1 749 587 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det finns telefoner utan internet.nino skrev:
Med min gamla ryggskada som skall hållas i ordning så blir det att jag lyfter allting uppefter kroppen. Jag krossar telefoner på löpande band och ju större skärm destu fortare krossas den. Därför får inte en telefon kosta mer än 60-70 euro och ha liten skärm och så skall den tåla regn.
Jag har inte lust att sluta arbeta och börja sitta och vänta å bidrag eller arbeta sönder mig till sängpatient bara för att uppfylla någon jäkla telefonnorm.
Nätbank har jag hemma i datorn och annars får de ha det bäst de vill.
"Egotrippat stadsbaserat tunnelseende" är den bästa beskrivningen jag någonsin har hört av den mobila teknikutvecklingen just nu.
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Teknikutveckare struntar fullständigt i huruvida alla kommer använda den nya tekniken, det som är viktigt är om tillräckligt många kommer byta.T Thomas_Blekinge skrev:
De som inte har nytta av nyheterna och inte vill byta är ointressanta störningsmoment.
För teknikutvecklaren är det fullständigt rationellt och sällan baserat på en felaktig tro att, i formell mening, alla, kommer vilja nyttja tekniken.
Ja de flesta av oss är slarviga med språket där, och på en hel del andra ställen, och ja det är inte alls trevligt för de som inte räknas till alla. Jag har full förståelse för att de som hamnar utanför "alla" blir sura.
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Alla småföretagare är potentiella framtida storarbetsgivare. Alla måste börja någonstans. Tack vare 70 och 80 talets vänsterexperimentet så har inga nya storarbetsgivate skapats sedan dess. Skulle väl vara några få som kanske räknas in som tex Spotify. Men som du säger de anställer knappast okvalificerad arbetskraft.P pmd skrev:
Den absolut vanligaste anledningen till att någon startar ett småföretag är att ägaren inte klarar av att ha en chef och de personerna är oftast även både ovilliga och olämpliga att vara chefer. Av de som klarar av att vara chefer är det en minoritet som klarar att vara det för särskilt många.AndersMalmgren skrev:
Alla småföretagare är potentiella framtida storarbetsgivare. Alla måste börja någonstans. Tack vare 70 och 80 talets vänsterexperimentet så har inga nya storarbetsgivate skapats sedan dess. Skulle väl vara några få som kanske räknas in som tex Spotify. Men som du säger de anställer knappast okvalificerad arbetskraft.
Så nej, de flesta småföretagen kommer aldrig någonsin bli något annat än småföretag och har ingen sådan potential.
Men det finns, eftersom småföretagen är så många, fortfarande väldigt många småföretag som har potential att växa.
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Jag upprepar, alla är potentiella framtida storarbetsgivare. Långt från alla blir det. Dels för de saknar driver eller innovationsmöjligheten. Men främst för att Sverige inte direkt har den bästa politiken för det.redarn skrev:
Den absolut vanligaste anledningen till att någon startar ett småföretag är att ägaren inte klarar av att ha en chef och de personerna är oftast även både ovilliga och olämpliga att vara chefer. Av de som klarar av att vara chefer är det en minoritet som klarar att vara det för särskilt många.
Så nej, de flesta småföretagen kommer aldrig någonsin bli något annat än småföretag och har ingen sådan potential.
Men det finns, eftersom småföretagen är så många, fortfarande väldigt många småföretag som har potential att växa.
Magda vill ju sätta sista spiken i innovationskistan genom att ta bort eller försämra 312, den lilla morot vi egenföretagare har att orka satsa. ISK ska också bort. Att ha pengar är fult.
Alla är inte chefsmaterial men vill de växa kan man anställa chef. Jag har själv två anställda och blir det fler får jag se över just det för jag tycker om teknik och innovation inte personalfrågor.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 241 inlägg
Nåja. De flesta av oss tycker uppenbarligen att de är bättre än sedlar och mynt.T Thomas_Blekinge skrev:
Om du med "har potential" menar att du är praktiskt oförmögen att bedöma avsaknaden av potential (kring miljonen företag tar orimligt mycket tid att enskilt bedöma) så är det en för mig konstig användning av uttrycket att basera det på sin egen oförmåga.AndersMalmgren skrev:
Jag upprepar, alla är potentiella framtida storarbetsgivare. Långt från alla blir det. Dels för de saknar driver eller innovationsmöjligheten. Men främst för att Sverige inte direkt har den bästa politiken för det.
