1 749 507 läst ·
15 773 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Har en bekant med på den listan, vet att hans fru tyckte namnet på firman var dumt men som han menade; Jag heter ju Björn och utför en tjänst, om inte kunden har humor nog att fatta det så vill jag inte ha den som kund ändå.Jonas Persson skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Tanken är god, men när majoriteten under säg trettio år anser att begreppet är något positivt så blir det konstigt.Dalbotös skrev:
"Risbergs begagnade bilar" fungerar och är kul då ingen anser att risigt betyder fint.
Redigerat:
Bortglömda uttryck.
20 åringar på jobbet SMSar mig, lol, omg, och allt möjligt konstigt. OMG betyder annars omgående och inte Oh my God. lol betyder lots of love eller lots av laughs. Vet inte vilket de avser?
De mailar smileys också. Smileys på sms är ok, men inte på mail eftersom de då kan fastna i spamfiltret.
Funderade på hur jag skulle göra åt dessa förkortningar på SMS som jag inte fattade? En kompis gav mig ett supertips. Gör likadant själv!
När jag skulle lära mig svenska på riktigt plöjde jag igenom massor av böcker och lärde mig uttryck som inte används så mycket nu. Det finns en hemsida om det också.
Kontrar nu och skriver DPT dra på trissor, SMBFML - som man bäddar får man ligga, HIT - håll i trådarna , BSS bränt sitt skepp , DÄK det är kört, DMB dra mig baklänges osv.
Nu klagar de på de inte fattar. Jag har samma problem svarade jag.
20 åringar på jobbet SMSar mig, lol, omg, och allt möjligt konstigt. OMG betyder annars omgående och inte Oh my God. lol betyder lots of love eller lots av laughs. Vet inte vilket de avser?
De mailar smileys också. Smileys på sms är ok, men inte på mail eftersom de då kan fastna i spamfiltret.
Funderade på hur jag skulle göra åt dessa förkortningar på SMS som jag inte fattade? En kompis gav mig ett supertips. Gör likadant själv!
När jag skulle lära mig svenska på riktigt plöjde jag igenom massor av böcker och lärde mig uttryck som inte används så mycket nu. Det finns en hemsida om det också.
Kontrar nu och skriver DPT dra på trissor, SMBFML - som man bäddar får man ligga, HIT - håll i trådarna , BSS bränt sitt skepp , DÄK det är kört, DMB dra mig baklänges osv.
Redigerat av moderator:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Att börja med hej eller liknande och avsluta med ett tack eller namn glöms ofta bortMagnus Filip skrev:Bortglömda uttryck.
Kontrar nu och skriver DPT, SMBFML - som man bäddar får man ligga, HID, BSS, DIH, osv.
Punkter och komman utesluts ofta helt som extra krydda saltar man ordentligt med sär skrivningar
Vad då svårt att förstå eller känna sig väl bemött?
Precis! Jag tar inte sådana SMS och mail på allvar. Skiter i dem, hårt uttryckt.Jonas Persson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Jag har alltid uppfattat "mischeif" som nån form av bus/upptåg (dvs en handling där man innan vet att den inte kommer uppskattas av mottagaren), medan "björntjänst" ska (?) föregås av "ärliga intentioner att vilja hjälpa någon", men det blir fel...Magnus Filip skrev:
Edit: frågan är alltså om jag missuppfattat mischeif
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Frånvaron av hej och tack kommer från sociala medier, se bara på denna tråd. Man inser eller tänker inte på att e-post har andra regler.Magnus Filip skrev:
Men dålig stavning och avsaknad av interpunktion mm är bara lathet och respektlöst. (ordets klassiska korrekta betydelse).
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Språk utvecklas, men ibland slår det knut på sig självt. Minns ni när de, dem och dom var norm?
Idag skriver många dem överallt, det skär sig i mina öron. Vad var fel med dom som just hade funktionen att ersätta båda? Var dom mindre fint, som om dem överallt skulle bli bättre?
Samtidigt har jag inte träffat någon som bara säger dem, så varför detta demande?
Idag skriver många dem överallt, det skär sig i mina öron. Vad var fel med dom som just hade funktionen att ersätta båda? Var dom mindre fint, som om dem överallt skulle bli bättre?
Samtidigt har jag inte träffat någon som bara säger dem, så varför detta demande?
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Jag tycker ju det här med språkpolisism är lite borderline autistiskt, men just de/dem fel har jag svårt förJonas Persson skrev:
Språk utvecklas, men ibland slår det knut på sig självt. Minns ni när de, dem och dom var norm?