AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jojo men om man till 99 procent gör espresso är det ju rätt onödigt ha en Mocca master.
Ja då är det så klart lite onödigt.
Själv slängde jag bort den gamla espressomaskinen då vi till 99% bara dricker bryggkaffe och bara till frukost.

GoC GoC skrev:
För att bryggkaffe inte är på något vis likt kaffe från en espressomaskin. Å kaffet från en pressobryggare smakar också annorlunda.
...och bryggkaffe smakar och luktar olika beroende på vilket filter man använt.

• Wow
Mats J.
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kommer ihåg farfar drack på fat också. Och hårda sockerbitar som räckte länge. Men han slutade med fatdrickandet då han blev äldre.
Förr fanns socker (jag tror) 1Kg-paket som var märkt blått eller grönt.
Det "gröna" var hårt och lämpade sig bäst för den som drack på fat med en sockebit mellan tänderna.
Det blå var "normalt"...

F
galento galento skrev:
:) De sockerbitar jag tänker på var kvadratiska i storleken kanske dessa ;

[bild]
Det fanns ett likadant paket dom var grönt isf blått som detta lch det sockret var verkligen hårt.

• Gilla
galento
  • Laddar…
På den tiden jag fortfarande drack kaffe lärde jag mig uppskatta kokkaffe mer än bryggdito. Saknar det ibland faktiskt.
Det godaste i den vägen var en kopp kokkaffe i en lakekoja långt ute på Vätterns is en beckmörk och svinkall natt i februari, där kaffet kokats på Vättervatten som just skopats upp ur pimpelhålet. Exotiskt värre.

• Gilla
  • Wow
hapazard och 3 till
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Lite offtopic, men här i Jämtland finns det ett uttryck som säger att kaffe kokat på björkved blir mycket hetare :)
dvs kaffeved? :crysmile::crysmile:

• Haha
  • Gilla
Stubai och 1 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Det där ser ut som bryggkaffe. Kokkaffe läger man väl direkt i pannan?
/okaffedrickare
DennisCA DennisCA skrev:
Att koka kaffe på panna var inte vanligt ens hos mina mor- och farföräldrar. Men jag kommer ihåg perkulatorer var vanliga. Kommer ihåg jag gillade perkulator kaffet. Men mamma påstod man måste koka in dom, kaffet var inte gott först men med tiden blev det bra.
En av de tidigaste bryggkaffe-apparaterna var DonPedro.
Två glaskulor på varann med en sorts "gummi-sil" i glasröret mellan dem.

• Gilla
  • Ledsen
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
Är det bra till något? Gammal, rostig burk märkt "MÖNJEKIT" från "ZONEN MALMÖ", smutsig yta, svensk text, artikelnummer 507.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker på året 1980, jag var 14 år. Min familj besökte min pappas affärs (kund/kompanjon oklart vad, vet att min pappa blev blåst på massor med pengar iallafall.) i Kalifornien, de bodde i Laguna Beach. Huset hade vågrät panel av patinerade brädor som såg ut att ha legat i havet väldigt länge. I badrummen var det en vit heltäckningsmatta med tjock lugg. Även runt toaletterna:surprised:
De åt alla måltider ute på restaurang, även frukosten. Så min mamma köpte flingor med mjölk till mig & syster till deras tomma kylskåp. En kväll var gäster hembjudna och herrarna rökte mariujara ( vet ens hur det stavas ) i källarplanet. De hade en terass i tre steg direkt mot stranden & havet, varav en med jaccusi som färgade mitt ljusblonda hår grönt. Stort trauma! I gästrummet som jag & min syster sov i var det ett panorama glastak så man kunde se natthimlen. De hade även en projektor som filmade tv till en väggstor vit skärm. Gissa om vi såg tecknat!!!! Ok nu till topic::

Vi sov i en vattensäng, mycket märklig känsla. Kommer ihåg att två killkompisar från min ungdom startade firma och skulle sälja vattensängar. Gick inte så bra tillslut. Finns det ens vattensängar nu?

• Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
F fikonstina skrev:
Vi sov i en vattensäng, mycket märklig känsla. Kommer ihåg att två killkompisar från min ungdom startade firma och skulle sälja vattensängar. Gick inte så bra tillslut. Finns det ens vattensängar nu?
Ja det var den stora innegrejen i slutet av 80-talet i Sverige… sen åkte de ut igen några år senare. Besvärliga att sköta var de, tunga var de, och värmas måste de. Plus att många helt enkelt blev sjösjuka…

Återförsäljarna insisterade på att det där andra som man kan göra i en säng när man inte sover inte alls påverkades av vattenskvalpet, men det är möjligt att det blev problem även med sådana aktiviteter för en och annan också.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det bra till något? [bild]
Min pappa som bl a arbetade med byggnadsvård, hade såna där burkar vad jag minns, det kittades några fönster varje sommar så vi hade ett hus med spröjsade fönster. Innehållet har säkert torkat för länge sen, men om det ännu är mjukt skulle jag ändå avstå från användandet då det finns en del inte så hälsosamma ämnen däri. Men en fin förpackning, finns ju samlare av äldre burkar som kanske är intresserade.

Maria T
F fikonstina skrev:
Tänker på året 1980, jag var 14 år. Min familj besökte min pappas affärs (kund/kompanjon oklart vad, vet att min pappa blev blåst på massor med pengar iallafall.) i Kalifornien, de bodde i Laguna Beach. Huset hade vågrät panel av patinerade brädor som såg ut att ha legat i havet väldigt länge. I badrummen var det en vit heltäckningsmatta med tjock lugg. Även runt toaletterna:surprised:
De åt alla måltider ute på restaurang, även frukosten. Så min mamma köpte flingor med mjölk till mig & syster till deras tomma kylskåp. En kväll var gäster hembjudna och herrarna rökte mariujara ( vet ens hur det stavas ) i källarplanet. De hade en terass i tre steg direkt mot stranden & havet, varav en med jaccusi som färgade mitt ljusblonda hår grönt. Stort trauma! I gästrummet som jag & min syster sov i var det ett panorama glastak så man kunde se natthimlen. De hade även en projektor som filmade tv till en väggstor vit skärm. Gissa om vi såg tecknat!!!! Ok nu till topic::

Familjen jag bodde hos när jag studerade i USA 1982-84 förlänade mig gästrummet med just en vattensäng. Märklig känsla första nätterna men värst var att den var så låg - det gick liksom inte att stiga upp från den utan jag rullade ut på golvet.

Köpte i början av 90-talet en vattensäng men då en med dämpning, inte så "skvalpig" men ändå väldigt bra för min onda rygg som jag dragits med sen tonåren. Tröttnade dock (eller partnern tröttnade om jag ska vara ärlig) och sålde sängen till en pojke som hade nån muskelsjukdom och var mycket sängliggande - hans mamma var överlycklig att hitta den till ett bra pris. Vinn-vinn.

(För övrigt kan jag nämna att det var vedervärdigt att vara bakis och försöka sova i en vattensäng).

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Maria T
F fikonstina skrev:
I badrummen var det en vit heltäckningsmatta med tjock lugg. Även runt toaletterna:surprised:
Förknippar såna runt-toaletten-mattor både med Storbritannien och USA; senast jag var hos släktingar i Arizona (2021) så levde mattorna kvar :sick:
Måste fråga vänner i Australien om det förekommer där också.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Röd Volvo, människor i badkläder, strandmiljö, sommar, gammaldags foto, retrokänsla.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
KnockOnWood och 5 till
  • Laddar…
Den reklamen måste vara ett montage...
Sista PVn tillverkades 1965. Högertrafik infördes 1967. Bilen är vänsterstyrd.
Kanske är det ett tidningsbud :surprised: och då är frågan varför denne delar ut dagstidningar på stranden...?
Mvh Findus

För övrigt brygger jag alltid kaffe i pappersfilter i tratt av porslin med kokande vatten från gasspis. Påstår att mitt statistiska urval av en(1) person pekar på att porslinstratt fortfarande är högaktuell. DS
Svart vattenkittel och använd kaffekanna på gammal spis. Ljus inredning, rustik känsla.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.