Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu ska jag inte vara sån, men jag tror du menar Kapten Bäckdahl's skafferi!
Ja så hette han kanske , blev lite omkastade bokstäver.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Letade efter allkrydda/grillkrydda häromdagen, men jag hittade ingen? Finns inte det längre, eller är jag för kass för att hitta det?
Många kryddor har försvunnit. Kyndel finns inte längre. Samma med fyra kryddor, som är gott i köttfärssmet.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kommer nån ihåg serien Gaston?
Jag minns att jag gillade den väldigt mycket, totalt galet, men kul!
Mmm och Spirou och Nicke med Marsupulami!

Jonas Persson
Dan1891 Dan1891 skrev:
Marsupilami! Han var ju med i serien Spirou, en annan jag älskade!

edit: Kom ju på att Gaston och Spirou är från samma författare/tecknare!
Inte konstigt att jag gillade båda väldigt mycket då :)
Någon som läste denna serie? Första delen med Yoko Tsuno kom 1972 och några delar översattes till svenska 1979 - 1984. Jag gillade speciellt de två avsnitten med utomjordingarna från Vinacea. De är blå, precis som smurfarna.

Ser att det kommer nya avsnitt, senast 2022, men även att det ges ut samlingsvolymer på svenska.

Seriealbumomslag, "Yoko Tsuno", rymddräkter, äventyr, teknologi, titel "Närkontakt i jordens inre".

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
F
I slutet av 50-talet kom föregångaren till lego - "Bygg i Plast". Bitarna (enbart två-ploppars) var i storlek mitt emellan dagens Lego och de som kallades Duplo.
Plasten i Bygg i Plast var ganska hård och det hände att de sprack. Såldes i runda burkar.

F
P Pin skrev:
Påminner mig om detta
Tjejen i mitten sades i pressen vara en dotter till en TV-tekniker som jobbade med färgTV-lanseringen. På den tiden, dvs slutet av 60-talet sändes testbild vardag utanför programtid - utom onsdagar.
Då sändes testbild bara under någon timme på förmiddag till förtret för oss som lagade TV.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kommer nån ihåg serien Gaston?
Jag minns att jag gillade den väldigt mycket, totalt galet, men kul!
Elefantofon!!!! " Good Vibrations"
Man hoppades ju att instrumentet fanns på riktigt,!!!!!

• Haha
Maria T
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen mins väl linjärtv?
Vi som var födda när det var vanligt gör det.. alltså före 2010 typ.

Så du ligger väl på gränsen. 😏

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
hsd
Liftare
Verkar ha försvunnit helt, förr stod de överallt en del med skylt vart de skulle

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Såg några för 3-4 veckor sen faktiskt med en skylt, kvinna och ett barn.

engs
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gillade mer Spirou och marsupilami
Ja, hade en massa Spirou (kom att tänka på dessa i början av rysslands invasion av Ukraina, då ryssen har z som symbol precis som en ärkeskurk i Spirou). Men de har nog försvunnit i samband med att päronen flyttade från villan vi växte upp i.

Har funderat på att skaffa några och se om äldsta grabben fastnar. Har för mig de var väldigt detaljerat tecknade. Så man kunde läsa om och se nya detaljer.

• Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Evel Rifaz!

• Gilla
altaxis och 3 till
  • Laddar…
Maria T
hsd hsd skrev:
Liftare
Verkar ha försvunnit helt, förr stod de överallt en del med skylt vart de skulle
En väninna liftade från Öland till Nacka veckan efter midsommar, hon är liksom jag 50+. Hon hade blivit osams med den hon tältade med. Jag sa till henne att hon faen inte var riktigt frisk som vågade lifta; själv påstod hon att det inte var farligt alls. Det är ju enkelt att se vem som tänker råna eller våldta en...inte.

"Är du inte orolig för att jag skulle vara en massmördare, när du liftar med mig?"
"Nä, hur stor chans skulle det vara att det är två i samma bil?"

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 11 till
  • Laddar…
Undrar om inte det där med att erbjuda okända skjuts minskade lite efter att Rutger Hauer var ute och liftade?
Man i bil ser fundersam ut. Mjukisdjur bredvid honom. Solsken. Stämningsfullt. Retro. Ser ut som filmstill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.