trattalask
Håller på och ska spika en hel del saker i vedboden. En del ska fästas i nytt virke, en del i gammalt. Ska köra med 65mm spik.

Det som ska i det gamla, där det kan finnas spik och annat mög som man kan råka träffa, vågar man köra det med spikpistol? Manualen tyckte verkligen inte det, men det är ju en manual avsedd för den amerikanska marknaden. :)

Finns det något annat jag ska tänka på innan jag inviger maskinen? Givetvis glasögon och kåpor på... som alltid.

Spika på du.

Ja precis. Händer inte så mycket om man drar i en gammal spik. Den nya blir sne. Men glasögon, verkligen,

trattalask
Tack, då ska jag ut och skjuta på sen. :)

Jag brukar tänka på att inte ha den fria handen i närheten av spikstället. Om spiken träffar något och vänder tillbaka så är det ju trist att få den i fingret.

MathiasS skrev:
Jag brukar tänka på att inte ha den fria handen i närheten av spikstället. Om spiken träffar något och vänder tillbaka så är det ju trist att få den i fingret.
Det är väldigt trist och risken ökar med tunnare spik. Både 18ga och 23ga kan lätt vända 180 grader och komma ut igen. Även 23ga gör ont att få genom fingertoppen, det vet jag :)

trattalask
Tack, ska även passa på att hålla tassarna ur vägen. Fast det hade jag nog planerat från början. :)

Även om spiken inte böjs av men är lite för lång så är det dumt att hålla fast det som skall spikas genom att hålla emot med handen på baksidan, har jag märkt... ;)

trattalask
jac skrev:
Även om spiken inte böjs av men är lite för lång så är det dumt att hålla fast det som skall spikas genom att hålla emot med handen på baksidan, har jag märkt... ;)
Aj! Jag hoppas att det gick bra med handen.

Tobas skrev:
Aj! Jag hoppas att det gick bra med handen.
Jo faktiskt, ibland har man betydligt mycket mer tur än vad man förtjänar. Dyckerten kom ut precis mellan pekfinger och långfinger, en liten rispa på respektive finger var allt. 1/2 cm åt endera hållet och den hade suttit i fingerbenet istället.

Känns som man skulle läst den här tråden innan jag bytte panel på ladugårdsgaveln, det där med vändande spik är ju rätt självklart när man läser det. Men det gick ju bra ändå.

Dock lite irriterande när kepsen for av pga luftutblåset :)

trattalask
Lägesrapport: efter lite småpill med att få tryck och spikdjup rätt inställt så gick allt fruktansvärt smidigt. Hur klarade man sig utan innan? :)

Följdfråga till kommande projekt: kan man skråspika med pickan med?

Ja.

Men visst är det typ omöjligt att få pistolen att slå i spiken helt och hållet vid skråspikning?

Vet inte vilken picka ts har.
Men dom jag använder är det inga problem med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.