Fotografen Fotografen skrev:
Jo, så är det, tyvärr. Mer eller mindre seriösa---oseriösa, skalan är glidande, är duktiga på att utnyttja detta.

Det måste ändras i LOU, om inte annat att det tar flera år att köpa in något som en privat firma bara kan gå ner på stan och handla, är sinnessjukt.

Så är det.
Jo så är det ju. Men det ändrar ju inte faktum att offentlig sektor idag inte kan upphandla korrekt :D

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo så är det ju. Men det ändrar ju inte faktum att offentlig sektor idag inte kan upphandla korrekt :D
Jo så är det ju, men definitionen av en "korrekt" upphandling är att den följer LOU, inte att den passar verksamheten och ger en rakare väg till ett bättre resultat.
Man är i vissa stycken lagligen förbjuden att göra en bra affär, och då finns inte heller någon möjlighet att lära sig.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet är ju, som många varit inne på, att ett helt vattentätt anbudsunderlag inte existerar och att ta fram ett som är till 99% vattentätt tar enorma resurser.

Å ena sidan vill man hålla oseriösa leverantörer borta och å andra sidan får man inte ha så specifika krav att man utesluter några specifika leverantörer...

• Gilla
LaT och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det måste ändras i LOU
Det är tyvärr inte bara att ändra då det är styrt av EU-direktiv. Jag tänker inte försvara LOU i någon större grad, för det är inte en sorts lagstiftning som jag tycker är särskilt bra eller viktig, men man får ändå ha i minnet att just snabba enkla affärer utan insyn är det den är till för att stoppa, i synnerhet när det sammanlagt blir större belopp.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Jo, jag vet.
Men LOU kostar mycket extrapengar, i fördröjning, extraarbete och direkt dyrare matriel och tjänster.

Verkar som en del glömt vad tråden handlar om :thinking::thinking::thinking::D

• Gilla
  • Haha
Tullen127 och 6 till
  • Laddar…
Tidiga VR system.

Illustration av en röd View-Master, ett tidigt stereo-bildvisningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Myckling och 14 till
  • Laddar…
J
VClK3.jpg

post-9672-0-12092100-1323607116.jpg

• Gilla
Myckling och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag blev så glad när jag googlade fram denna:

[bild]

Glädjen dog dock när jag läste "tandat plastskär". :mad: GAAAAHHH (fel tråd, jag vet...)
Bortsett från tandat plastskär, även när den har plåtskär är det den sämsta som finns. Med pansaris på alla rutor och triangelformeln gör att den skär in i handen oavsett handske, har en gammal 4-sidig med 2- plåtsidor, ca 145ggr bättre.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
ca 145ggr bättre.
Jag har nog glömt hur man bedömer en isskrapa så noggrant! :thinking::crysmile:

TeroM TeroM skrev:
Tidiga VR system.

[bild]
Ah, minns denna från barndomen. (y)

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men ni har väl inte glömt vad man (göteborgare i alla fall) ska dricka i fjällen:

[bild]
"2271.Detta halvsöta franska vin serveras lämpligen väl kylt. 8-10 grader. La Garonne är namnet på en flod i Bordeauxdistriktet", text på bakside-etiketten. Jag har nog druckit för många sådana, eftersom jag kommer ihåg den texten så här ca 40 år senare:crysmile:

• Wow
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har nog glömt hur man bedömer en isskrapa så noggrant! :thinking::crysmile:
Längst ner på skalan ligger väl kreditkortet, därefter kassettfodralen för dom som minns dessa, därefter kommer väl triangeln och sedan en massa varianter med olika handtag som bara gör den krånglig att använda, sen plastreklamfyrkanterna som jag säkert har 50 av och sedan som kung en redigt stor 4-kantig från 80-talet.
Just bedömingen kan vara något från höften dock:D

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Längst ner på skalan ligger väl kreditkortet
Det finns metallkreditkort numera. Någon som testat dessa som isskrapa? Kanske den ultimata kombinationen av två världar? :thinking:

• Gilla
Ville_Vessla
  • Laddar…
Marike
Bilhjälm och bilhandskar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.