Hej!
Den gråa knappen (märkt med röd cirkel) smäller med jämna mellanrum (ca var 10 min), ser ut som att den hoppar upp och ner. Allt detta sker inom loppet av en sekund, så strömmen går inte, det låter dock mycket och hörs över hela överplanen där elcentral sitter. Vad kan det bero på?
Den gråa knappen (märkt med röd cirkel) smäller med jämna mellanrum (ca var 10 min), ser ut som att den hoppar upp och ner. Allt detta sker inom loppet av en sekund, så strömmen går inte, det låter dock mycket och hörs över hela överplanen där elcentral sitter. Vad kan det bero på?
Det där ska en elektriker titta på omedelbart !!!
Om något hörs från en elcentral så är där ett allvarligt fel.
Om något hörs från en elcentral så är där ett allvarligt fel.
Välkommen till forumet! Nyköpt hus..?W WilSa skrev:
Lyssna på Leif, ta dit en elektriker ASAP! Alternativt spökjägarna. Men skämt åsido, ta det på allvar är mitt bestämda råd. Uppdatera gärna här sen.
Skulle heller inte skada att reda ut lite bättre hur grupperna går. Samt kolla vad det är som gör att säkringen till ateljén löser ut.
Märkligt att en brytararm kan fara upp och ner. Den är rejält fjäderbelastad och ska inte kunna röra sig själv.
Kanske är mekaniken defekt. Om armen är lätt att röra från de två ändlägena så ska den bytas.
Som andra har sagt, låt en elektriker titta på detta.
Kanske är mekaniken defekt. Om armen är lätt att röra från de två ändlägena så ska den bytas.
Som andra har sagt, låt en elektriker titta på detta.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Åker den verkligen både upp och ned av sig själv? Verkar omöjligt. Men oavsett så är det som sagt viktigt att få dit en elektriker omgående om huvudbrytaren överhuvudtaget börjar röra sig på egen hand. Blir det glapp där så blir det väldigt varmt. Känn efter, är det varmt vid brytaren så stäng av, skruva ur huvudsäkringarna (om brytaren inte fungerar så går det inte att stänga av). Och invänta elektriker i mörker.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Nu läste jag lite noggrannare. Är det vippan som åker upp och ned, eller är det hela den runda brytaren som åker lite upp o ner?
Det är fortfarande i så fall ett orimligt fenomen. Men vad finns mer i området? Andra sidan av väggen? Sker detta ex. när tvättmaskinen (som kanske står i närheten) är igång? Finns det några vattenledningsrör på väggen? Jag tänker på om det är tryckstötar i ett vattenrör som får centralen att skaka till.
Det är fortfarande i så fall ett orimligt fenomen. Men vad finns mer i området? Andra sidan av väggen? Sker detta ex. när tvättmaskinen (som kanske står i närheten) är igång? Finns det några vattenledningsrör på väggen? Jag tänker på om det är tryckstötar i ett vattenrör som får centralen att skaka till.
Har aldrig varit med eller hört om detta. Det går att knacka hårt med en hammare på en WU-central och brytaren studsar inte ur.H hempularen skrev:Nu läste jag lite noggrannare. Är det vippan som åker upp och ned, eller är det hela den runda brytaren som åker lite upp o ner?
Den typ brytare kan vara svår att få tag i. Numera är dom fyrkantiga, dom sitter i gamla WU -centraler.W WilSa skrev:
Problem löst:W WilSa skrev:
Det var fel med ett vägguttag (utomhus), något fel med själva uttaget eller kabeln. En elektriker ska hit och kolla på det. Jag lossade säkringen som hör till uttaget. Inget akut.
Obs: hittade felet genom att lossa en säkring åt taget och fick reda på att det var just den säkringen.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Men fick detta uttag alltså huvudbrytaren som du ringade in med röd markering på första bilden att hoppa upp och ned? Ingen propp löser ut?
Fullkomligt omöjligt.
Fullkomligt omöjligt.
Svar: NejH hempularen skrev:
Jag upplevde det som att brytaren hoppade upp och ner eftersom allt skedde väldigt snabbt men när jag filmade det hela och kollade på det i ”slowmotion”, så såg att brytaren inte hoppade. Det lät dock väldigt mycket.