Hej,

Nu har jag hamnat i en riktig knepig situation, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med... När jag sålde min lägenhet, så frågade köparen om han eventuellt kunde få köpa med möblerna i bostaden. Jag som ändå tänkt sälja av allt blev bara glad över detta.

Nu en månad efter överenskommelsen och endast någon dag innan tillträde, så säger personen att han inte vill ha möblerna... Detta sätter mig i en extremt knepig position då jag redan köpt möbler till nya lägenhet och planerat hela flytten utefter att jag lämnar kvar mina gamla möbler (har tillträde imorgon 15:e mars).

Vi har/hade ett muntligt avtal att han skulle betala på hans tillträdesdag vilket jag förstår inte alltid är det bästa. Det jag har på text är att han i februari skriver att han vill komma över och titta på möblerna. Sedan även det han skrev idag då vilket var att han inte kommer att kunna köpa möblerna pga att folk vill hyra lägenheten omöblerad.

Det jag gjorde nu var att skriva ett sms till köparen där jag skrev vad vi kommit överens om. Hoppas han ska svara ja på detta... Har jag någon rätt i detta fall? Eller är det bara att ge upp?

Tack på förhand.

Tyvärr kört , muntligt avtal är svagt. Men jag reagerar på att köparen ska hyra ut Lgh direkt. Vet du om han fått godkänd av styrelsen för det ?

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Ring Myrorna, Erikshjälpen eller liknande organisation och skänk bort möblerna mot att de hämtar grejerna.

Du kanske inte gör någon större ekonomisk förlust och du slipper problemet med att släpa på möblemanget själv.

• Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr kört , muntligt avtal är svagt. Men jag reagerar på att köparen ska hyra ut Lgh direkt. Vet du om han fått godkänd av styrelsen för det ?
Även fastän det han skrev, som ändå tyder på att vi kommit överens om ett köp/sälj? Tror knappast att han fått godkänt och tror inte heller någon bryr sig. Skitförening i en skitstad. Anledningen till att jag flyttar.

• Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Ok. Om inte möblerna är värda något för dig och du vill bli av med dom, lämna dom i Lgh och hänvisa till ert avtal så får köparen göra som han vill sen...

• Gilla
ullis54 och 11 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ring Myrorna, Erikshjälpen eller liknande organisation och skänk bort möblerna mot att de hämtar grejerna.

Du kanske inte gör någon större ekonomisk förlust och du slipper problemet med att släpa på möblemanget själv.
Inte fått betalt än, utan detta skulle ske på tillträdesdagen. Det är ändå närmare 20000kr det handlar om. Små summor i en lägenhetsaffär, men ändå oerhört irriterande.

SarB
Muntliga avtal är ju gällande på lös egendom, men svårt att bevisa. Det är möjligt att det, om det prövas, kan bedömas att det är troligt att ni avtalat om att han ska köpa möblerna. Tanken var att han skulle betala för dessa senare eller hur fungerade det?

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Ok. Om inte möblerna är värda något för dig och du vill bli av med dom, lämna dom i Lgh och hänvisa till ert avtal så får köparen göra som han vill sen...
Är detta verkligen ok, då enligt överlåtelseavtalet ska lägenheten stå tom på tillträdesdagen? Hade enkelt kunnat få en hel del för möblerna, men gick med på att sälja till ett lägre pris för smidighetensskull.

• Gilla
Skräcksnöret och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Muntliga avtal är ju gällande på lös egendom, men svårt att bevisa. Det är möjligt att det, om det prövas, kan bedömas att det är troligt att ni avtalat om att han ska köpa möblerna. Tanken var att han skulle betala för dessa senare eller hur fungerade det?
Precis. Han skulle betala på tillträdesdagen!

G Guest2021 skrev:
Inte fått betalt än, utan detta skulle ske på tillträdesdagen. Det är ändå närmare 20000kr det handlar om. Små summor i en lägenhetsaffär, men ändå oerhört irriterande.
Är det så pass mycket pengar det rör sig om borde man kanske skriva in det i köpeavtalet.

Trist svar men jag tror inte du kan göra så mycket åt det här. Det enda som återstår är att magasinera möblemanget och sälja det så snart som möjligt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G Guest2021 skrev:
Är detta verkligen ok, då enligt överlåtelseavtalet ska lägenheten stå tom på tillträdesdagen? Hade enkelt kunnat få en hel del för möblerna, men gick med på att sälja till ett lägre pris för smidighetensskull.
Ja men ni har ju en ök om att ni skulle lämna möblerna och du få betalt. Jag skulle lämna dom om du inte bryr dig om pengarna. Börjar han tjafsa kräv honom på beloppet skriftligt.

• Gilla
m78
  • Laddar…
SarB
G Guest2021 skrev:
Precis. Han skulle betala på tillträdesdagen!
Okej..
Men jag ser också att du ovan skriver att enligt överlåtelseavtalet skulle lägenheten stå tom? Det blir ju ganska motsägelsefullt om det i ett avtal framgår att den ska stå tom men enligt ett muntligt avtal ska möblerna ingå?

Ja men ni har ju en ök om att ni skulle lämna möblerna och du få betalt. Jag skulle lämna dom om du inte bryr dig om pengarna. Börjar han tjafsa kräv honom på beloppet skriftligt.
Det skulle kunna vara ett alternativ. Dock så vill jag egentligen bara få pengarna o gå vidare...

SarB SarB skrev:
Okej..
Men jag ser också att du ovan skriver att enligt överlåtelseavtalet skulle lägenheten stå tom? Det blir ju ganska motsägelsefullt om det i ett avtal framgår att den ska stå tom men enligt ett muntligt avtal ska möblerna ingå?
Nja, det är ju standard att lägenheten ska stå tom vid in/utflytt. Men nu kom vi överens i efterhand om att han ska köpa möblerna. Inte motsägelsefullt i min mening, då han förr eller senare måste möblera lägenheten.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Då återstår bara att flytta bort möblerna vid tillträdet och han nekar att betala för dom. Ev lite lätt utpressning genom att hota med att skvallra till styrelsen som kanske sätter stopp för den olovliga 2:ahandsuthyrningen...

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.