F
När jag var liten fanns en sorts kex som var ovala och som vi tyckte var jättegoda. Kommer inte ihåg om vem som tillverkade dem. Kanske Mariestad - osäker..

F frasen_36 skrev:
När jag var liten fanns en sorts kex som var ovala och som vi tyckte var jättegoda. Kommer inte ihåg om vem som tillverkade dem. Kanske Mariestad - osäker..
Finger Marie kanske?
Som vanliga runda mariekex men avlånga. Finns fortfarande kvar i handeln
Förpackning av McVitie's Finger Marie-kakor, 200g, med produktbild på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Finger Marie kanske?
[bild]
I engelsk-talande länder har dessa kex inspirerat till många barnförbjudna skämt :)
Vet inte riktigt hur tillverkaren tänkte..

• Haha
  • Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
I engelsk-talande länder har dessa kex inspirerat till många barnförbjudna skämt :)
Vet inte riktigt hur tillverkaren tänkte..
När man först började göra Mariekex i England på 1800-talet tänkte nog inte tillverkaren att det skulle ge upphov till skämt 150 år senare.

Edit: Det var tydligen turkarna som var först med fingerversionen av kexet 1967. Så de ligger bakom mycket jävelskap ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
När man först började göra Mariekex i England på 1800-talet tänkte nog inte tillverkaren att det skulle ge upphov till skämt 150 år senare ;)
Säg inte det. De var nog inte så pryda på 1800-talet som man kan tro
Men i många fall så har man idag bytt namn till Marie Finger Biscuits istället :)

Maria T
Mariekex, världens torraste kex som gjorda för att sätta i halsen. Vet inte hur många skogs- eller båtutflykter jag var på som barn med mariekex och Stockmos blandsaft som enda föda :rolleyes:

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
F
Keiller Keiller skrev:
Finger Marie kanske?
[bild]
De är (var?) också goda men det är inte de jag menade. De jag menade var ungefär lika stora som cirkelrunda "vanliga" mariekex - men de var svagt ovala till formen.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Inte var mycket bättre förr när det gäller mat iallafall.. fyfan.
Vi brukade äta ute varje helg Och det var i princip bara Cattelin, Operakällaren eller Grand som gällde :D

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi brukade äta ute varje helg Och det var i princip bara Cattelin, Operakällaren eller Grand som gällde :D
Det måste ha varit jobbigt att beblanda sig med pöbeln. De genetiskt förfinade känselspröten fick väl en och annan törn.

• Gilla
  • Haha
DTanner och 2 till
  • Laddar…
Måste ha varit oerhört tufft

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F
Tråkigt att det inte fanns bättre ställen att gå till än de syltorna. Men på östermalm eller i vasastaden finns kanske bättre?
Osäker på vilken av dem du har ditt "residens" - du har ju uppgivit båda här...

Maria T Maria T skrev:
Mariekex, världens torraste kex som gjorda för att sätta i halsen. Vet inte hur många skogs- eller båtutflykter jag var på som barn med mariekex och Stockmos blandsaft som enda föda :rolleyes:
Det som inte dödar, härdar.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Anders du minns väl dagen Jensens Böfhus slog upp dörrarna i kungliga huvudstaden som igår? ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Anders du minns väl dagen Jensens Böfhus slog upp dörrarna i kungliga huvudstaden som igår? ;)
Aldrig varit där. Det är väl typ sylta som TGI?

• Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Aldrig varit där. Det är väl typ sylta som TGI?
Ingen aning :crysmile: TGI har jag dock besökt, i Tokyo(?) tror jag det var :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.