Lägg till en slipmaskin så är du snart i hamn.

• Haha
Maria T
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den var hemsk :p Fyfan för hemsidor från förr :D

Dagens sidor tycker jag dock är för fluffiga. Utnyttjar inte utrymmet alltid. Här är min site jag jobbar på för jobbet som använder angular material design. För mycket padding generellt. Vet inte varför UX/designers gillar det.

[bild]
håller med! Fattar inte varför de gör sådär.
Fast, de gamla animated gif var ju hemska :crysmile:

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det här var väl i slutet av 80-talet, så en Compaq 386 var väl kanske inte superhet..
Nja, nog borde den varit rätt hyggligt "het" då,
80386 tillverkades 1985 till 2007, och 80486 kom 1989, och just det första året hade nog de allra flesta inte alls råd med en dator med den processorn, den började säljas i mängder först något år in på -90-talet.

Själv hade jag min första, en 8086 (Ur-PC, fast en XT med två floppys, lite mer minne än de enklaste, ingen HD) ungefär 1989-90.
Sen blev det en 286, IBM PS/2 med den där ökända MCA-bussen (som iofs var bra, men var en delorsak till att döda IBM), som jag fick till mig ca 1992.
Jag minns inte riktigt årtalen och inte heller om jag betalade något för datorerna och vad jag isåfall betalade. Jag tror nog att jag gav någon monetär ersättning, men troligen högst symbolisk, det här var ju gamla härkar två processorgenerationer äldre än det som annars såldes nytt.

T
H heimlaga skrev:
Nu har de byggt en låg bro tvärs över hamninloppet i Sundsvall för att leda E4 förbi stan. Med resultatet att det aldrig lär bli någon ny färjelinje eller annan fartygstrafik för den delen.
Fann ju också folkline som gick från kaskö. Men det är bara något jag fått berättat för mig. Ingen aning vilket årtal
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kommer inte ihåg smörhamstringen, född 81 så kanske det var före min tid, eller så lade jag inte märket till sånt på den tiden. Smörsnacket gör mig påmind om lokala mejeriet Milka och smöret Enilett.

Nu kom jag även på den gamla stjärnmedvursten, den slutades väl tillverkas på tidigare 90 talet redan, kommer inte ihåg vem som tillverkade den.... Det fanns också rödsvinsmedvurst, men den är också borta idag. Tror den hängde med in på 2000 talet. Den var god.

Och alla dessa köptes skivade i köttdisken, invikta i papper, inte nån jävla plast. Redan som barn tyckte jag påläggen då de kom i plast började smaka sämre, även grillkorven blev sämre, allt blev sämre av plast tyckte jag och så än

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mer datorer, närmare bestämt datorspel - minns ni det jag anser vara anfadern till first person shooters?
  • Man spelade mot varandra över nätverk på en PC
  • Man rörde sig i en labyrint av korridorer
  • I labyrinten fanns det monster
  • Spelet gick ut på att döda varandra och monster.
  • Det var av förklarliga skäl inte first person eller 3d
Tänker på Snipes från 1982 som kom tillsammans med Novell NetWare
[bild]

[länk]

"It was very popular with the Novell users, and I had numerous people tell me that come 5:00 pm the Snipes games would begin (characterized by the rapid pounding of the various shooting keys)."
Och personer som hade tillgång till Internet kunde 1990 telnet:a till en port på maskin inne på tdb:institutionen för att spela DUM (en variant på MUD.)
I DUM har du hela tiden en plan av det rum/plats/grotta där du är just då. Vilket är en av skillnaderna mot dungeon där du enbart har en textbeskrivning av rummet.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Notera att det var vuxna som spelade, och inte barn, då NetWare nätverk bara fanns på kontor.

Minns även första gången jag startade upp Doom på just NetWare av samma skäl, bara på kontoret fanns det nätverk, thin ethernet/10-base-2 (Coax), och Doom stödde till en början bara IPX/SPX, inte TCP/IP.

Det var tider det:D
Jag har spelat DOOM i ett Ethernet-nätverk med Sun-maskiner (1994 ungefär.)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
för att spela DUM
Jag har kunnat spel dum långt innan internet och datorer var allmänt tillgängliga!

• Gilla
  • Haha
Screew och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu har de byggt en låg bro tvärs över hamninloppet i Sundsvall för att leda E4 förbi stan. Med resultatet att det aldrig lär bli någon ny färjelinje eller annan fartygstrafik för den delen.
Det finns en hamn men med de regler som nu gäller för frakthamnar så undrar jag om innehavarna av den vill ha färjetrafik med privata fordon (förutom lastbilar.)

