Kostade inte cd-r skivorna en bit över 100lappen när dom kom?

Det har jag då för mig.

Tokslut Tokslut skrev:
.
Dekal: Påminnelse att stänga av datorn före år 2000, med Best Buy-logotyp.

Y2K millenium bug 🤓

• Haha
Tule54
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är ju bara dödutrymme. Jag klarar mig nu med en midtower istället för fulltower. Kör två nvme diskar för storage. :D
Har oxå minst 1 midtower med någon typ av brännare, minns inte vilket format, den står under skrivbordet med fronten inåt så ser inte vad det är för brännare, misstänker det är en sata disk med radeon 9600 grafik, minns inte processor....

J
Är ju bara dödutrymme. Jag klarar mig nu med en midtower istället för fulltower. Kör två nvme diskar för storage. :D
Fördelen att bo i villa... Man har plats även för sådant som inte är absolut nödvändigt. Jag ska tillägga att jag har dessa burkar för att få rätt känsla för gamla retrogrejor - sån kod jag skrev på den tiden gick direkt mot hårdvaran och skrev tex till grafikminnet beroende på var på skärmen CRT strålen var, så emulatorer brukar inte ge det full rättvisa...

En IBM AT 8MHz som fortfarande funkar perfekt. Plus en drös andra retrodatorer som mest står och dammar och väntar på att jag ska ha tid att leka... Amiga, Mac Plus osv. Ett par "modernare" PC datorer med olika grafik och ljudkort. 3d voodo, Gravis Ultrasound... Ja. Retro är roligt. Jag har inte glömt detta!

Men tyvärr är det fullt här hemma nu, jag hade lite av grejorna i föräldrarnas källare, nu är deras hus sålt. :( Farsan flyttat till äldreboende... Så behöver nog rensa lite, får räcka med en eller två av varje sak...

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En IBM AT 8MHz som fortfarande funkar perfekt. Plus en drös andra retrodatorer som mest står och dammar och väntar på att jag ska ha tid att leka... Amiga, Mac Plus osv. Ett par "modernare" PC datorer med olika grafik och ljudkort. 3d voodo, Gravis Ultrasound... Ja. Retro är roligt. Jag har inte glömt detta!
Jag kastade min första dator, Atari PC(!!), 8086 med 2x 5,25" floppy, 640kb Ram, EGA,/ Hercules grafik och Dos i (EP)Rom på MB, bytte den mot en 386sx i minitower

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]

Y2K millenium bug 🤓
de va den jag syftade på när jag la in bilden :D

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Har oxå minst 1 midtower med någon typ av brännare, minns inte vilket format, den står under skrivbordet med fronten inåt så ser inte vad det är för brännare, misstänker det är en sata disk med radeon 9600 grafik, minns inte processor....
Jo men jag menar jag får in lika mycket i en midtower idag som i en fulltower förr pga inga 3.5" eller 5.25" bays Iof stöjder denna 3.5" men använder det inte

S Sona2012 skrev:
Jag kastade min första dator, Atari PC(!!), 8086 med 2x 5,25" floppy, 640kb Ram, EGA,/ Hercules grafik och Dos i (EP)Rom på MB, bytte den mot en 386sx i minitower
Jag böt en dual P3 1000 mhz med ett Ati Rage Fury Maxx grafikkort mot en minidiscspelare.. 🙄😬

Edit: satt en WD Raptor i den med.. som lök på laxen...

J
Jo men jag menar jag får in lika mycket i en midtower idag som i en fulltower förr pga inga 3.5" eller 5.25" bays Iof stöjder denna 3.5" men använder det inte
Ja, att få in mer än 20Mb disk i din moderna låda hoppas jag du får, även om lådan är mindre... :D

Men jag misstänker du refererar till datorer för 5 år sen. Då är det nog relevant... Min gamla IBM AT har 5 st halvhöjds 5-25 slottar!

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ok, här kommer en elektrisk och livsfarlig sak helt utan elektronik...

Vi hade en brödrost som liknade dessa. Den hade plats för två bröd, ett på vardera sida. Det fanns inget tidur, utan man fick hålla koll på hur hårt rostat det var. Det gick inte en enda frukost utan att man satt och skrapade bort bränt bröd.

Vid halvlek, när det var dags att rosta brödets andra sida, öppnade man luckan som på bilden och underkanten på brödet gled ner och ut på luckan. När man då stängde låg brödet uppochner, men med den orostsde sidan mot värmeelementet.

Ibland fungerade det som tänkt, ibland välte brödet istället för att glida med resultatet att brödet inte vändes.

Tänk också på att man bara hade det lilla handtaget att hålla i, hela rosten var långt över 100 grader varm, så brännskador fick man lätt.

Konstigt nog försvann modellen från marknaden och ersattes av dagens automatiska, barnvänliga och lite tråkiga rostar. Vart tog spänningen vägen?

[bild][bild]
Vi grillade varmkorv I våran. 😀

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, att få in mer än 20Mb disk i din moderna låda hoppas jag du får, även om lådan är mindre... :D

Men jag misstänker du refererar till datorer för 5 år sen. Då är det nog relevant... Min gamla IBM AT har 5 st halvhöjds 5-25 slottar!
Jag tänker mer på vattenkylning osv iof :D

Jag minns alla datorer jag haft som igår. Hur är det med er? Tråden heter väl inte "Datorer som vi glömt"? ;)

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En IBM AT 8MHz som fortfarande funkar perfekt.
Minns någon diskussionerna rörande eventuella störningar i radion när klockfrekvensen passerade FM-bandet?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J
Fotografen Fotografen skrev:
Minns någon diskussionerna rörande eventuella störningar i radion när klockfrekvensen passerade FM-bandet?
Tror jag skrivit det förut här. En kompis hade en svartimporterad trådlös telefon. I en viss editor så ringde telefonen när man stod på udda kolumner. EMC är märkligt. Jag behöver nog inte förtydliga att det var ingen i andra änden när man svarade... :D ;)
Jag tänker mer på vattenkylning osv iof :D
Det fanns inte på min 8MHz AT vad jag vet. Inte ens en kylfläns på processorn.

Ett annat minne;

Jag har nåt vagt minne att jag i internets barndom hade en dator som hade modemet kopplat till sig och sen att internet delades men att den då automatiskt kunde koppla upp en "lina" när mailklienten på valfri dator i nätverket kollade efter mail. Sen la den på igen. Funktionaliteten fanns nog bara något enstaka år innan modem ersattes av ADSL. Men jag minns detta att man fick ringa upp när man skulle surfa. (Jag hade ju haft modem långt tidigare än internet blev allmänt känt, men då var det ju BBSer man jobbade mot, eller skickade filer mellan varandra...)

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.