A ajn82 skrev:
Fast envägs kommunikation där mottagaren kan vara helt passiv har ändå sin charm om man inte vill röja sig..
Ja, fast i praktiken så är det inte alltid så enkelt. Det var någon av våra stora svenska spioner vars kortvågsmottagare (en alldeles för dyr och fin sak) väckte misstanke hos Säpo: "Varför har han en sådan?" (Kan vara Bergling, men jag hittar inget konkret när jag googlar).

Och det har nog varit det som satte spiken i kistan för nummersändarna. Ingen har ju idag knappt ens radio, och en kortvågsmottagare är ju en rejält kufisk grej. Så om någon har en sådan, och dessutom använder den, utan att redan vara radioamatör eller dylik kuf, så hamnar ju vederbörande högst på listan.

Idag kan man istället göra det på webben, eller något socialt medium. Visst, det kräver lite mer aktiv användning som iofs kan spåras, men å andra sidan så drunknar man i bruset från de andra användarna. Det är inte det minsta misstänkt i sig att ha utrustning för att surfa på nätet, eller att göra det i parti och minut.

(Jmf. Al Qaeda som delade ett on-line mail-konto när det begav sig. De hade upptäck att det bara var när mail skickats som de fastnade i filtren. Om man istället loggade in, skrev och sedan sparade ett utkast, så kunde en annan operatör logga in vid ett senare tillfälle, läsa utkastet och ta bort det. Detta utan att något mail någonsin sändes.)

Så, tiotusenkronorsfrågan är således: Vem här på byggahus använder forumet enbart som ett sätt att ta kontakt med sina utländska uppdragsgivare? ;)

För att inte göra det helt OT: Är det någon annan som minns Radio Luxenburg? Eller Radio Free Europe? Jag fick till och med in Radio Moskva på pojkrummet med min egen hemmabyggda antenn.

• Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Glömt? Jag är fortfarande rädd för dessa trafikstörningsmoment. :cool:
Störning?
Dessa ungdomar är morgondagens ingenjörer. :love:

Hade nästan glömt bort att funktionen "ignorera användare" finns.

• Haha
ullberg och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Har bara behövt använda den funktionen en gång tidigare, och som du nästan glömt - men det är bra nära nu igen…

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Att döma ut köttfärslimpa och korv i ugn utan att ha "upplevt dom" säger mer om författaren ån maten.
Själv undrar jag hur fruktansvärt hungrig den första människan var som åt ostron,
Inget för mig
"Den förste som åt ett ostron var en modig man."
Jonathan Swift

"Ostron ätas helst av såna
vilka leva på att låna.
"
Pyttans AB- och CD-lära.

Pocketböcker med Remo

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Ser att mitt inlägg om ny demokrati och MED har raderats av Marlene Eskilsson. Vad kan det ha brutit mot för regel?

Ja, jag fick en rapport om att den här tråden gått off topic och att det diskuterades politik. Raderade därför en lång rad inlägg från det senaste dygnet.

Nu återgår vi till att diskutera saker som vi glömt bort att de funnits.

/Moderator

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Höghus Höghus skrev:
De mystiska numren från tv-serien Lost om någon kommer ihåg den.

/Höghus
Har just kollat alla avsnitt. Tror bara jag såg dom första säsongerna när det begav sig. Men jag blev positivt överraskad den var mer sevärd än jag trodde. Dock kunde sista säsongen skippat.

Blodsoppen
En sån här som tog upp hela sängbordet. Mina föräldrar hade en sådan under min uppväxt.

• Gammaldags röd National Panasonic väckarklocka med digital display som visar tiden 20:56.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
En sån här som tog upp hela sängbordet. Mina föräldrar hade en sådan under min uppväxt.
Min bror hade en tv-apparat med sådan klocka i. Aktuellt kanalnummer visades med sådana där glödtrådssiffror. Fjärrkontrollen var stor och tung som en tegelsten.

Gammal flaska Clairol ölschampo på ett grönt underlag.

Ölschampo! Tillverkades av Clairol, och hade en doft främst av viol. Den var betydligt mera ”manlig”(?) än Timotej som övriga i familjen använde sig av. Och mannen var en 16-19årig fjunig tingest med hår som ändå inte riktigt ville bete sig som sin ägare önskade. Några år innan pudelfrillorna regerade.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag har en liknande - från Philips.

Gammal handvåg med trähandtag på ett klinkergolv, sedd ovanifrån med någons ben i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en gammal våg i uthuset igår

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
[bild]

Hittade en gammal våg i uthuset igår
De. där är kanon(y)
väger vedsäckar och höbalar med min(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.