1 749 643 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Vad gäller biblar och andra religiösa skrifter, vare sig de är gamla eller nya, är de lättare att läsa än att förstå sig på. Rent teologiskt alltså, inte själva läsförståelsen av gammal text.
Wikipedia är för övrigt mer trovärdigt än bibeln.
Wikipedia är för övrigt mer trovärdigt än bibeln.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Nu lurar du mig till att läsa bibeln, det är ju inget för en gammal ateist. Så jag håller mig till judarnas halva såhär i en vecka med förintelsen i åminne.Magnus Filip skrev:
Jag påstår inte att det är lättläst, det var som sagt gammalmodigt redan när det gick i tryck, men jag tycker nog ändå att man med svenska som modersmål och lite tålamod kan förväntas förstå det mesta.1 kap. Första Mosebok i Kalle dussins bibel skrev:J Begynnelsen skapade Gudh Himmel och Jord.
2. Och jorden war öde och toom, och mörker war på diupet, och Gudz Ande swäfde öfwer watnet.
3. Och Gudh sade: Warde Lius, och thet wardt lius.
4. Och Gudh såg liuset at thet war godt. Tå skilde Gudh liuset ifrå mörkret.
5. Och kallade liuset Dagh, och mörkret Natt. Och wardt af afton och morgon then förste dagen.
6. Och Gudh sade: Warde ett Fäste emellan watnen, och åthskilje watn ifrå watn.
7. Och Gudh giorde fästet, och åthskilde thet watnet som war vnder fästet, ifrå thet watn, som war ofwan fästet. Och thet skedde så.
8. Och Gudh kallade fästet Himmel. Och wardt af afton och morgon then andre dagen.
9. Och Gudh sade: Församle sigh watnet, som är vnder himmelen, vthi besynnerligit rum, at thet torra må synas. Och thet skedde så.
10. Och Gudh kallade thet torra Jord, och watnens församlingar kallade han Haaf. Och Gudh såg at thet war godt.
11. Och Gudh sade: Bäre jorden grääs och örter som fröö hafwa, och fruchtsam trää, at hwart och ett bär frucht efter sin art, och hafwer sitt eget frö i sigh sielfwo på jordene. Och thet skedde så.
12. Och jorden baar grääs och örter som fröö hade, hwart efter sina art, och trää som frucht båro, och hade sitt eget frö i sigh sielfwo, hwart efter sina art. Och Gudh såg at thet war godt.
13. Och wardt af afton och morgon then tredie dagen.
14. Och Gudh sade: Warde Lius vthi himmelens fäste, och åthskilje dagh och natt, och gifwe tekn, månader, dagar och åhr.
15. Och ware för lius vthi himmelens fäste, och lyse på jordena. Och thet skedde så.
16. Och Gudh giorde tw stoor lius; ett stort lius, som regerade dagen, och ett litet lius, som regerade nattena; och stiernor.
17. Och Gudh satte them vthi himmelens fäste, at the skina skulle på jordena.
18. Och regera dagen och nattena, och åthskilja liuset och mörkret. Och Gudh såg at thet war godt.
19. Och wardt af afton och morgon then fierde dagen.
20. Och Gudh sade: Giöre watnet af sigh kräkande och lefwande diur, och foglar, som på jordene flyga vnder himmelens fäste.
21. Och Gudh skapade stora hwalar, och allahanda lefwande och kräkande diur, som watnet af sigh giör, hwart efter sin art, och allahanda fiäderfoglar, hwart efter sin art. Och Gudh såg at thet war godt.
22. Och wälsignade them, och sade: Warer fruchtsame, och förökens, och vpfyller hafsens watn, och foglarna föröke sigh på jordene.
23. Och wardt af afton och morgon then femte dagen.
24. Och Gudh sade: Giöre jorden af sigh lefwande diur, hwart efter sin art, fänat, kräkande diur, och wildiur på jordene, hwart efter sin art. Och thet skedde så.
25. Och Gudh giorde wildiur på jordene, hwart efter sin art, fänat efter sin art, allahanda kräkande diur på jordene efter sin art. Och Gudh såg at thet war godt.
26. Och Gudh sade: Lät oß giöra Menniskiona til ett beläte, thet oß lijkt är, then råda skal öfwer fiskarna i hafwet, och öfwer foglarna vnder himmelen, och öfwer fänaden, och öfwer hela jordena, och öfwer alt thet som kräker på jordene.
27. Och Gudh skapade menniskiona sigh til ett beläte, til Gudz beläte skapade han honom, Man och Qwinno skapade han them.
28. Och Gudh wälsignade them, och sade til them: Warer fruchtsame, och föröker eder, och vpfyller jordena, och hafwer henne vnder eder, och råder öfwer fiskarna i hafwet, och öfwer foglarna vnder himmelen, och öfwer all diur som kräla på jordene.
