P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men det är väl fortfarande tillåtet att röka i sin egen bil, eller?
Ja. Köp en askkopp bara.

Keiller Keiller skrev:
Något man gärna glömmer bort att det har funnits är askfat och cigarrtändare i bilar.
[bild]
Tror inte det skulle gå att sälja en ny bil idag med en bild på askkoppen, även om bilen varit utrustad med en.
Lägg också märke till rattväxeln på bilden. Det är nog många som har glömt den praktiska detaljen.Själv saknar jag den.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fyfan rökare jag säger då det. Tycker man borde förbjuda skiten på öppen gata inte kul hamna bakom eller möta en rökare på trottoaren. Eller ännu värre när man är ute och springer.

Mem något som blivit riktigt ohållbart är alla matbudsmoppar. De kör på gångvägar och cykelvägar och de spyr ut avgaser. Förut körde alla dessa cykel, känns som de har lyxat till det med moppe :) borde förbjuda yrkestrafik på 2 taktare.

• Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Vänta nu litet....har cigarettändaren och askkoppen försvunnit ur moderna bilar?
Fantastiskt att åtminstone någonting har kunnat förbättras.

Morfar hade en sån där Rekord före han köpte kadetten som jag nu har. Årsmodell -69 var det på rekorden. Jag minns då vi var till höga kusten på bilsemester med den. Motorn ville inte orka i uppförsbackarna. Den där 1,9 liters motorn var totalt misslyckad.

H heimlaga skrev:
Vänta nu litet....har cigarettändaren och askkoppen försvunnit ur moderna bilar?
Fantastiskt att åtminstone någonting har kunnat förbättras.

Morfar hade en sån där Rekord före han köpte kadetten som jag nu har. Årsmodell -69 var det på rekorden. Jag minns då vi var till höga kusten på bilsemester med den. Motorn ville inte orka i uppförsbackarna. Den där 1,9 liters motorn var totalt misslyckad.
Redan för 22år sedan var ciggtändare och riktigt reservhjul tillval då man beställde ny bil.
Har nu en liten skoda från - 18, den har ciggaretttändarutag men ingen ciggaretttändare.

hsd
M Mats_R skrev:
Lägg också märke till rattväxeln på bilden. Det är nog många som har glömt den praktiska detaljen.Själv saknar jag den.
Rattväxel och hel soffa fram

• Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Nåt som nog många glömt är knappautomat

Rött bilinne från en DeSoto med knappautomat, askkopp, tändare och växel- samt fläktknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från nätet men min ser lika ut, askkopp och tändare finns också
Växelknapparna är uppe till vänster, fläktknappar till höger

• Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
hsd
Chrysler hade en variant på knappautomat med knapparna till vänster på instrumentbrädan

En annan bortglömd detalj på bilar var hastighetsmätare av s.k. termometertyp. Volvo hade såna 1958-72 och Opel hade dem '57-66.
Utsikt genom framrutan av en 1958 års Opel Rekord med fokuspunkt på termometertypens hastighetsmätare med färgskiftningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en '58 Rekord och på dessa skiftade hastighetsvisaren färg. Grön upp till 50, sen orange och över 70 km/h blev den röd.

• Gilla
Myckling och 5 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Tesla har rattväxel. Iofs bara P-R-D men mer behövs ju inte på en enväxlad bil. Fler moderna bilar borde ha det

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Tesla har rattväxel. Iofs bara P-R-D men mer behövs ju inte på en enväxlad bil. Fler moderna bilar borde ha det
Hyrde en typ ny Mercedes lätt lastbil för några helger sedan, den hade också rattväxel, en ny upplevelse för mig.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hyrde en typ ny Mercedes lätt lastbil för några helger sedan, den hade också rattväxel, en ny upplevelse för mig.
I stort sätt alla nyare Mercedes har det.

Jag har snart glömt när riktiga bilar hade nyckelhålet lätt åtkomligt mellan sätena och inte gömt bakom ratten, Gudskelov har jag även snart glömt nyckelhål i bilar så problemet är hanterbart. :D

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Patrik440 och 9 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Chrysler hade en variant på knappautomat med knapparna till vänster på instrumentbrädan
Ja som på min alltså, Desoto ingick ju i chrysler koncernen, nu ägs det väl av Fiat

galento
nino nino skrev:
Ja som på min alltså, Desoto ingick ju i chrysler koncernen, nu ägs det väl av Fiat
Fanns väl med knapparna i rattnavet också på Edsel .

20110824a05pacer58_171512889.jpg

Ps nino , vet du nåt bra svenskt usa bils forum ?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.