1 648 290 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Mins att farsan kallade clock för kommunistburgare.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
På jobbet lyckades en kollega utlösa brandlarmet mha påstrålad HFeffekt i samband med en typprovsmätning. Visserligen användes riktantenn så fältstyrkan blev relativt hög. Vi fick gå ut (i vanlig ordning) tills brandkåren återställt allt.Dan_Johansson skrev:
Jonas Persson skrev:
Möjligt, många utav "oss" har dock fått dom "gratis" genom uppgraderingar på jobbet och liknande.
Jag fick ett riktigt "monster" för många år sedan via jobbet, den hade nätagget gått på och jobbet tyckte det var likabra att uppgradera hela skiten istället för att lägga ner pengar på åldrande apparater.
Jag lagade den hemma för nån enstaka hundring och använde den rätt många år, men nu ligger den i förådet då den helt enkelt är för gammal för att vara till nytta(bara 100Mb NIC om jag minns rätt, och givetvis inget wifi).
Sen finns det ju dom som har nätverk som hobby också, och då är ju rackmonterade skapelser ett utmärkt dopamin
Själv "tröttnade" jag på att ha det som hobby också, efter jobbet vill man bara hem och ha något som fungerar - och om det inte gör det ha någon annan än sig själv att skälla på
Även om jag själv numera också tillhör skalan som tycker det är dumt och onödigt med rackmonterat hemma, så anser jag mig inte ha någon rätt att klanka ner på dom som vill ha sånt
Det hände vi ca 17:30, så jag var hemma, men brandstyrkan var där. Jag kollade loggarna i brandlarmsdatorn dagen efter och såg vilka mätvärden de olika rökdetektorerna hade haft vid tillfället.Alfredo skrev:
Jag är inte längre anläggningsskötare för den anläggningen längre men har andra anledningar som är anslutna till samma brandlarmsdator.
Jag tog aldrig och pratade med brandstyrkan så jag vet inte varför en rökdetektor gick i larmläge och fyra andra gav förhöjda värden vid exakt samma tidsperiod.
Nej, det är inget skitsystem, det är ett välbeprövat system, vi har totalt över 5000 rökdetektor av den aktuella detektortypen, på den aktuella anläggningen är det över 500 rökdetektor. Aktuella anledningen är drygt tio år gammal, den har inte haft ett enda teknikt fel, däremot har vi haft några gånger att små insekter har krypit in i rökdetektorkammaren och skapat både förvarning och brandlarm.
Jag gissar att de allra flesta inte ens har koll på vad en rackmonterad router är.Jonas Persson skrev:
Men pratar vi om krav på hög hastighet och låg latens kan det nog diskuteras vart kraven är störst. Hemma hos genomsnittsbarnfamiljen med allt vad de nyttjar nätet till idag som exempelvis streaming, spel, distansarbete med mera, eller på genomsnittsarbetsplatsen som jag faktiskt tror har lägre krav på "nätkvalitet". Så om man ser rackmonteringen som något som borgar för pålitlighet, prestanda och kvalitet, varför det nu skulle göra det, så vette tusan om det inte snart är lika motiverat i hemmet som på arbetsplatsen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
På Unifi Dream Machine som troligen är den vanligaste rackmonterade routern här inne, eller möjligen Unifi SGP då kanske, men på den förstnämnda går det ta bort rackfästenaAlfredo skrev:
Jag gissar att de allra flesta inte ens har koll på vad en rackmonterad router är.
Men pratar vi om krav på hög hastighet och låg latens kan det nog diskuteras vart kraven är störst. Hemma hos genomsnittsbarnfamiljen med allt vad de nyttjar nätet till idag som exempelvis streaming, spel, distansarbete med mera, eller på genomsnittsarbetsplatsen som jag faktiskt tror har lägre krav på "nätkvalitet". Så om man ser rackmonteringen som något som borgar för pålitlighet, prestanda och kvalitet, varför det nu skulle göra det, så vette tusan om det inte snart är lika motiverat i hemmet som på arbetsplatsen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Och ändå tydligen gammal nog för att inte komma ihåg att just Dream Machine inte ens är rackmonteradlars_stefan_axelsson skrev:
…Dream Machine Pro och Dream Machine SE/Special Editon är dock båda rackmonterade och var säkert vad ni båda avsåg och på åtminstone SE (antar även PRO) kan man ta bort rackfästen, eller som jag gjort montera dem 90 grader åt sidan för att göra den ”vägghängd”
/U
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Tack, brukar skriva UDMP, men glömde bort Pro när jag väl skrev ut detullberg skrev:
Och ändå tydligen gammal nog för att inte komma ihåg att just Dream Machine inte ens är rackmonterad
…Dream Machine Pro och Dream Machine SE/Special Editon är dock båda rackmonterade och var säkert vad ni båda avsåg och på åtminstone SE (antar även PRO) kan man ta bort rackfästen, eller som jag gjort montera dem 90 grader åt sidan för att göra den ”vägghängd”
/U
Kan du visa bild i nätverkstråden?
Det där var inte vackert, hoppas jag glömmer att jag sett det därAndersMalmgren skrev:
Skönt för dig
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det är ju med dom riktiga rackmonterade grejorna man får kvalité som hållerL Lucif3r skrev:
Rackmonterat är ju det absolut bästa, jag står inte ut med lösa eller vertikalt monterade saker på väggen.
Som den tekniknörd man är så har jag två rackskåp med en inrow-kylare mellan dom, reservkraft (batteri och diesel) mm.
En Cisco ASR920 agerar router och jag kan fortsätta räkna upp massa nätsaker.
Redigerat: