Mins att farsan kallade clock för kommunistburgare.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet jag inte om du skämtar men är man nörd om man tycker att en routers funktion är viktigare än dess utseende så är jag definitivt en nörd! Och kommer att så förbli! ;)
Funktion före form ja, men att ha en rackmonterad router hemma är att gå för långt anser nog de allra flesta.

F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
På mitt jobb hade vi också ett brandlarm som gick, under liknande omständigheter, det visade sig att en tjej gått loss med hårsprayen där inne... Hade inte trott att det kunde leda till falsklarm, men jag var först där inne och kände lukten.. det gick knappt att andas där inne...
På jobbet lyckades en kollega utlösa brandlarmet mha påstrålad HFeffekt i samband med en typprovsmätning. Visserligen användes riktantenn så fältstyrkan blev relativt hög. Vi fick gå ut (i vanlig ordning) tills brandkåren återställt allt.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Funktion före form ja, men att ha en rackmonterad router hemma är att gå för långt anser nog de allra flesta.

Möjligt, många utav "oss" har dock fått dom "gratis" genom uppgraderingar på jobbet och liknande.
Jag fick ett riktigt "monster" för många år sedan via jobbet, den hade nätagget gått på och jobbet tyckte det var likabra att uppgradera hela skiten istället för att lägga ner pengar på åldrande apparater.
Jag lagade den hemma för nån enstaka hundring och använde den rätt många år, men nu ligger den i förådet då den helt enkelt är för gammal för att vara till nytta(bara 100Mb NIC om jag minns rätt, och givetvis inget wifi).
Sen finns det ju dom som har nätverk som hobby också, och då är ju rackmonterade skapelser ett utmärkt dopamin :D
Själv "tröttnade" jag på att ha det som hobby också, efter jobbet vill man bara hem och ha något som fungerar - och om det inte gör det ha någon annan än sig själv att skälla på :p

Även om jag själv numera också tillhör skalan som tycker det är dumt och onödigt med rackmonterat hemma, så anser jag mig inte ha någon rätt att klanka ner på dom som vill ha sånt ;)

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om det inte kändes lukt av tobaksrök sätter jag pengarna på en dålig deckare fast det förutsätter givetvis att någon var där och sniffade i någorlunda närtid men uppemot en timma efter larmet tycker jag nog en normalkänslig näsa borde kunna känna spår av tjuvrökare.
Det hände vi ca 17:30, så jag var hemma, men brandstyrkan var där. Jag kollade loggarna i brandlarmsdatorn dagen efter och såg vilka mätvärden de olika rökdetektorerna hade haft vid tillfället.
Jag är inte längre anläggningsskötare för den anläggningen längre men har andra anledningar som är anslutna till samma brandlarmsdator.
Jag tog aldrig och pratade med brandstyrkan så jag vet inte varför en rökdetektor gick i larmläge och fyra andra gav förhöjda värden vid exakt samma tidsperiod.

Nej, det är inget skitsystem, det är ett välbeprövat system, vi har totalt över 5000 rökdetektor av den aktuella detektortypen, på den aktuella anläggningen är det över 500 rökdetektor. Aktuella anledningen är drygt tio år gammal, den har inte haft ett enda teknikt fel, däremot har vi haft några gånger att små insekter har krypit in i rökdetektorkammaren och skapat både förvarning och brandlarm.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
en rökdetektor gick i larmläge och fyra andra gav förhöjda värden vid exakt samma tidsperiod.
OK, det handlar uppenbarligen inte om 99-kronors deckare från Biltema. :D Då har du säkert rätt att tjuvrökare varit framme!

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
att ha en rackmonterad router hemma är att gå för långt anser nog de allra flesta.
Jag gissar att de allra flesta inte ens har koll på vad en rackmonterad router är. ;)

Men pratar vi om krav på hög hastighet och låg latens kan det nog diskuteras vart kraven är störst. Hemma hos genomsnittsbarnfamiljen med allt vad de nyttjar nätet till idag som exempelvis streaming, spel, distansarbete med mera, eller på genomsnittsarbetsplatsen som jag faktiskt tror har lägre krav på "nätkvalitet". Så om man ser rackmonteringen som något som borgar för pålitlighet, prestanda och kvalitet, varför det nu skulle göra det, så vette tusan om det inte snart är lika motiverat i hemmet som på arbetsplatsen.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gissar att de allra flesta inte ens har koll på vad en rackmonterad router är. ;)