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har kunnat spel dum långt innan internet och datorer var allmänt tillgängliga!
Tja, jag behöver ju inte ens spela det! :thinking:

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Folkline ska tydligen ha gått Gävle-Kaskö också. Har nåt svagt minne att jag och mina föräldrar tog cykeln från lägenheten på Brynäs, till färjan för att åka över och hälsa på farsans släkt. Minns inget av själva båten men mor och far säger att den var rätt sjaskig. Nån som minns från vilken hamn den gick?

Du har rätt, här kan man läsa om det:
https://vasabatarna.se/kuriosa/folkline/folkline.htm

Gävle-Kaskö linjen...

Kan inte låta bli att presentera vasabåtarnas konkurrent på 80-talet! Mellan Gävle och Kaskö i Österbotten startade man en rutt. Det började med Folk Line och sedan KG-Line. Två fartyg trafikerade sträckan och det började med "in blåmåla plåtbåt" - Folkliner - i trafik 1982-84.

[bild]

[bild]

...och sedan kom "norsken" -Scandinavia- i trafik 1986-89. Klicka på fartygen så får Du veta mer!

"Andra som det inte lyckades riktigt helt för var kryssningstrafiken mellan Örnsköldsvik-Vasa 1992, samt katamarantrafiken mellan Sundsvall-Vasa/Björneborg 1998.
En sånhär vasabåtsväska skulle ja vilja ha igen annars
bag3.jpg

Här var det annars, det har kortet hade jag typ mellan jag var 10-25 år i plånboken av nån orsak, det såg så fint och blått ut så plånboken var snygg då man vek ut den och såg skeppet och vattnet.

jet_tidtabell2.jpg

jet_tidtabell.jpg

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L
S skaraborgsfakir skrev:
Jag också, fast med PC-maskiner.
Och det var 10base2 ethernet, dvs med koaxialkabel 2mbit, där alla satt i en bus, med ett litet T-stycke vid nätverkskortet, ingen hub, men en 50ohm terminator i vardera änden. Jag hade aldrig lyckats kapa åt mig några sådana på den tiden, så jag hade lött ihop två st själv med en BNC-kontakt och ett 47 ohm motstånd.

Vi var några som brukade samla ihop oss ca 3ggr per år för lite LAN-party under åren 1992-93 till 96 ca. Alla kom med sina datorer och sina stora tunga CRC-skärmar på 14 eller 15". Sen vidtog installationer av nätverkskort (och i något fall ljudkort) samt fixa ihop nätverket. Det var en allsköns röra av lånade, stulna, fådda och hittade kort och sladdar och T-stycken, och ställa in IRQ, DMA och minnesadresser (som man på den tiden gjorde fysiskt på korten, och försökte hitta platser som inte krockade med andra kort)

Att få allt up'n running brukade ta ett par-tre timmar, så när till sist alla hade både ljud och kontakt med de andra datorerna brukade det vara dags att käka första omgången mat.
Sen satt vi igång och spelade. DOOM där i början, den kom Heretic (ungefär samma, bara annan miljö) och så Duke Nukem som vi direkt avgudade när det kom :love:, det fanns väl något mer spel vi spelade :thinking: , tror jag.
Så spelade vi till så sent på kvällen det gick för att fortfarande hinna beställa hem pizza innan det stängde. Så avslutade vi som regel med att spela några timmar till långt in på småtimmarna, kl 5 på morgonen var inte helt ovanligt.
När man väl lagt ner så mycket jobb på datorer och nätverk, så var det lika bra att få ut så många timmar spel som möjligt.

Alldeles i slutet av denna era kom Quake, sen Q2, och det satt ju en ny standard i denna branschen, men det hann vi liksom aldrig riktigt med i vårt LAN-gäng, då det var på sluttampen, de flesta hade fått internet hemma och det blev allt mindre lockande att hålla på och bära datorer. Så det hela gled tyst och stilla in en ny era av dataspelande.

Men visst är det minnen allt det här! :heart:

• Älska
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
det har kortet hade jag typ mellan jag var 10-25 år i plånboken av nån orsak
Undrar varför. Rätt odugligt kort då det inte framgår vilken segelfri höjd som båten kräver. :crysmile:

• Haha
Noramasen
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Jag är helt insnöad på PC så jag har bara koll på dos-versionen :P Den hade det inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.