Jag har haft snickare hemma och dessa har isolerat mina ytterväggar. Nu har jag kommit så långt att jag skall börja sätta gips överallt. Jag hade tänkt ha OSB skivor bakom all gips. Jag saknar dock något att fästa översta kanten på skivorna i,se mina bilder. Behöver jag sätta dit några brädor eller klarar jag mig med OSB och sedan gips?

• 20080908 Tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080908 Tak 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen nybyggare, så jag kan ha hur fel som helst, men - med tanke på att takets ångspärr ser ut att vara nedvikt över isoleringens insida, och med tanke på hur den där vita fyrkantiga tingesten sticker ut på den högra bilden - är det här verkligen färdigisolerat eller är det så att det ska på plast och sedan ett till lager reglar med isolering?

Annars, visst ska det finnas reglar vid tak och golv när man monterar skivor.

Ditt hammarband har ju försvunnit iomed glesen som kommit upp

Har du nått påspik på stommen?

köp plåtband som du kan skruva fast i reglarna, sen kan du skruva skivan i plåtbandet :)

Farzan skrev:
Nu är jag ingen nybyggare, så jag kan ha hur fel som helst, men - med tanke på att takets ångspärr ser ut att vara nedvikt över isoleringens insida, och med tanke på hur den där vita fyrkantiga tingesten sticker ut på den högra bilden - är det här verkligen färdigisolerat eller är det så att det ska på plast och sedan ett till lager reglar med isolering?

Annars, visst ska det finnas reglar vid tak och golv när man monterar skivor.
Tycker oxå att de borde sitta ångspärr på "gavelväggen". Men om du sätter osb skiva innan gipset så räcker det och blir stabilt tillräckligt.

Ångspärren går under det synliga lagret av isolering(70 mm regel och isolering/ångspärr/70 mm regel och isolering liggande/110 mm stommen och isolering/vindpapp/träfasad). Det som syns på bilden är ångspärr från väggen som är överbliven i skarven den sitter klämd med en regel och sedan blev det ungeför 30 cm över som inte gör någon nytta. Överlappet från taket går ned ca 30 cm innaför väggens ångspärr så det ska vara riktigt gjort man kan ju tycka att snickaren borde ha lagt det ut under glesen men det gjorde han inte.

Ska det vara några kortlingar när man montera sådan stora skivor 1200x2500 eller räcker det med cc 600?

Bara att smälla upp skivorna!
60cc är standard, och om du ska sätta både osb och gips blir de stabilt tillräckligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.