Men pratar vi om krav på hög hastighet och låg latens kan det nog diskuteras vart kraven är störst. Hemma hos genomsnittsbarnfamiljen med allt vad de nyttjar nätet till idag som exempelvis streaming, spel, distansarbete med mera, eller på genomsnittsarbetsplatsen som jag faktiskt tror har lägre krav på "nätkvalitet". Så om man ser rackmonteringen som något som borgar för pålitlighet, prestanda och kvalitet, varför det nu skulle göra det, så vette tusan om det inte snart är lika motiverat i hemmet som på arbetsplatsen.
På Unifi Dream Machine som troligen är den vanligaste rackmonterade routern här inne, eller möjligen Unifi SGP då kanske, men på den förstnämnda går det ta bort rackfästena ;)

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
På Unifi Dream Machine som troligen är den vanligaste rackmonterade routern här inne, eller möjligen Unifi SGP då kanske, men på den förstnämnda går det ta bort rackfästena ;)
Den är lite för ny för att vi skall ha hunnit glömma bort den... ;)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ibland känns det som ubiquiti gjort det dock ;)

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
ullberg
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och ändå tydligen gammal nog för att inte komma ihåg att just Dream Machine inte ens är rackmonterad ;)

…Dream Machine Pro och Dream Machine SE/Special Editon är dock båda rackmonterade och var säkert vad ni båda avsåg och på åtminstone SE (antar även PRO) kan man ta bort rackfästen, eller som jag gjort montera dem 90 grader åt sidan för att göra den ”vägghängd”

/U

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
På min router kan man välja om man ska rackmontera eller inte. Smart va. Dessutom kraftfullare än dm PRO trots mindre formfaktor

Det är en rackmonterad nätverksswitch med flera portar, troligen för datatrafikhantering i ett IT-skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
richardtenggren
ullberg ullberg skrev:
Och ändå tydligen gammal nog för att inte komma ihåg att just Dream Machine inte ens är rackmonterad ;)

…Dream Machine Pro och Dream Machine SE/Special Editon är dock båda rackmonterade och var säkert vad ni båda avsåg och på åtminstone SE (antar även PRO) kan man ta bort rackfästen, eller som jag gjort montera dem 90 grader åt sidan för att göra den ”vägghängd”

/U
Tack, brukar skriva UDMP, men glömde bort Pro när jag väl skrev ut det :)

Kan du visa bild i nätverkstråden? :)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På min router kan man välja om man ska rackmontera eller inte. Smart va. Dessutom kraftfullare än dm PRO trots mindre formfaktor

[bild]
Det där var inte vackert, hoppas jag glömmer att jag sett det där ;) Det går ju som jag skrev göra även på UDMP :p
Skönt för dig :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Tack, brukar skriva UDMP, men glömde bort Pro när jag väl skrev ut det :)

Kan du visa bild i nätverkstråden? :)

Det där var inte vackert, hoppas jag glömmer att jag sett det där ;) Det går ju som jag skrev göra även på UDMP :p
Skönt för dig :)
Fast DM PRO är ju inte behändig formfactor till skillnad från mikrotik ovan som är ganska liten utan sina rack-öron. Och du får inget för den större formfaktorn på DM PRO heller.

Nätverksutrustning med många kablar i en trång plats, inkluderar switch och annan elektronisk apparatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Lucif3r skrev:
Själv "tröttnade" jag på att ha det som hobby också, efter jobbet vill man bara hem och ha något som fungerar.
Även om jag själv numera också tillhör skalan som tycker det är dumt och onödigt med rackmonterat hemma, så anser jag mig inte ha någon rätt att klanka ner på dom som vill ha sånt ;)
Det är ju med dom riktiga rackmonterade grejorna man får kvalité som håller :)
Rackmonterat är ju det absolut bästa, jag står inte ut med lösa eller vertikalt monterade saker på väggen.
Som den tekniknörd man är så har jag två rackskåp med en inrow-kylare mellan dom, reservkraft (batteri och diesel) mm.
En Cisco ASR920 agerar router och jag kan fortsätta räkna upp massa nätsaker.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.