"Kretslopp" är ju modernt nuförtiden...?

D Dilato skrev:
Integrerad krets krets.. 😉
Ja, det blir ju så ibland på Svenska, som CD skiva tex. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
hsd
C cpalm skrev:
Ha ha, ja Helen Wellton satte verkligen "får man inte göra reklam för sitt företag om man är snygg?"-debatten på kartan. Det var väldigt mycket skriverier och rykten kring detta när det begav sig.
Ja ja , upp som en ☀️ och ner som en 🥞
Hon hade en affärside där kunden fick reklamera till tillverkaren, sålde bara men tog inget ansvar för prylarna hon krängde
Jag vet eftersom vi fick köpa dator via jobbet därifrån 😫

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hon hade en affärside där kunden fick reklamera till tillverkaren, sålde bara men tog inget ansvar för prylarna hon krängde
Det var inte dator via arbetsgivarer då? För då gäller inte konsumentköplagen.

Jag brukar alltid köpa som privatkund även om jag betalar med företagskortet för att få garanti

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag brukar alltid köpa som privatkund även om jag betalar med företagskortet för att få garanti
Skattade pengar eller inte? I det ena fallet är det bedrägeri om du utnyttjar garantin. Och/eller skattebrott, men det antar jag bekymrar dig mindre.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skattade pengar eller inte? I det ena fallet är det bedrägeri om du utnyttjar garantin. Och/eller skattebrott, men det antar jag bekymrar dig mindre.
Nej. Möjligen ett kontraktsbrott med butiken. Varför uttala dig i frågor du inte har koll på.

Med din logik skulle alla privata utlägg vara skattefusk, vilket de inte är

JanneJanne123
Är lite stökigt det där, men för att få dra momsen på en vara som är inköpt för mer än 4000 måste kvittot/fakturan vara utställd på företaget. Jag har själv köpt dator som utlägg, men fick då skäll av ekonomitanten. Har gjort större utlägg än så tidigare, men det har varit i samband med representation och det är tydligen undantaget den där 4000-kronorsregeln.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är lite stökigt det där, men för att få dra momsen på en vara som är inköpt för mer än 4000 måste kvittot/fakturan vara utställd på företaget. Jag har själv köpt dator som utlägg, men fick då skäll av ekonomitanten. Har gjort större utlägg än så tidigare, men det har varit i samband med representation och det är tydligen undantaget den där 4000-kronorsregeln.
Det är bara om du gör utlägg. Om det dras direkt på företagskontot behövs det inte. Men jag brukar be dem lägga till företagsnamnet ändå.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var det LapPower tro?
Har fortfarande en Lap Power-dator i drift här på kontoret. Med Windows 95 och allt. 😎

• Gilla
nino
  • Laddar…
JanneJanne123
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är bara om du gör utlägg. Om det dras direkt på företagskontot behövs det inte. Men jag brukar be dem lägga till företagsnamnet ändå.
Jag tolkade det som att det var så du gjorde, men använder du företagskortet är det ju inga problem precis som du skriver.

hsd hsd skrev:
Så med andra ord så som typ alla webbutiken gör nu, före sin tid!

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag tolkade det som att det var så du gjorde, men använder du företagskortet är det ju inga problem precis som du skriver.
Nej jag tar det på företagskortet men köper det inte som företag hos butiken utan privatperson.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag älskade Josty Kit! Köpte massa grejer och byggsatser där :)
Och det här var bibeln för mig, för i den fanns alla Josty Kits byggsatser med scheman och bygganvisningar:
Josty Kit förlag Malmö 1982 står det i den.

Gissa vilken IC krets IC1 är i schemat? :)
uA741 ?

• Gilla
  • Älska
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Minns att Finland hade glasflaskor långt längre än vad vi hade, kändes fräscht på nått sett. Saknar det, kanske inte vikten på panten dock
1980-tal, livsmedelsbutik, glasflaskor, läsk, inget plast, människor, retro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
uA741 ?
Jaaa, det är rätt! :)

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.