Magda vill ju sätta sista spiken i innovationskistan genom att ta bort eller försämra 312, den lilla morot vi egenföretagare har att orka satsa. ISK ska också bort. Att ha pengar är fult.
Alla är inte chefsmaterial men vill de växa kan man anställa chef. Jag har själv två anställda och blir det fler får jag se över just det för jag tycker om teknik och innovation inte personalfrågor.
Om du I stället menar "vi kan inte veta vilka som har potential" så håller jag med, men jag är fast övertygad att bara en liten andel faktiskt har potential.
Inget jag säger handlar om att du sannolikt saknar förmågan eller drivkraften, ursäkta om det framstod så. Det är och var en rent statistisk observation av företag i Sverige där de flesta är mycket mindre än ditt (noll anställda).
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Svenskarna och Internet, 26 oktober 2021Nötegårdsgubben skrev:
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2021/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Du kan inte veta hur många anställde de har för det är inte publikt för småföretag. Mitt bolag tex rapporterar noll anställda. Dock har jag bytt bokföringsprogram så vet inte hur deras bokslutamodul fungerar.redarn skrev:
Om du med "har potential" menar att du är praktiskt oförmögen att bedöma avsaknaden av potential (kring miljonen företag tar orimligt mycket tid att enskilt bedöma) så är det en för mig konstig användning av uttrycket att basera det på sin egen oförmåga. (Skatteverket vet dock vilka persnr jag betalar ut till varje månad).
Om du I stället menar "vi kan inte veta vilka som har potential" så håller jag med, men jag är fast övertygad att bara en liten andel faktiskt har potential.
Inget jag säger handlar om att du sannolikt saknar förmågan eller drivkraften, ursäkta om det framstod så. Det är och var en rent statistisk observation av företag i Sverige där de flesta är mycket mindre än ditt (noll anställda).
Som grupp betraktat har alla bolag potential att växa och bli storarbetsgivare. Långt från alla dessa har potential att växa. Och de som har potential hålls tillbaka av dålig företagspolitik.
Varsågod, SCB via svenskt näringslivs oftast välgjorda faktasida.AndersMalmgren skrev:
Du kan inte veta hur många anställde de har för det är inte publikt för småföretag. Mitt bolag tex rapporterar noll anställda. Dock har jag bytt bokföringsprogram så vet inte hur deras bokslutamodul fungerar.
Som grupp betraktat har alla bolag potential att växa och bli storarbetsgivare. Långt från alla dessa har potential att växa. Och de som har potential hålls tillbaka av dålig företagspolitik.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/foretagande/naringslivet/naringslivets-struktur/
Vad en god företagspolitik skulle kunna vara föredrar jag att ta någon annan gång,
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Hur har SCB tagit reda på det. Har Skatteverket läckt information till dem? Mig veterligen är det enbart Skatteverket som kan sitta på den informationen om inte bolaget rapporterar löner och antalet anställda.redarn skrev:
Det är inte konstigt att kontantanvändningen gått ner och att folk tycker det är bra. Det beror ju på att man gjort det så besvärligt som möjligt att hantera kontanter och det smittar förstås av sig på det mesta inom den svängen.
Politikerna vill ha bort kontanter då de inte kan kontrollera medborgarna speciellt effektivt om det inte går att spåra betalningar. Bankerna vill ha bort kontanter då de tjänar pengar på det.
Sjukt att det ens skall vara tillåtet för banker att vägra befatta sig med ett legalt betalningsmedel.
Hur som, det känns som att tråden glidit ganska OT... och jag ber om ursäkt för att jag bidragit till det.
Politikerna vill ha bort kontanter då de inte kan kontrollera medborgarna speciellt effektivt om det inte går att spåra betalningar. Bankerna vill ha bort kontanter då de tjänar pengar på det.
Sjukt att det ens skall vara tillåtet för banker att vägra befatta sig med ett legalt betalningsmedel.
Hur som, det känns som att tråden glidit ganska OT... och jag ber om ursäkt för att jag bidragit till det.
AndersMalmgren skrev:
Förordning (1984:692) om det allmänna företagsregistret skrev:Inhämtande av uppgifter
10 § För det allmänna företagsregistret ska det på begäran lämnas uppgifter till Statistiska centralbyrån från nedan angivna register enligt följande:
....
1. Beskattningsdatabasen enligt lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet
...
- antal anställda hos den som har nyregistrerats i beskattningsdatabasen