Keiller Keiller skrev:
Jag fick 10/10. Är det nån som använder uttrycken i quizzet idag? De kändes rätt gamla, även fast jag aldrig bott där eller pratat språket.
Jodå, alla kändes igen ifrån ungdomsåren.

Reklamkampanjen på 60-talet "Stoppa en tiger i tanken" från ett bensinbolag och de lössvansar, som skulle fästas runt bensinlocket på bilen.
Gammal svartvit reklam för Esso bensin med en tecknad tiger som pekar på tre bensinpumpar och texten "In med en tiger i tanken!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bara att börja träna:p
[länk]
8/10 har varit i Stockholm en handfull gånger, alla på genomresa på väg till fjällvandring.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
[länk]
Alla rätt!
Och jag har aldrig bott i Stockholm ...

Blir jag hedersstockholmare nu och får en lägenhet gratis innanför tullarna? :cool:

Keiller Keiller skrev:
... Är det nån som använder uttrycken i quizzet idag? De kändes rätt gamla, även fast jag aldrig bott där eller pratat språket.
Jorå, lite typ.
Barre, dora, spånken och brallis är jag hyggligt bekanta med, kunde redan som ungdom i en helt annan del av landet. Stockholmskan spred sig väl på något vis.
OK, Brallis använder jag inte, men däremot skulle barre, dora och spånken kunna ramla ut genom min mun idag.

Övriga utryck i testen kände jag bara lite mer svagt igen, men det räckte tydligen. T.ex. trasan gav mig en sån där Ahh, ja just det, det har jag ju hört någon gång ...

Till Anders .. Jag tror det har lite mindre med Stockholmare vs ej stockholmare att göra, utan beror mer på ålder.
Så var inte ledsen, uttrycken är helt enkel omoderna. Jag fattar nada av orten-uttrycken idag, där kanske du skulle spöa mig ...

Redigerat:
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
[länk]
En vecka i övernattningslägenheten innanför tullarna och så får man alla rätt!

Verkar som jag acklimatiserat mig! :rofl:

Nej, det är väl snarare att man är så gammal att man kommer ihåg pilsnerfilmerna på TV från barndomen. En hel del av uttrycken kändes som de passerat bäst-före datum.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Folk som fortfarande tittar på pilsnerfilm på TV4 guld pratar nog så fortfarande. -Tjeenare, tjeenare, här kommer en annan serru -Ska'ru ha en tjottablängare mellan lysmaskarna så'ru får ta plingplongdroskan till plåsterhuset eller? Nu känner jag mig lycklig över mitt närkeursprung känner jag.
Sponken och sossesnöre använder jag från det quizet. Balle och bulle använder jag ibland också.

Isakare Isakare skrev:
Deg har varit slang för pengar så länge jag mins. Dega är betala.
Utom när man sitter och degar…

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
8 av 10, bättre än 23 procent. Känns som folk fuskat :)
Du som är dåligt påläst. Som född på Östermalm och delvis uppväxt på Söder var detta en barnlek.
Pratade ni inte i Wasastan ?? ;)

Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Blir jag hedersstockholmare nu och får en lägenhet gratis innanför tullarna? :cool:
Vill du bo där?!

• Haha
pmd
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du som är dåligt påläst. Som född på Östermalm och delvis uppväxt på Söder var detta en barnlek.
Pratade ni inte i Wasastan ?? ;)
Jag kunde alla men klanta mig, svarade frisyr (Barr) på Barre (lägenhet). :)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
B b8q skrev:
Utom när man sitter och degar…
Det har du rätt i, där har samma ord olika betydelser.

Mikael_L
Vill du bo där?!
Jag är kluven, fantastisk fin stad (bland de bästa i Sverige) och samtidigt fantastiskt jobbig stad, den absolut jobbigaste i Sverige.

Men nåväl, detta är offtopic så det skriker om'et, så jag stoppar här ... :thinking:

Kanske kan leda in det till ontopic.
Minns ni när man kunde parkera vid alla möjliga gator i Stockholm, och ofta gratis?
Eller öht gratis helgparkering ... inte så väldigt länge sedan ...

Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är kluven, fantastisk fin stad (bland de bästa i Sverige) och samtidigt fantastiskt jobbig stad, den absolut jobbigaste i Sverige.

Men nåväl, detta är offtopic så det skriker om'et, så jag stoppar här ... :thinking:

Kanske kan leda in det till ontopic.
Minns ni när man kunde parkera vid alla möjliga gator i Stockholm, och ofta gratis?
Eller öht gratis helgparkering ... inte så väldigt länge sedan ...
Håller med, en mycket vacker stad. Men att bo där inne, nope.

På 80- och början av 90-talet tog alla var sin bil in till city för att handla eller gå på bio. Essingeleden hade inte heller mycket trafik på helgerna, idag är det full fart eller mer nästan jämnt.

Jonas Persson
På den tiden var de flesta butikerna i egen regi, om man besökte flera fanns det olika varor. Idag ligger några få kedjor bakom de flesta. Samma som utanför innerstaden, så man slipper åka in. Idag finns det stora utbudet på internet.

Detta gäller allt utom kläder.

Keiller Keiller skrev:
Jag fick 10/10. Är det nån som använder uttrycken i quizzet idag? De kändes rätt gamla, även fast jag aldrig bott där eller pratat språket.
Jonne Barre Dora kan man höra ibland, men annars har du rätt, det är gamla uttryck.
Dagens slang är förkortade ord för de ska vara enklare att skriva i ett meddelande, men de är väl riksomfattande.
Fick ett meddelande från en yngre tjej som flyttat in i vår förening, blev tvingad att Googla lite för att fatta vad hon ville.

• Haha
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.