472 läst ·
3 svar
472 läst
3 svar
Säkerhet och övervakning vid pumpbrunn för dagvatten
Hej, vi har precis flyttat in i ett hus där det är en pumpbrunn för att föra över dagvattnet till avloppssystemet. Det gjordes ny anslutning till huset 2015 och pumpen är från 2018. Rostfri från Grundfos.
Det finns ingen övervakning för denna och vid renovering, när strömmen var bruten och det regnade under natten så kom det upp vatten i golvbrunnen i källaren.
Min fråga är följande, vilka åtgärder tycker ni att man bör vidta för att säkra upp sig? Byta pumpen som är 7 år gammal, sätta övervakning, sätta UPS, extra pump i brunnen som backup? Målet är att kunna sova tryggt (men fortfarande ha kvar lösningen med pumpbrunn 😉)
Det finns ingen övervakning för denna och vid renovering, när strömmen var bruten och det regnade under natten så kom det upp vatten i golvbrunnen i källaren.
Min fråga är följande, vilka åtgärder tycker ni att man bör vidta för att säkra upp sig? Byta pumpen som är 7 år gammal, sätta övervakning, sätta UPS, extra pump i brunnen som backup? Målet är att kunna sova tryggt (men fortfarande ha kvar lösningen med pumpbrunn 😉)
Kommer upp vatten i en golvbrun ( avlopp ) när det regnar ? . Då är det säkert så att avlopp och dagvatten är sammankopplat rörmässigt på något ställe. Blir fullt i någon rörutsida och vattnet går baklänges. Avlopp och dag/drän-vatten får inte vara i hop om det inte finns fritt fall på båda. Att byta pump hjälper inte, det blir att försöka hitta var felkopplingen är. Sen att det stiger inne när strömmen säger upp sig, är normalt när en pump stannar, men inte upp i en golvbrunn.A Anders Jens skrev:
vart är brunnen?
Vi har vår bredvid vår uppfart så jag har gjort en enkel nivårvisare där en flottör lyfter upp en pinne om vattennivån stiger.
Vi har vår bredvid vår uppfart så jag har gjort en enkel nivårvisare där en flottör lyfter upp en pinne om vattennivån stiger.
Hej, en mycket bra reflektion. Borde jag kommit på själv 🤦🏼♂️ Separationen ut till gatan är gjord men troligen ligger någon gammal rörkoppling kvar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Läckage vid en säkerhetsventil
Ved, Pellets, Flis -
Husägare i Säffle anmäler granne för videoövervakning
Artikelkommentarer -
Tips på övervakningskamera med lång räckvidd
Villalarm & Hemautomation -
Hur ökar man säkerheten vid uppkoppling till internet av belysning etc.
Villalarm & Hemautomation -
Hur löser man säkerhet vid privat bolån?
Juridik