AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får bli stammis så får du korrekt service. :) Men det är klart har de mycket att göra kan man få komma tillbaka. Jag är känslig för långa armar så jag kan inte köpa rock eller skjorta utan att lägga upp dem.
Tur man har en mor som är sömmerska

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J
Skoda Superb är inte fel, trodde aldrig jag skulle säga det om en skoda. Polarn hade en innan han gick över till Audi Etron
Jo, hade kunnat bli en sån istf den passat jag har nu, men när jag beställde passaten fanns inte superben som hybrid, dock, min kollega som beställde två månader efter mig tog en sån och fick den snabbare än min passat... Det är ju väldigt lika bilar, exakt samma drivlina. Fast nu tycker jag alla blivit för dyra pga förmånsvärdet gått upp så mycket... Och jag jobbar hemifrån.

Jonas Persson
Exostor Exostor skrev:
Den bil jag haft minst att klaga på var vw sharan. Rimligt stor, bränslesnål, praktisk och bekväm.

Men för att återgå till saker man glömt så har jag ett vagt minne av 96 oktan blyad bensin och blyersättningsmedlet jag fick hälla i tanken fram till typ 2002. För att inte tala om tvåtaktsoljan i mopeden, och sen gunga tanken fram och tillbaka så det blandade sig med bensinen. Nuförtiden är väl de flesta mopeder 4-takt eller har separat oljetank?
Eller på 90-talet då pumparna byggdes om så att ångorna sögs tillbaks. Tanken var god, men vissa bilar blev i princip omöjliga att tanka då designen av deras påfyllningshål gjorde att skyddet mot att tanka så att det rann över slog till hela tiden. Minns de stackarna som kämpade för att få i fem liter. Antar att man fick modifiera de bilmodellerna.

Btw, minns ni tiden innan dess då bensinstanken var intensi? Det stank bensin på macken.

Eller när bensinpriset passerade 9,99 och man tejpade en etta framför.

hsd
Eller då soppapriset kröp over kronan per liter :cool:

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
J
Minns nån hur man tankar gamla VW? Man öppnar framhuven. Gäller inte spilla på packningen och komma ihåg att stänga locket så det inte skvätter ut i bagaget. Antingen kör man till motorstopp och har man tur stod bensinkranen på normalläget, då slår man om till reserv och har ca 5 liter till. Eller kollar man ner i tankhålet eller stoppar ned en träpinne för att uppskatta mängden kvar.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag längtar tills bensinbilar dyker upp i denna tråden.

En grej som borde vara förbjudet sedan länge är moppar med bensinmotor. Finns ingen vits jämfört elmoppar.

Fyfan vad vidrigt det är få en moppe framför sig när man joggar. Enbart en rökare på trottoarer som toppar det. Så nice de förbjud rökare på uteservingar, nästa steg är förbjuda dem på allmän plats för de kan inte sköta det snyggt.

Eller dieselbilar förbjud skiten, direkt giftigt för människor.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
J
...minns ni tvåtaktsmopparna, hur gott de luktar... Jag har hämtat min gamla Husqvarna flinta från föräldrarnas förråd. Tyvärr sitter kolven fast i cylindern. Men jag har extradelar och det finns nytillverkade delar. När den blir färdig ska jag köra runt i Vasastan på helgerna och dricka kaffe och puttra runt bland joggarna... :) :D

• Gilla
  • Älska
  • Haha
john.h och 9 till
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Är jag ensam om att ha glömt Bondwell 3?
Zilog Z80 och CP/M …
Nejdå, jag hade ett par zilog system 8000 i ungdomsrummet tillsammans med ett 10 tal rs-232 terminaler och 20-tal radskrivare. Minns fortfarande ljudet från bandstationerna :love:.
Vintage Zilog System 8000-datorplatsad på asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
mexitegel mexitegel skrev:
Nejdå, jag hade ett par zilog system 8000 i ungdomsrummet tillsammans med ett 10 tal rs-232 terminaler och 20-tal radskrivare. Minns fortfarande ljudet från bandstationerna :love:.
[bild]
Tänk, ibland får man känna sig riktigt normal som bara hade ett par tre vanliga PC och amiga i pojkrummet... :D

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag kunde alla men var slarvig bara!
Av de där använder jag bara sossesnöre och sponken. Men det är ju lite ironiskt man gör det :) Ballen använde man ju också ofta för det blir så roligt. "idag var det skönt på ballen"
"Ballen" var inte med i testet, men du kan ju använda det ändå. Eller du menar kanske inte ordet "ballen" utan du menar bokstavligen "Ballen använde man ju också ofta för det blir så roligt." Jo, jag håller med, det är roligt.

Jag bor i det gränsland där man inte kan använda "ballen"(ordet, alltså), eftersom det söderut och norrut har helt olika betydelser och pinsamma missförstånd kan uppstå.

blomknopp blomknopp skrev:
Ska vara på någon maskerad då? Hahahahaha
Jag använder dessa sågar frekvent men tycker de är för lite skränets nu för tiden iaf när man ska skrotsåga och hittar inga bra blad till bågsågen

P
J JohanLun skrev:
På bil-tema... Hur många kommer ihåg choke på bensin bil eller "glödning" på diesel?
Min dieselbil har en indikator i instrumentpanelen i form av en spiral. Den lyser när man slår på tändningen och man bör inte försöka starta motorn innan spiralindikatorn har slocknat. Kallas det för "glödning"? Jag har tolkat indikatorn som att när den slocknar så är glödstiften uppvärmda.

I familjens båt, när jag växte upp, satt en stor marindiesel (en Volvo tror jag) det fanns en plupp på styrpulpeten med slitsar i så att man kunde se en glödtråd inne i pluppen. Man skulle hålla en knapp intryckt och vänta tills glödtråden hade glött en viss tid innan man gjorde ett startförsök.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att fyra–fem av orden lever på riktigt. Andra, som sossesnöre och trixa med trasan, kan väl möjligen användas på skämt.

Ska man prata slang för tunnelbana exempelvis tror jag flertalet skulle säga tuben, några enstaka tricken (som ursprungligen avsåg spårvagnar, men det har väl, för att minnas trådens ämne, de flesta glömt bort om de någonsin vetat det).
Electric wagon.

Intressant hur ett ord biter sig fast och ändrar betydelse när det det betyder försvinner. Det är verkligen något som vi (eller i alla fall stockholmare) glömt bort. Först betydde "trick" spårvagn, när sedan spårvagnarna försvann fick det betyda tunnelbana i stället.

Hur är det i Göteborg respektive Norrköping, säger man "trick" om spårvagnarna där?

Stämmer detta:
I den stora staden Götet
är man ganska bakom flötet.
När man ännu anno åttiofem
tar en trick när man ska hem.

P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Btw, minns ni tiden innan dess då bensinstanken var intensi?
Vad är "intensi"?

P
hsd hsd skrev:
Eller då soppapriset kröp over kronan per liter :cool:
När jag hade moped kostade bensinen lika mycket som mjölken per liter. Priserna följdes åt ganska länge, men bensinpriset har gått om under de senaste åren. Jag minns inte när bensinpriset började dra ifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.