Det är viktigt att arbeta säkert med snickerimaskiner (och andra...) Gäller naturligtvis både på jobbet och hemma. För er som har slösurfningstid kvar kan jag tipsa om hur en kombimaskinstillverkare löst det hela i Indien. En ganska bra video för att lära sig hur man inte ska göra... Den är lång, så du måste spola friskt och, som sagt, ha slötid kvar... Min absoluta favorit är fräsningen runt 23 minuter in.;)

Palla inte kolla mer efter att jag såg karln köra klyvsågen 06.00! :eek:

Ett förtydligande: Jag är inte intresserad av att köpa maskinen...
klysågningen efter 6 minuter hade jag missat helt. Ser stabilt ut. Hmmm

Intressant att man göra det där som reklam... Ser mer ut som en skräckfilm från 20-talet. Det sjuka är ju om de som tillverkat maskinen inte förstår bättre än att de kör klingan utan bord vid den.

Lustigt nog såg ju själva kvalitén på gjutningarna osv. inte så bedrövligt ut. Det finns ju ett indiskt hyvelmärke, Anant som fått ganska bra recensioner ibland, även om de behöver få lite finnish från slutanvändarna.

Gör ju ont i mig och se det där. Som när killen lutar sig över den nakna sågklingan när han riktar småbrädorna (helt utan skydd över kuttern).

Eller när de kör med vinkelanhållet bak och fram. Fast värst är klyvning vid ca 6 min.
Goa gubbar, helt otroligt.

Ja klyvningen är riktigt ruskig. Jag uppfattar det dessutom som om maskinen inte ska ha något inlägg vid klingan utan att hålet ska vara där. Ser ingen försänkning eller liknande runt hålet som man skulle kunna lägga eventuellt inlägg i.

Alltså, jag tyckte det fanns några utskott som skulle kunnat vara gängade fästen för en insats. Min gissning är att de plankat en befintlig maskin, och någonstans på vägen har insatsen försvunnit, typ i gjuteriet. Klyvkniven försvann väl också någonstans...

Jag har mailat dem och frågat om det inte ska vara en insert där. Vi får se om de orkar svara.

Det där verkar vara en kombinationsmaskin från helvetet. Släng på några skydd i plast eller kartong så går det nog att sälja den i Europa. Jula kanske? Alla är inte så säkerhetsmedvetna. Tänk på att någon här på forumet skrev en instruktionstråd i hur man avlägsnar skyddsfunktionerna på en vedklyvmaskin. Jag har för mig att tråden modererades bort relativt fort.

Fast i ärlighetens namn håller jag en cirkelsåg eller rikthyvel som en betydligt farligare maskin än en hydraulisk vedlklyv. Därmed inte sagt att min inte kan skada sig allvarligt på en vedklyv.

Att en roterande klinga är farligare är ju uppenbart. Jag ville bara illustrera att säkerhetsmedvetandet inte är på topp hos alla. Säkerhetsanordningar som inte är genomtänkta ur ett användarperspektiv kommer sannolikt att avlägsnas av en vanlig konsument.

Jag har bland annat tvingat farsgubben att montera tillbaka klyvkniven på bordssågen. Givetvis en billig kinasåg. Han är vanligtvis en omdömesgill person.

Jag har också tagit bort klyvkniven. En gång. Den var bortmonterad för lite justering och jag skulle ju bara dela en liten 4mm masonitskiva... Det gick fruktansvärt fort och gav mig ett gulligt gipsförband på vänsterarmen. Sedan dess är den alltid på.

Edit: På en infosida om företaget såg jag förresten att maskinen redan finns i Europa. Belgien anges i allafall som ett land man exporterar till. Andra länder var Iran, Kina, Pakistan och ett antal länder i Afrika. Undrar hur många träarbetare som blir lemlestade av denna järnhög världen runt?...

Redigerat:
Jag tror faktiskt inte det är så jättesvårt att få den där maskinen säker. Rätt kåpor, insatser och klyvkniv och klingskydd.

Säkerhetsmedvetandet är inte på topp här alltid heller nej. Inte helt ovanligt att folk på byggen kör maskiner utan skydden. Och så finns det ju förstås privatpersoner som kör motorsåg morgon middag kväll utan annat än hörselskydd, fräser vertikal med fyrkantskutter och kör dubbla klyvsågar där den ena sidan har en s-kutter som kommer upp ur bordet. Några smakprov på vad jag har sett... Förresten; jag glömde bort en verkstad jag såg med två centralaxlar, matade från en motor, där man petade av remmen på de maskiner som inte skulle användas just då och la på en rem :D när man skulle köra en viss maskin. Allt utan att stanna centralmotorn förstås.

Bandsågen dom hade på slutet var ett riktigt monster. Gillar hur dom grävt en grop i golvet för att få plats med hjulet. Det kanske är vanligt på så stora bandsågat. Lite mycket av bandsågbladet exponerat kan jag tycka.

Har aldrig sett träsvarvning utföras så men det kanske är bra i vissa situationer. Verkar dock rätt tråkigt.

Ett helt annat säkerhetstänk där borta är i alla fall ett som är säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.