29. Och Gudh sade: Sij, jagh hafwer gifwit eder allahanda örter, som fröö hafwa på hela jordene, och allahanda fruchtsam trää, och trää som fröö hafwa i sigh sielfwo, eder til maat.
30. Och allom diurom på jordene, och allom foglom vnder himmelen, och allo thy, som kråker på jordene, och lijf hafwer, at the skola hafwa allahanda gröna örter til at äta. Och thet skedde så.
31. Och Gudh såg på alt thet han giordt hade, och sij, thet war alt ganska godt. Och wardt af afton och morgon then siette dagen.
Maxi jag handlar på är medelstor stad. De som jag ser där har varit där i åratal. Kan inte tänka mig att just de är anställda på det vis du säger. De har inte samma knepiga anställningsavtal som inom skolvärlden där man kan gå på visstid i hela sin livstid.K kortis skrev:
Det finns säkerligen matbutiker som gör som du säger men de ser du inte där år ut och år in.
Och om ungdomar känner sig utnyttjade på sådana avtal så har de ju oftast sig själva att skylla om de går kvar år ut och år in
Vi har arbetande arbetsledare hos oss, betydelsen är likt dirigera rätt folk på rätt plats i rätt tid.Nötegårdsgubben skrev:
Visitkort får man fortfarande av bilhandlare =)
Då lever du i det blå för jag kan tala om att här på City Gross o ICA så har många arbetat säkert i tio år på 25%Rkarlsson skrev:Maxi jag handlar på är medelstor stad. De som jag ser där har varit där i åratal. Kan inte tänka mig att just de är anställda på det vis du säger. De har inte samma knepiga anställningsavtal som inom skolvärlden där man kan gå på visstid i hela sin livstid.
Det finns säkerligen matbutiker som gör som du säger men de ser du inte där år ut och år in.
Och om ungdomar känner sig utnyttjade på sådana avtal så har de ju oftast sig själva att skylla om de går kvar år ut och år in![]()
och jag har viss insyn inom ICA och en dotter som arbetar på City Gross, där anställer man överhuvudtaget ingen på mer än 25-50% och det vuxna även äldre hon har arbetat 14 år där och jag känner o känner igen ett flertal av dessa, det är faktist ett välkänt problem inom Handels.
Jag citerar Handels "
De otrygga anställningarna har ökat kraftigt inom detaljhandeln de senaste 25 åren. Andelen tidsbegränsat anställda arbetare har ökat från 12 procent 1990 till dagens 28 procent. Parallellt har andelen deltidsanställningar ökat successivt under samma period. Andelen som arbetar under 35 timmar per vecka har ökat från 53 procent till 64 procent. Inom denna grupp har även de kortaste deltiderna (1-19 timmar per vecka) ökat. Enligt SCB:s nya mått på deltider jobbade totalt 69 procent av alla arbetare inom detaljhandeln deltid 2015.
slut citat." och de här siffrorna innefattar ju alla inom handels
Ja ja, du vet hur alla 85 personer jobbar på detta maxi. Konstigt att de har råd att bo i villor från 2 mille då och ha dyra bilar och fina kläder för 25 %.K kortis skrev:Då lever du i det blå för jag kan tala om att här på City Gross o ICA så har många arbetat säkert i tio år på 25%
och jag har viss insyn inom ICA och en dotter som arbetar på City Gross, där anställer man överhuvudtaget ingen på mer än 25-50% och det vuxna även äldre hon har arbetat 14 år där och jag känner o känner igen ett flertal av dessa, det är faktist ett välkänt problem inom Handels.
Fint med en som vet hur alla icas anställda jobbar.
Vet du hur de jobbar på lagret med?
Som jag skrev viss insyn på ICA total insyn på CITY Gross här i stanRkarlsson skrev:
och så kan du ju läsa åtmintånde vad SCB skriver
Aja nu är vi iallafall för långt gånget. Var glad att de senaste annonserna jag sett från berghendals är 100% iallafall, de skulle kicka folk innan pandemin.K kortis skrev:
Scanningen tar inte bort folk kan jag konstatera =) Det är annat isåfall.
Det var ett exempel på vad man kan läsa för att se. Inte påtvinga någon något.Nötegårdsgubben skrev:
Nu lurar du mig till att läsa bibeln, det är ju inget för en gammal ateist. Så jag håller mig till judarnas halva såhär i en vecka med förintelsen i åminne.
Jag påstår inte att det är lättläst, det var som sagt gammalmodigt redan när det gick i tryck, men jag tycker nog ändå att man med svenska som modersmål och lite tålamod kan förväntas förstå det mesta.
Att tillkänna sig att tillhöra ateism är också en tro, en 400 år gammal tro. Som vilken annan tro som helst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Det är cirka 66 delar eller böcker. Det har hänt en del. Både gillar (smile!) och inte gillar när folk uttalar sig om saker de inte vet ett uns av.Keiller skrev:
Redigerat av moderator: