Mellan basstationer i samma nät är det väl handover, inte roaming...

S skaraborgsfakir skrev:
Roamingtester. NMT , där dog förbindelsen när man skulle byta växel (5 växlar med flera basstationer) och var man vid en gräns mellan två växlar.
Roaming mellan basstationer i NMT fungerade.
GSM tog bort den här svagheten.
Fungerar det att fortsätta med samtalet om man reser mellan Danmark och Sverige ?
De där där testerna jag nämnde testade switchar mellan basstationer inte roaming. Jag kan inte tänka mig roaming fungerar switcha med aktivt samtal men har ingen aning.

Blodsoppen
Exostor Exostor skrev:
Hur bra fungerar 30-40 år gamla smällare egentligen?
Jag smällde av en del för ett par år sedan och det gick hur bra som helst.

• Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Jag smällde av en del för ett par år sedan och det gick hur bra som helst.
Gött Mos, som dom säger borta i västergötland!

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den var hemsk :p Fyfan för hemsidor från förr :D
Det fanns dock många mycket bra websidor på den tiden då webläsarna fick bestämma presentationen av websidan.
Dagens sidor tycker jag dock är för fluffiga. Utnyttjar inte utrymmet alltid. Här är min site jag jobbar på för jobbet som använder angular material design. För mycket padding generellt. Vet inte varför UX/designers gillar det.

[bild]
Många websidor har för stort typsnitt som breder ut sig över skärmen. Det är för att sidan ska kunna ses på en telefon av folk som inte klarar av läsa liten stil. Mycket frustrerande för oss som har stora skärmar på våra skrivbord. Just ditt exempel tycks dock lida av en annan slags sjuka.

Redigerat:
P pmd skrev:
Det fanns dock många mycket bra websidor på den tiden då webläsarna fick bestämma presentationen av websidan.

Många websidor har för stort typsnitt som breder ut sig över skärmen. Det är för att sidan ska kunna ses på en telefon av folk som inte klarar av läsa liten stil. Mycket frustrerande för oss som har stora skärmar på våra skrivbord. Just ditt exempel tycks dock lida av en annan slags sjuka.
Dagens sidor är responsiva så anpassar sig efter vilken device de körs på. Men tycker ändå många moderna webbgränssnitt har för mycket padding osv.

Dagens sidor är responsiva så anpassar sig efter vilken device de körs på. Men tycker ändå många moderna webbgränssnitt har för mycket padding osv.
Helt enig. En massa luft och ofta text satt i onödigt stor grad.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
"Responsive" är en dålig beskrivning, tycker jag. När jag hörde den beteckningen första gången trodde jag att det handlade om svarstider. :-) Vem hittade på den benämningen? Det finns dessutom många websidor som klarar det väldigt dålig att anpassa sig till olika skärmstorlekar trots att de påstås göra det.

(Ska jag skapa en ny tråd för den här utvikningen?)

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
"Responsive" är en dålig beskrivning, tycker jag. När jag hörde den beteckningen första gången trodde jag att det handlade om svarstider. :) Vem hittade på den benämningen? Det finns dessutom många websidor som klarar det väldigt dålig att anpassa sig till olika skärmstorlekar trots att de påstås göra det.

(Ska jag skapa en ny tråd för den här utvikningen?)
Säkert en htlm-knackare, inte utvecklare :)

P
Ja, antagligen. HTML, CSS och JavaScript är allt man behöver för att göra webbappar.

S skaraborgsfakir skrev:
Hade det hänt något på vägen så hade det inte blivit något kvar av bilen.....

Det var ammoniumperklorat som small i pepcon:katastrofen.

[länk]
Det var bara strax före min tid som vem som helst som ansågs vara en någorlunda hederlig medborgare och hade ett intyg på att man hade varit med någon vecka på sprängningsarbete fick köpa knallar och stubin och mindre mängder dynamit i bybutiken och spränga ett hål i gången.
Jag var väl i 15-årsåldern då vi rev dynamitlagret vid butiken här i byn men då hade det stått oanvänt i gissningsvis 20 år.
Jag anser att det systemet borde återinföras. Som det är nu i Finland kan ett bygge stå stilla i tre månader i väntan på en sprängare som skall skjuta ett skott i en sten och när han äntligen kommer kostar det en förmögenhet. Storföretagen har så gott som skaffat sig monopol genom att lobba fram strikta bestämmelser som gör det så gott som omöjligt att skaffa sig dynamitpapper som utomstående.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rakt över disc med Clabbe. Gick på P3.

• Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Myckling skrev:
Rakt över disc med Clabbe. Gick på P3.
"Nu är det mimimimi midsommar" skaldade Clabbe en gång när jag jobbade i mitten av åttiotalet. Det kändes sådär, att jobba istället för att tumlar runt med söta flickor, istället.

Staffans

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
[länk]
Den borde väl vara med i tråden "saker jag glömt bort fanns"? :)

Jag har något vagt minne av de där reklamkampanjerna ...

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.