas vid ägarbyte. Fram till dess kommer jag hålla på min policy. Privatköpare får bilen skattad och klar. Företag får den avställd utan skatteåterbetalning.
Nu kommer köparen ta med en grön skylt så allt löser sig till det bästa. Han försökte även sälja en motorcykel till mig när han hörde om mitt intresse för hojar. En trevlig prick
Jag kan ju börja med att förtydliga min åsikt och ståndpunkt.
Jag har sällan sålt bil till privatperson. När jag har gjort det har skatten följt med bilen. Alltid! Skulle jag vilja göra på något annat sätt skulle det tydligt framgå redan i annonsen.
Det vanligaste är att jag har lämnat bilen som dellikvid till bilhandlare och då ställt av bilen strax före ägarbytet, dock har jag alltid meddelat handlaren detta. Aldrig några problem eller åsikter från handlaren. Detta har då alltid varit större auktoriserade handlare.
I detta specifika fall har jag nu fått bekräftat att det rör sig om en handlare som kommer köpa bilen. Jag kontaktade helt enkelt köparen och sa att jag har förstått att dene äger ett bolag och jag tror att det är bolaget som kommer köpa in bilen. Det tog några minuter av pratande sen medgav han att det är så. Vi hade en öppen diskussion där han medgav att det är enklare att köpa bilar om man utger sig för att vara privatperson och vill pruta t ex.
Jag meddelade då att jag alltid ställer av bilen före försäljning om det är till företag, vilket möttes av en suck och ett litet skratt. Han gav mig ett exempel på hur han får sin verksamhet att ge lite extra.
Hans bolag omsätter 150 - 200 begagnade bilar på ett år. I snitt får han tillbaka 2 000 i återbetald skatt på varje bil. När han sen säljer bilen får den nya ägaren betala skatten på nytt. Så hans verksamhet får in ca 375 000 kr till 400 000 kr varje år utan göra mer än att registrera ägarbyte och ställa av bilar.
Som nån annan skrev här skulle jag gärna se att skatt återbetalas vid ägarbyte. Fram till dess kommer jag hålla på min policy. Privatköpare får bilen skattad och klar. Företag får den avställd utan skatteåterbetalning.
Nu kommer köparen ta med en grön skylt så allt löser sig till det bästa. Han försökte även sälja en motorcykel till mig när han hörde om mitt intresse för hojar. En trevlig prick
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Jag är inte säker på detta, och har ingen källa mer än min egen minnesbild: jag tror att man får tillbaka skatten från och med nästa månadsskifte när man ställer av bilen. Och att man får betala skatten från och med förra månadsskiftet när man ställer på den.
Så sett ur skattebetalarnas perspektiv är ju den där bilhandlaren (och säkert många andra handlare) nåt slags helgon!
Så sett ur skattebetalarnas perspektiv är ju den där bilhandlaren (och säkert många andra handlare) nåt slags helgon!
Jag sökte upp detta och det stämmer om skatten inte är över 4800kr/år, då räknar man per dag.Stefan Bengtsson skrev:
Jag kan tycka att det är konstigt, för det kan inte vara dyrare eller svårare att räkna ut restskatten per dag, och överföringskostnader/administrationskostnader ändras inte heller.
Sedan kan man ju sätta ett minsta belopp som återbetalas, men som det är nu känns fel.
Jag tycker skatt är bra och jag tycker även att fordonsskatt är bra, så det handlar inte om hur mycket skatt man betalar för mig, men den skatt man ska betala ska beräknas så noggrant som möjligt för att det ska vara rättvist
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa billigt sälja dyrt? - fast lågt elpris ett tag till
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Många bilder i bostadsannonsen ökar chansen att sälja till bra pris
Artikelkommentarer -
Sälja bil till bilhandlare, men ångra sig?
Övrigt Off Topic -
Sälja hus till närstående billigt med minsta möjliga skatt
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
-tips på billiga tillverkare/återförsäljare???
Lösvirke & Timmerhus