1 650 847 läst ·
14 781 svar
1651k läst
14,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Magnus Filip skrev:Vi har en sådan på vårt nya hus. Lite lägre temperatur än i huset och ytterligare en dörr. Perfekt att hänga av sig kläder och svettiga skor, väskor, vått paraply m.m. Så slipper man ha allt detta inne i huset och grusa ned osv. Man ser inte eventuellt stök inifrån huset heller.
Är det kallt ock blåsigt ute är det perfekt med en svale när man skall ut och in. Inget drag i huset.
Din beskrivning av användingsområdet låter som definitionen av en farstu...
" I äldre stugor bestod en farstu av ett enkelt ouppvärmt förrum. Där tog man av och på sig stövlar och skor samt ibland även ytterkläder. Förstugan fungerade på detta sätt som en luftsluss in till bostadsdelen där fuktiga klädesplagg och skodon kunde förvaras. Detta var speciellt viktigt vintertid när man ofta gick in och ut i huset för att hålla bostadsdelen fri från fukt och snömodd."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Farstu
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Hade sådär på landet mins jag. Fyfan att sätta på sig kalla utomhuskläderuseless skrev:
" I äldre stugor bestod en farstu av ett enkelt ouppvärmt förrum. Där tog man av och på sig stövlar och skor samt ibland även ytterkläder. Förstugan fungerade på detta sätt som en luftsluss in till bostadsdelen där fuktiga klädesplagg och skodon kunde förvaras. Detta var speciellt viktigt vintertid när man ofta gick in och ut i huset för att hålla bostadsdelen fri från fukt och snömodd."
[länk]
Det olika beroende på var i landet man bor. Här i väst är svale det absolut och definitivt det svalare utsticket på huset där man går in. En nyare användning är trapphuset i läghenhetshus.useless skrev:
[länk]
Farstu har jag hört, men ingen använder det ordet häromkring vad jag har hört. Kanske inflyttade? Tror husbyggare brukar säga vindfång.
Vi uttalar kex (mjuk vokal) som schex, så som språkreglerna säger, tex samma som kedja, kind, kela, kikare. Men större delen av landet uttalar det som ett "k" fast det inte är enligt språkreglerna. Fast det är också rätt, helt rätt att uttala på båda sätten. Men här skiljer man på agnarna från vetet direkt om någon uttalar med "k" Gör inte det häromkring om du vill smälta in. Lite löjligt, men viktigt faktiskt. För här säger man schex så är det bara.
Kom på och hade en väldig diskussion för länge sedan om en gäng, gängen. Någon sa att det heter ett gäng, gänget. Efter en del forskande kom vi på att man i väst säger en gäng och andra säger ett gäng. Båda är rätt. Men jag har ändrat till ett gäng faktiskt.
Min mamma sa ett apelsin. Fick höra i skolan att båda är rätt. Jag säger en apelsin idag, för det blir enklare. Få säger ett apelsin idag tror jag.
När kom pepitahjälmarna? Tropikhjälmar med brätten användes en del av de som koloniserade Afrika på 1800-talet.Magnus Filip skrev:Pepitahjälm användes för att att skydda huvudet, även för barn. Smart som sjutton i dåtidens bilar. Farfar hade en sån liggande. Liknar utländsk militärs gamla tropikhjälmar från förr, som liknar lite en ridhjälm. Du får söka på internet!
Kolla i vilken motorhistorisk tidning som helst, syns ofta där.
De tropikhjälmarna med bretten som förekommer i populärkulturen kom senare, även militärt
.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Vet ni vad verbet för Gänga är?
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg