1 749 814 läst ·
15 777 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Alla rätt!Jonas Persson skrev:
Och jag har aldrig bott i Stockholm ...
Blir jag hedersstockholmare nu och får en lägenhet gratis innanför tullarna?
Jorå, lite typ.Keiller skrev:
Barre, dora, spånken och brallis är jag hyggligt bekanta med, kunde redan som ungdom i en helt annan del av landet. Stockholmskan spred sig väl på något vis.
OK, Brallis använder jag inte, men däremot skulle barre, dora och spånken kunna ramla ut genom min mun idag.
Övriga utryck i testen kände jag bara lite mer svagt igen, men det räckte tydligen. T.ex. trasan gav mig en sån där Ahh, ja just det, det har jag ju hört någon gång ...
Till Anders .. Jag tror det har lite mindre med Stockholmare vs ej stockholmare att göra, utan beror mer på ålder.
Så var inte ledsen, uttrycken är helt enkel omoderna. Jag fattar nada av orten-uttrycken idag, där kanske du skulle spöa mig ...
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
En vecka i övernattningslägenheten innanför tullarna och så får man alla rätt!Jonas Persson skrev:
Verkar som jag acklimatiserat mig!
Nej, det är väl snarare att man är så gammal att man kommer ihåg pilsnerfilmerna på TV från barndomen. En hel del av uttrycken kändes som de passerat bäst-före datum.
Renoverare
· Stockholm
· 20 282 inlägg
Sponken och sossesnöre använder jag från det quizet. Balle och bulle använder jag ibland också.mowatom skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 282 inlägg
Jag är kluven, fantastisk fin stad (bland de bästa i Sverige) och samtidigt fantastiskt jobbig stad, den absolut jobbigaste i Sverige.Jonas Persson skrev:
Men nåväl, detta är offtopic så det skriker om'et, så jag stoppar här ...
Kanske kan leda in det till ontopic.
Minns ni när man kunde parkera vid alla möjliga gator i Stockholm, och ofta gratis?
Eller öht gratis helgparkering ... inte så väldigt länge sedan ...
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Håller med, en mycket vacker stad. Men att bo där inne, nope.Mikael_L skrev:
Jag är kluven, fantastisk fin stad (bland de bästa i Sverige) och samtidigt fantastiskt jobbig stad, den absolut jobbigaste i Sverige.
Men nåväl, detta är offtopic så det skriker om'et, så jag stoppar här ...
Kanske kan leda in det till ontopic.
Minns ni när man kunde parkera vid alla möjliga gator i Stockholm, och ofta gratis?
Eller öht gratis helgparkering ... inte så väldigt länge sedan ...
På 80- och början av 90-talet tog alla var sin bil in till city för att handla eller gå på bio. Essingeleden hade inte heller mycket trafik på helgerna, idag är det full fart eller mer nästan jämnt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
På den tiden var de flesta butikerna i egen regi, om man besökte flera fanns det olika varor. Idag ligger några få kedjor bakom de flesta. Samma som utanför innerstaden, så man slipper åka in. Idag finns det stora utbudet på internet.
Detta gäller allt utom kläder.
Detta gäller allt utom kläder.
Jonne Barre Dora kan man höra ibland, men annars har du rätt, det är gamla uttryck.Keiller skrev:
Dagens slang är förkortade ord för de ska vara enklare att skriva i ett meddelande, men de är väl riksomfattande.
Fick ett meddelande från en yngre tjej som flyttat in i vår förening, blev tvingad att Googla lite för att fatta vad hon ville.