nino nino skrev:
Finns det abonnemang utan internet idag?
Det finns telefoner utan internet.
Med min gamla ryggskada som skall hållas i ordning så blir det att jag lyfter allting uppefter kroppen. Jag krossar telefoner på löpande band och ju större skärm destu fortare krossas den. Därför får inte en telefon kosta mer än 60-70 euro och ha liten skärm och så skall den tåla regn.
Jag har inte lust att sluta arbeta och börja sitta och vänta å bidrag eller arbeta sönder mig till sängpatient bara för att uppfylla någon jäkla telefonnorm.
Nätbank har jag hemma i datorn och annars får de ha det bäst de vill.

"Egotrippat stadsbaserat tunnelseende" är den bästa beskrivningen jag någonsin har hört av den mobila teknikutvecklingen just nu.

• Gilla
ivarr och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
bankerna överspelade och vi alla betalar varandra med Google pay, Apple pay, Facebook pay eller vad vet jag.
Vi får hoppas de tar fram en standard så man inte behöver alla 3. Finns ens Apple pay för Android :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, inte växtvärk.
Utan ett resultat av egotrippat storstadsbaserat tunnelseende som gör att teknikutvecklare tror att alla människor skulle vilja ha alla nya idiotiska tekniker, vare sig de är bra eller dåliga.
Teknikutveckare struntar fullständigt i huruvida alla kommer använda den nya tekniken, det som är viktigt är om tillräckligt många kommer byta.

De som inte har nytta av nyheterna och inte vill byta är ointressanta störningsmoment.

För teknikutvecklaren är det fullständigt rationellt och sällan baserat på en felaktig tro att, i formell mening, alla, kommer vilja nyttja tekniken.

Ja de flesta av oss är slarviga med språket där, och på en hel del andra ställen, och ja det är inte alls trevligt för de som inte räknas till alla. Jag har full förståelse för att de som hamnar utanför "alla" blir sura.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Småföretagare bidrar inte ett dugg till jobbskapande för (S)-väljare, enligt gammal sossevisdom. Det är dock kanske tveksamt om det gäller numera.
Alla småföretagare är potentiella framtida storarbetsgivare. Alla måste börja någonstans. Tack vare 70 och 80 talets vänsterexperimentet så har inga nya storarbetsgivate skapats sedan dess. Skulle väl vara några få som kanske räknas in som tex Spotify. Men som du säger de anställer knappast okvalificerad arbetskraft.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla småföretagare är potentiella framtida storarbetsgivare. Alla måste börja någonstans. Tack vare 70 och 80 talets vänsterexperimentet så har inga nya storarbetsgivate skapats sedan dess. Skulle väl vara några få som kanske räknas in som tex Spotify. Men som du säger de anställer knappast okvalificerad arbetskraft.
Den absolut vanligaste anledningen till att någon startar ett småföretag är att ägaren inte klarar av att ha en chef och de personerna är oftast även både ovilliga och olämpliga att vara chefer. Av de som klarar av att vara chefer är det en minoritet som klarar att vara det för särskilt många.

Så nej, de flesta småföretagen kommer aldrig någonsin bli något annat än småföretag och har ingen sådan potential.

Men det finns, eftersom småföretagen är så många, fortfarande väldigt många småföretag som har potential att växa.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Den absolut vanligaste anledningen till att någon startar ett småföretag är att ägaren inte klarar av att ha en chef och de personerna är oftast även både ovilliga och olämpliga att vara chefer. Av de som klarar av att vara chefer är det en minoritet som klarar att vara det för särskilt många.

Så nej, de flesta småföretagen kommer aldrig någonsin bli något annat än småföretag och har ingen sådan potential.

Men det finns, eftersom småföretagen är så många, fortfarande väldigt många småföretag som har potential att växa.
Jag upprepar, alla är potentiella framtida storarbetsgivare. Långt från alla blir det. Dels för de saknar driver eller innovationsmöjligheten. Men främst för att Sverige inte direkt har den bästa politiken för det.

Magda vill ju sätta sista spiken i innovationskistan genom att ta bort eller försämra 312, den lilla morot vi egenföretagare har att orka satsa. ISK ska också bort. Att ha pengar är fult.

Alla är inte chefsmaterial men vill de växa kan man anställa chef. Jag har själv två anställda och blir det fler får jag se över just det för jag tycker om teknik och innovation inte personalfrågor.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, inte växtvärk.
Utan ett resultat av egotrippat storstadsbaserat tunnelseende som gör att teknikutvecklare tror att alla människor skulle vilja ha alla nya idiotiska tekniker, vare sig de är bra eller dåliga.
Nåja. De flesta av oss tycker uppenbarligen att de är bättre än sedlar och mynt.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Jag upprepar, alla är potentiella framtida storarbetsgivare. Långt från alla blir det. Dels för de saknar driver eller innovationsmöjligheten. Men främst för att Sverige inte direkt har den bästa politiken för det.

Magda vill ju sätta sista spiken i innovationskistan genom att ta bort eller försämra 312, den lilla morot vi egenföretagare har att orka satsa. ISK ska också bort. Att ha pengar är fult.

