1 750 333 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Jo så är det ju. Men det ändrar ju inte faktum att offentlig sektor idag inte kan upphandla korrektFotografen skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Jo så är det ju, men definitionen av en "korrekt" upphandling är att den följer LOU, inte att den passar verksamheten och ger en rakare väg till ett bättre resultat.AndersMalmgren skrev:
Man är i vissa stycken lagligen förbjuden att göra en bra affär, och då finns inte heller någon möjlighet att lära sig.
Redigerat:
Problemet är ju, som många varit inne på, att ett helt vattentätt anbudsunderlag inte existerar och att ta fram ett som är till 99% vattentätt tar enorma resurser.AndersMalmgren skrev:
Å ena sidan vill man hålla oseriösa leverantörer borta och å andra sidan får man inte ha så specifika krav att man utesluter några specifika leverantörer...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Det är tyvärr inte bara att ändra då det är styrt av EU-direktiv. Jag tänker inte försvara LOU i någon större grad, för det är inte en sorts lagstiftning som jag tycker är särskilt bra eller viktig, men man får ändå ha i minnet att just snabba enkla affärer utan insyn är det den är till för att stoppa, i synnerhet när det sammanlagt blir större belopp.Fotografen skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Jo, jag vet.
Men LOU kostar mycket extrapengar, i fördröjning, extraarbete och direkt dyrare matriel och tjänster.
Men LOU kostar mycket extrapengar, i fördröjning, extraarbete och direkt dyrare matriel och tjänster.
Bortsett från tandat plastskär, även när den har plåtskär är det den sämsta som finns. Med pansaris på alla rutor och triangelformeln gör att den skär in i handen oavsett handske, har en gammal 4-sidig med 2- plåtsidor, ca 145ggr bättre.Alfredo skrev:
"2271.Detta halvsöta franska vin serveras lämpligen väl kylt. 8-10 grader. La Garonne är namnet på en flod i Bordeauxdistriktet", text på bakside-etiketten. Jag har nog druckit för många sådana, eftersom jag kommer ihåg den texten så här ca 40 år senareAlfredo skrev:
Längst ner på skalan ligger väl kreditkortet, därefter kassettfodralen för dom som minns dessa, därefter kommer väl triangeln och sedan en massa varianter med olika handtag som bara gör den krånglig att använda, sen plastreklamfyrkanterna som jag säkert har 50 av och sedan som kung en redigt stor 4-kantig från 80-talet.Alfredo skrev:
Just bedömingen kan vara något från höften dock