Alla är inte chefsmaterial men vill de växa kan man anställa chef. Jag har själv två anställda och blir det fler får jag se över just det för jag tycker om teknik och innovation inte personalfrågor.
Om du med "har potential" menar att du är praktiskt oförmögen att bedöma avsaknaden av potential (kring miljonen företag tar orimligt mycket tid att enskilt bedöma) så är det en för mig konstig användning av uttrycket att basera det på sin egen oförmåga.

Om du I stället menar "vi kan inte veta vilka som har potential" så håller jag med, men jag är fast övertygad att bara en liten andel faktiskt har potential.

Inget jag säger handlar om att du sannolikt saknar förmågan eller drivkraften, ursäkta om det framstod så. Det är och var en rent statistisk observation av företag i Sverige där de flesta är mycket mindre än ditt (noll anställda).

Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja. De flesta av oss tycker uppenbarligen att de är bättre än sedlar och mynt.
Svenskarna och Internet, 26 oktober 2021
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2021/

Diagram som visar användningen av mobilt Bank-ID och Swish bland svenskar efter åldersgrupp under 2021, med frekventa användare i mörkgrått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram visar användning av mobilt BankID, Swish, Klarna, mobilen, Paypal, Qliro och Freja eID det senaste året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Om du med "har potential" menar att du är praktiskt oförmögen att bedöma avsaknaden av potential (kring miljonen företag tar orimligt mycket tid att enskilt bedöma) så är det en för mig konstig användning av uttrycket att basera det på sin egen oförmåga. (Skatteverket vet dock vilka persnr jag betalar ut till varje månad).

Om du I stället menar "vi kan inte veta vilka som har potential" så håller jag med, men jag är fast övertygad att bara en liten andel faktiskt har potential.

Inget jag säger handlar om att du sannolikt saknar förmågan eller drivkraften, ursäkta om det framstod så. Det är och var en rent statistisk observation av företag i Sverige där de flesta är mycket mindre än ditt (noll anställda).
Du kan inte veta hur många anställde de har för det är inte publikt för småföretag. Mitt bolag tex rapporterar noll anställda. Dock har jag bytt bokföringsprogram så vet inte hur deras bokslutamodul fungerar.

Som grupp betraktat har alla bolag potential att växa och bli storarbetsgivare. Långt från alla dessa har potential att växa. Och de som har potential hålls tillbaka av dålig företagspolitik.

Du kan inte veta hur många anställde de har för det är inte publikt för småföretag. Mitt bolag tex rapporterar noll anställda. Dock har jag bytt bokföringsprogram så vet inte hur deras bokslutamodul fungerar.

Som grupp betraktat har alla bolag potential att växa och bli storarbetsgivare. Långt från alla dessa har potential att växa. Och de som har potential hålls tillbaka av dålig företagspolitik.
Varsågod, SCB via svenskt näringslivs oftast välgjorda faktasida.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/foretagande/naringslivet/naringslivets-struktur/

Vad en god företagspolitik skulle kunna vara föredrar jag att ta någon annan gång,

redarn redarn skrev:
Varsågod, SCB via svenskt näringslivs oftast välgjorda faktasida.

[länk]

Vad en god företagspolitik skulle kunna vara föredrar jag att ta någon annan gång,
Hur har SCB tagit reda på det. Har Skatteverket läckt information till dem? Mig veterligen är det enbart Skatteverket som kan sitta på den informationen om inte bolaget rapporterar löner och antalet anställda.

Det är inte konstigt att kontantanvändningen gått ner och att folk tycker det är bra. Det beror ju på att man gjort det så besvärligt som möjligt att hantera kontanter och det smittar förstås av sig på det mesta inom den svängen.

Politikerna vill ha bort kontanter då de inte kan kontrollera medborgarna speciellt effektivt om det inte går att spåra betalningar. Bankerna vill ha bort kontanter då de tjänar pengar på det.

Sjukt att det ens skall vara tillåtet för banker att vägra befatta sig med ett legalt betalningsmedel.

Hur som, det känns som att tråden glidit ganska OT... och jag ber om ursäkt för att jag bidragit till det.

• Gilla
Mats_R
  • Laddar…
Hur har SCB tagit reda på det. Har Skatteverket läckt information till dem? Mig veterligen är det enbart Skatteverket som kan sitta på den informationen om inte bolaget rapporterar löner och antalet anställda.
Förordning (1984:692) om det allmänna företagsregistret skrev:
Inhämtande av uppgifter

10 § För det allmänna företagsregistret ska det på begäran lämnas uppgifter till Statistiska centralbyrån från nedan angivna register enligt följande:
....
1. Beskattningsdatabasen enligt lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet
...
- antal anställda hos den som har nyregistrerats i beskattningsdatabasen

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Lite likt är det väl
[bild]
Har inte tänkt på det faktiskt :)
Många förstagångschaufförer som först tittar mellan stolarna efter växelspaken, sen på ratten sen en försiktig fråga om vart växelspaken är :D
Är det din?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.